7 жовтня на пленарному засіданні Верховної Ради було прийнято за основу проект закону «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (№5067).
Стосовно дотримання професійних прав адвокатів та бухгалтерів слід зазначити наступне.
Починаючи з 2010-го року адвокати та бухгалтери вже є спеціально визначеними суб’єктами, які задіяні у системі запобігання та протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму.
Ці суб’єкти наразі виконують вимоги законодавства у цій сфері та повідомляють про підозрілі фінансові операції Держфінмоніторинг і надають інформацію на його запити.
Проект закону №5067 не змінює чинних норм та процедур роботи для адвокатів та бухгалтерів.
Проект закону №5067 в частині регулювання діяльності адвокатів та бухгалтерів відповідає міжнародним стандартам у сфері боротьби з відмиванням грошей та фінансуванням тероризму, а саме: 22 та 23 Рекомендаціі FATF.
Відповідно до 22-ї (пункт «d») та 23-ї Рекомендації FATF адвокати та бухгалтери зобов’язані повідомляти про підозрілі операції, коли вони задіяні від імені або за дорученням клієнта у фінансовій операції [перелік операцій додається].
Це повністю відображено у частині 1 статті 8 проекту закону №5067.
Інформація, яка надається адвокатами та бухгалтерами, використовується Держфінмоніторингом виключно з метою проведення аналізу інформації про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, інші фінансові операції або інформації, що може бути пов’язана з підозрою у легалізації (відмиванні) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванні тероризму чи фінансуванні розповсюдження зброї масового знищення, а не задля «натиску або відібрання бізнесу» (частина 1 статті 18 проекту закону №5067).
Адвокати та бухгалтери можуть не повідомляти Держфінмоніторинг про свої підозри у разі, коли відповідна інформація стала їм відома за обставин, що є предметом їх професійної таємниці, а також у випадках, коли вони виконують свої обов’язки щодо захисту клієнта, представництва його інтересів у судових органах та у справах досудового врегулювання спорів (частина 5 статті 8 проекту закону №5067).