У понеділок у ВРУ було зареєстровано законопроєкти №10439 та №10440 щодо реформування Бюро економічної безпеки.
Європейська Бізнес Асоціація вже кілька років наголошувала на необхідності перезавантаження БЕБ з метою підвищення ефективності його роботи та нівелювання корупційних ризиків, які можуть виникати у роботі цього державного органу, на який покладають функції боротьби з економічною злочинністю і контрабандою.
Зокрема, спільнота акцентувала увагу на тому, що відбір на ключові посади БЕБ має здійснюватися на конкурсних засадах, вкрай важливим та першочерговим є призначення ефективного керівника, який, власне, і буде далі формувати команду. Водночас після оновлення посадового складу БЕБ на конкурсній основі всі кримінальні провадження в економічній сфері мають бути передані до БЕБ (адже наразі ними можуть займатись усі правоохоронні органи). Проте саме аналітична робота мала би стати рушійною силою розвитку боротьби з економічною злочинністю в Україні та надати можливість виявляти кримінальні правопорушення на ранніх стадіях та запобігати їм, тощо.
Однак варто зауважити, що зареєстрований цього тижня законопроєкт №10439, на переконання бізнесу, все ж таки не спрямований на перезавантаження БЕБ, адже зберігає усі норми документа, який було намагання зареєструвати ще у вересні 2023 року. Зокрема, не визначено, коли має бути сформовано оновлену команду БЕБ після обрання керівника, коли і чи має взагалі відбуватись переатестація старих працівників тощо.
Аналогічно спільнота не зовсім підтримує і законопроєкт №10440. Адже буде досить важко втілити в життя деякі норми (зокрема, щодо залучення Ради бізнес-омбудсмена до обшуків та виїмки у провадженнях БЕБ). Крім того, деякі норми дублюють або суперечать іншим (наприклад, незалучення представників інших правоохоронних органів до проведення слідчих дій) тощо.
Експерти Асоціації вважають, що проєкт Закону повинен передбачати: обрання нового директора БЕБ за участю міжнародних партнерів за процедурами обрання керівників антикорупційних органів. Також комісія із проведення конкурсу має вносити пропозицію для Премʼєр-міністра України стосовно одного, а не трьох кандидатів на посаду Директора БЕБ задля уникнення можливого політичного впливу на таке призначення. Разом з цим, на думку представників бізнесу, необхідною є переатестація всіх працівників БЕБ після обрання нового Директора БЕБ, робота БЕБ має фокусуватися суто на аналітичних функціях, всі економічні злочити (після реформування) мають бути в компетенції БЕБ тощо.
Тому бізнес звертається до Голови ВРУ та просить не голосувати за ці законопроєкти у такій редакції, а доопрацювати вже зареєстровані законопроєкти №10088 і 10088-1, які реально зможуть перезавантажити БЕБ, враховуючи пропозиції бізнесу, міжнародних партнерів. Дуже сподіваємось, що голос бізнесу буде почуто, а законопроєкт, який вирішуватиме питання тиску на бізнесу, таки напрацьовано. ЕВА готова ще раз поділитись своїми пропозиціями та долучитись до розробки оновленого тексту.
***
Читайте також: Уряд зареєстрував у ВРУ два законопроєкти щодо перезавантаження роботи БЕБ