Кабінет Міністрів України прийняв постанову, яка вносить цілу низку важливих змін у специфіку роботи Prozorro Market. Ключова з них – відтепер єдиним інструментом для проведення закупівель у Prozorro Market стане запит пропозицій. Відповідне рішення було затверджено Урядом 4 липня 2023 року.
«Ми провели дослідження для того, щоб спростити роботу усіх користувачів у Prozorro Market. Опитавши замовників та постачальників, ми внесли низку вдосконалень. Основна докорінна зміна полягає в тому, що тепер усі закупівлі в Prozorro Market відбуватимуться через запит пропозицій. Інструмент запиту пропозицій у Prozorro Market, як і раніше, дозволить замовникам швидко закривати свої потреби без підготовки тендерної документації. У середньому така закупівля триватиме до 10 днів. До того ж замовник завжди буде отримувати вигідні пропозиції, адже отримає замовлення той, хто зможе запропонувати найкращу ціну», – пояснює заступник Міністра економіки України Надія Бігун.
За її словами, раніше при закупівлях до 100 тисяч гривень можна було робити прямі замовлення в каталозі. По суті, процес закупівель був схожий на здійснення покупок у звичайному інтернет-магазині. Утім, дослідження та опитування користувачів показали, що вказані ціни не завжди відповідали наявності тих чи інших товарів у постачальників. Тому саме запит дозволяє отримувати більш актуальні пропозиції від бізнесу та кращі ціни.
Тож відтепер замовники, які вирішили купити необхідний товар у Prozorro Market, незалежно від суми закупівлі мають оголосити запит та вказати у ньому всі характеристики замовлення. І тоді постачальники чітко знатимуть усі деталі щодо умов постачання та нададуть актуальну ціну під конкретні умови замовника.
Ще одна важлива зміна полягає в тому, що в замовленнях до 500 тис. грн замовники зможуть більш чітко вказати, який саме товар їм потрібен. Йдеться про те, що замовник зможе визначати інформацію про потрібні йому характеристики товару, а також вказувати конкретні торговельні марки виробників продукції, які він бажає отримати.
А якщо вартість товару становить понад 500 тисяч гривень, то в такому випадку запит пропозиції має містити інформацію про характеристики товару та їх допустимі значення відповідно до профілю каталога. Також з’являється умова, що в такому випадку має бути щонайменше дві пропозиції від постачальників.
Для зменшення маніпуляцій з боку постачальників запроваджується вимога надавати обов’язковий проєкт договору у запиті пропозиції. Також замовникові надається право відхилити пропозицію переможця, якщо він відмовляється підписувати договір, та перейти до розгляду наступної.
У новому порядку здійснення закупівель прибирається поняття "профіль закупівлі", натомість впроваджується поняття "технічна специфікація". Це допоможе уникнути деяких непорозумінь, які виникали під час комунікації продукту.
Довідково:
Адміністраторами Prozorro Market є три централізовані закупівельні організації. ДУ «Професійні закупівлі» наповнюють каталог товарами широкого вжитку, Медичні закупівлі України – ліками та медвиробами, ДП «Українські спеціальні системи» – комп’ютерною технікою та програмним забезпеченням. На сьогодні асортимент Prozorro Market налічує близько 90 тисяч товарів від 3 тисяч кваліфікованих постачальників.