4 травня 2020 року у Верховній Раді зареєстровано законопроект №3427 "Про внесення змін до Закону України "Про рекламу" щодо протидії дискримінації за ознакою статі". Ним пропонується внести зміни до Закону “Про рекламу” щодо:
- визначення понять “дискримінаційна реклама” та “дискримінаційна реклама за ознакою статі”;
- посилення відповідальність за порушення законодавства про рекламу;
- посилення захисту прав споживачів реклами.
Так, за законопроектом дискримінаційна реклама – це реклама, яка вміщує чи використовує твердження та/або зображення, які є дискримінаційними за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, громадянства, сімейного та майнового стану, місця проживання, мовними або іншими ознаками щодо особи та/або групи осіб, а також такі, що дискредитують товари інших осіб.
Дискримінаційна реклама за ознакою статі – це реклама, яка:
- містить твердження та/або зображення про інтелектуальну, фізичну, соціальну чи іншого виду перевагу однієї статі над іншою, та/або про стереотипність ролі чоловіка та жінки, що обмежує свободу життєвого вибору людини;
- принижує гідність людини за ознакою статі;
- демонструє насильство за ознакою статі;
- містить зображення тіла людини (частини тіла) виключно як сексуального об’єкту з метою привернення уваги споживача, та/або натяки (слова, звуки, зображення) на сексуальні стосунки, що не мають прямого відношення до рекламованого продукту чи способу його споживання.
Дискримінаційна реклама забороняється, а відповідальність за дискримінаційну рекламу несе рекламодавець.
При цьому більшість штрафів зросте. Наприклад:
- за повторне протягом року виробництво та/або розповсюдження забороненої реклами пропонується встановити штраф у тридцятикратному розмірі вартості розповсюдженої реклами (раніше - подвійному від передбаченого за ці порушення розмірі);
- за неподання, несвоєчасне подання або подання завідомо недостовірної інформації щодо вартості розповсюдженої реклами розмір штрафу пропонують збільшити зі 100 до 200 н.м.д.г. (зараз - 100 н.м.д.г.);
- у разі неможливості встановлення вартості реклами накладається штраф у розмірі до 600 н.м.д.г. (зараз 300 н.м.д.г.).
Водночас законопроект передбачає зменшення вдвічі штрафу за порушення вимог до реклами послуг із працевлаштування - з 10-кратного до 5-кратного розміру мінімальної заробітної плати.
У разі прийняття цей Закон набере чинності через 10 днів з дня, наступного за днем його опублікування.