• Посилання скопійовано

Як проводити розрахункові операції у разі продажу товарів з частковою оплатою?

Роз’яснення податківців з цього питання не нові, останні роки їх позиція залишається незмінною. Проте як реалізувати їхні поради на практиці? Давайте проаналізуємо разом

Як проводити розрахункові операції у разі продажу товарів з частковою оплатою?

Приводом для написання цієї статті стало свіже роз’яснення від ДПС. Але у 2022 році податківці консультували так само. Йдеться про те, як проводити оплату через РРО та що саме зазначати у фіскальному чеку у разі оплати за товар частинами. Див. наші минулорічні новини тут та тут

Податківці кажуть, що у разі часткової оплати фіскальний чек потрібно друкувати лише на суму такої частки! Таким чином, розрахункова операція – це операція в межах тієї суми, що була фактично прийнята в оплату. 

Тобто якщо покупець сплачує за товар чи послугу окремими сумами, то кожна така оплата вважається розрахунковою операцією і на кожну таку оплату потрібно надати окремий фіскальний чек.

Раніше таку саму позицію висловлював профільний Комітет ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики у своєму листі від 30.12.2021 р. № 04-32/10-2021/409504, відповідаючи на запитання 7:

«Як проводити розрахункові операції у разі продажу товарів з частковою оплатою, у тому числі при оплаті з розстроченням платежу?

При продажу товарів з оплатою декількома платежами (передоплата і післяплата; часткова оплата з подальшим розстроченням платежу тощо) продавець повинен оформити і видати окремий фіскальний чек на кожну розрахункову операцію за умови приймання готівки чи платіжних карток від покупця.

За умови сплати покупцем коштів на поточний рахунок продавця (за реквізитами у форматі IBAN) РРО/ПРРО може не застосовуватись.

У разі застосування різних способів оплати, наприклад, один платіж на поточний рахунок продавця за реквізитами у форматі IBAN, а інший – готівкою, обов’язковою є видача фіскального чека саме на розрахункову операцію (в цьому випадку – на приймання готівки)».

На нашу думку, ця позиція відповідає визначенню розрахункової операції у ст. 2 Закону про РРО:

«розрахункова операція - приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки - оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця».

З цього визначення випливає, що розрахункова операція виникає лише у фактичній сумі розрахунків, про що і говорять податківці у коментованому роз’ясненні.

 

Зверніть увагу! 

Якщо покупець вносить передоплату чи оформлює розстрочення платежу, через РРО необхідно проводити лише ті оплати, що сплачені готівкою чи платіжними картками через POS-термінал або через платіжний застосунок на сайті. Ті оплати, що покупець сплачує безпосередньо на рахунок продавця, не є розрахунковими операціями і проводити їх через РРО не потрібно.

 

Приклад 1. Покупець обрав товар на сайті продавця з доставкою Новою поштою. Він вніс передоплату 500 грн через платіжний застосунок на сайті та замовив доставку товару з післяплатою на Новій пошті. Продавець має договір з Новою поштою про переказ платежів від покупців на рахунок у банку. Покупець після отримання товару на пошті сплатив решту 2100 грн. У такому випадку через РРО необхідно провести тільки передоплату 500 грн, яку було здійснено на сайті, та вкласти фіскальний чек на ці 500 грн до посилки перед відправкою або надіслати покупцеві електронний чек. Покупець доплачує решту суми на пошті, пошта видає йому фіскальний чек на цю суму і переводить отримані кошти на рахунок продавця. Для продавця така операція не є розрахунковою, і йому не потрібно друкувати чек на всю вартість товару.

У бухобліку часткова оплата, що здійснена готівкою або карткою (через POS-термінал або на сайті), обліковується як розрахункова операція, а часткова оплата, що здійснена на рахунок продавця, – як розрахунки з покупцями – див. приклад 2.

Приклад 2. Підприємство продає домашній текстиль через інтернет з поштовою доставкою. Покупець замовив товар на загальну суму 12000 грн: набори постільної білизни – 4 шт. за ціною 3000 грн/шт. Собівартість товару – 8400 грн. Покупець зробив передоплату карткою через платіжний застосунок на сайті в розмірі 40% від суми замовлення – 4800 грн, а решту 7200 грн він сплатив шляхом переказу коштів на рахунок підприємства після повідомлення про готовність товару до відправки. Продавець повинен сформувати електронний або паперовий фіскальний чек на суму 4800 грн та надіслати його покупцеві засобами електронного зв’язку або вкласти до поштового відправлення з товаром. У такому чеку буде вказано: набір постільної білизни – 1,6 шт. за ціною 3000 грн/шт. на суму 4800 грн. У бухобліку ці операції обліковуються таким чином:

  • Дт 311 Кт 702 – на суму 1,6 шт. х 3000 грн/шт. = 4800 грн, на підставі фіскального чека на суму часткової оплати 4800 грн;
  • Дт 361 Кт 702 – на суму 2,4 шт. х 3000 грн/шт. = 7200 грн, на підставі видаткової накладної після того, як замовлення буде видано поштою покупцеві;
  • Дт 311 Кт 361 – на суму 7200 грн, при отриманні другої частини оплати від покупця на рахунок;
  • Дт 902 Кт 281 – на собівартість всіх 4 наборів: 2100 грн/шт. х 4 = 8400 грн.

 

Як формувати декілька чеків у разі оплаті частинами?

На нашу думку, це питання належить до таких, з якими слід звертатися до виробників РРО чи ПРРО або сервісних центрів – див. тут.

Наприклад, для користувачів ПРРО Cashalot передбачено можливість поєднання виданих розрахункових документів у ланцюг, який надаватиме змогу здійснювати ідентифікацію проданих товарів. При виконанні коментованого роз’яснення у полі «Номер замовлення» є можливість зазначити номер документа, згідно з яким було укладено договір (домовленість) купівлі-продажу між продавцем та покупцем і таким чином забезпечити поєднання у ланцюг виданих розрахункових документів за умови здійснення попередньої оплати (часткової або повної). Докладніше про це – тут.

Натомість у програмних рішеннях «ПРРО Каса» та «пРРОсто», які надаються ДПС на безоплатній основі, на сьогодні не реалізовано можливість проведення через ПРРО попередньої (авансової) оплати за товар (послугу), реалізацію товару з відстроченням платежу – див. тут.

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Готівковий обіг та каса

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Готівковий обіг та каса»