Діяльність підприємства можуть припинити за рішенням суду, зокрема у разі наявності в Єдиному державному реєстрі запису про відсутність юрособи за зазначеним її місцезнаходженням (ч. 2 ст. 38 Закону про держреєстрацію).
У зв'язку з цим виникають два запитання:
1. Чи мають право податкові органи на звернення до суду з такими позовами?
2. Яким чином слід встановити відсутність юрособи за місцезнаходженням?
Розпочнімо з другого запитання. Адже податкові органи почали практикувати складення актів про відсутність підприємств за місцезнаходженням задовго до прийняття ПКУ — і, як наслідок, були звернення до суду з позовами про скасування держреєстрації.
Але наразі не будемо заглиблюватися у питання розгляду подібних спорів у судах, лише наголосимо, що ухвала ВАСУ від 13.03.2012 р. №К/9991/36601/11 відкриває дещо інші горизонти для користування податковими органами своїми правами з метою встановлення місцезнаходження юрособи.
Адже у наведеному судовому рішенні йдеться про спробу податкових органів, через встановлення відсутності юрособи за новою (зміненою) юрадресою, скасувати рішення про зміну такої адреси підприємством.
Причиною був вихід представників податкової за новою (зміненою) юрадресою, де юрособи знайдено не було.
Отже, відповідаючи на друге поставлене нами запитання, слід сказати: які б акти про відсутність за місцезнаходженням податкові органи не складали, визначальними у таких справах є дані ЄДР, зміни до яких вносить саме держреєстратор на підставі поданої підприємством реєстраційної картки. Ні факт наявності такої адреси, ні причини її обрання, ні тим більше фактичний переїзд за новою (зміненою) адресою держреєстратора не цікавлять.
Як зазначає ВАСУ, держреєстратор не наділений повноваженнями здійснювати під час реєстраційних дій зі зміни місцезнаходження підприємства перевірку поданих відомостей та вимагати документи, не передбачені чинним законодавством, для вчинення реєстраційних дій.
Водночас податковий орган не позбавлений права перевірити, чи справді адреса змінена та чи перебуває підприємство за новою зміненою адресою. Але самого лише сумніву, закладеного у зміст акта про відсутність підприємства за юрадресою, недостатньо. Наразі можна говорити лише про право податкового органу звернутися до держреєстратора з відповідним повідомленням. Останній для з'ясування обґрунтованості такої підозри має надіслати юрособі повідомлення щодо необхідності подання держреєстратору реєстраційної картки для підтвердження відомостей про юрособу.
Податковий орган самостійно не може вчиняти жодних дій, поки держреєстратор не підтвердить його підозри та не внесе до ЄДР запису про відсутність юрособи за зазначеним у ЄДР місцезнаходженням.
Тому відповідаємо на перше запитання так: податковий орган може звернутися до суду з позовом про припинення юрособи, якщо отримає підтвердження від держреєстратора про наявність у ЄДР запису про відсутність юрособи за місцезнаходженням. Жодних інших дій (зокрема, скасувати реєстраційну дію щодо зміни місцезнаходження, намагатися повернути в ЄДР запис про попередню адресу підприємства чи визнавати протиправними дії держреєстратора, який на підставі реєстраційної картки змінив адресу підприємства) податкові органи вчинити не можуть.