• Посилання скопійовано

Видача й анулювання ліцензій на підакцизні товари в електронному вигляді: законопроєкт

Мінфін оприлюднив для обговорення законопроєкт зі змінами до Закону №481/95-ВР щодо удосконалення порядку ліцензування та контролю за виробництвом і обігом підакцизних товарів

Видача й анулювання ліцензій на підакцизні товари в електронному вигляді: законопроєкт

10 листопада 2023 року Мінфін оприлюднив для обговорення законопроєкт «Про внесення змін до Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» щодо удосконалення порядку ліцензування та контролю за виробництвом і обігом підакцизних товарів» (завантажити).

Його розроблено з метою запровадження можливості видачі й анулювання ліцензій на всі види діяльності з підакцизними товарами в електронному вигляді, а також удосконалення контролю за виробництвом і обігом підакцизних товарів.

 

Які саме зміни пропонуються?

Щодо удосконалення порядку ліцензування:

1) уточнюються терміни, які застосовуються у Законі №481, зокрема «ліцензія», «анулювання ліцензії», «ліцензіат», запроваджуються терміни «ліцензійна справа», «видача ліцензії», «орган ліцензування», у тому числі з урахуванням норм Закону від 02.03.2015 № 222-VIII «Про ліцензування видів господарської діяльності»;

2) запроваджується уніфікований порядок звернення заявниками до органів ліцензування із заявами на отримання ліцензій, передбачених Законом №481, у тому числі в електронному вигляді, в порядку, встановленому статтею 42 ПКУ, а також вичерпний перелік інформації, яка повинна міститися у таких заявах; 

3) запроваджується порядок видачі й анулювання ліцензій на всі види діяльності з підакцизними товарами в електронному вигляді шляхом надання органом ліцензування суб’єкту господарювання витягу з відповідного реєстру. Визначено перелік інформації, яка міститься в такому витягу; 

4) запроваджується порядок автоматичної видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та зберігання пального, яке не реалізовується іншим особам і використовується виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки, без необхідності прийняття будь-яких розпорядчих актів чи рішень посадових осіб органів ліцензування. Зокрема, у  разі подання заяви на видачу ліцензій на такі види господарської діяльності ліцензія видається не пізніше наступного робочого дня в автоматичному режимі за умови дотримання визначених законом вимог. Заява на видачу ліцензії подається через Єдиний державний вебпортал електронних послуг або в електронній формі в порядку, встановленому статтею 42 ПКУ. Обробка інформації, зазначеної у заяві на видачу ліцензії, здійснюється автоматично програмними засобами електронної системи в режимі реального часу;

5) при отриманні ліцензій встановлюється строк (не пізніше наступного робочого дня за днем прийняття рішення) внесення відомостей про ліцензіатів до відповідних єдиних реєстрів, їх оприлюднення, а також надання ліцензіатам витягу з цих реєстрів в електронному вигляді в порядку, встановленому статтею 42 ПКУ. Паперова форма ліцензій, а також паперові дублікати ліцензій та додатки до ліцензій скасовуються (крім тих, які вже видані та на які не закінчився термін дії);

6) встановлюються уніфіковані для всіх видів діяльності перелік підстав для прийняття рішення про відмову у видачі ліцензій, передбачених Законом № 481, перелік відомостей, які містяться у такому рішенні, можливість оскарження такого рішення в адміністративному або судовому порядку, а також можливість подання нової заяви на отримання ліцензії за умови усунення недоліків, зазначених у відповідному рішенні про відмову у видачі ліцензії;

7) виключається необхідність подання оригіналів документів, передбачених Законом № 481, при зверненні із заявою на отримання ліцензій або подання їх нотаріально завірених копій. Копії таких документів засвідчуються заявником, а у разі наявності таких документів у відкритих державних реєстрах про це робиться запис у заяві на отримання ліцензії;

8) встановлюються уніфіковані порядок та підстави для анулювання ліцензій, передбачених Законом № 481, можливість оскарження такого рішення в адміністративному або судовому порядку, а також деякі особливості підстав для анулювання ліцензій залежно від виду діяльності. Ліцензія анулюється та вважається недійсною з дня  внесення відповідного запису до відповідного реєстру;

9) встановлюється можливість електронної взаємодії ліцензіатів при роботі з реєстрами, які впроваджено Законом № 481, зокрема з Єдиним реєстром місць зберігання; 

10) встановлюються строк та порядок внесення змін до відомостей, які містяться в єдиних реєстрах ліцензіатів, та отримання ліцензіатами нового витягу з таких реєстрів, а також строки та порядок заміни витягу з єдиних реєстрів ліцензіатів при його втраті або пошкодженні; 

11) унормовується питання ведення ліцензійних справ;

12) ліцензії, видані до набрання чинності цим Законом, вважаються чинними з урахуванням строків їх дії, встановлених на період дії воєнного, надзвичайного стану на території України або за наявності обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин);

13) передбачається, що протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, орган ліцензування може видавати у паперовому вигляді ліцензії, передбачені Законом № 481.

 

Щодо контролю за виробництвом і обігом підакцизних товарів:

1) встановлюються додаткові заходи контролю за кількістю і місцезнаходженням резервуарів та/або ємностей для зберігання пального, їх місткістю при отриманні ліцензії на право виробництва, оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального (така інформація зазначається у заяві на отримання відповідної ліцензії);

2) встановлюються додаткові підстави для анулювання ліцензій, які видаються відповідно до Закону № 481, зокрема відсутність ліцензіата за його місцезнаходженням (місцем проживання), яке зазначено у відповідному реєстрі, встановлення факту або отримання інформації про здійснення контролю за діяльністю суб’єкта господарювання у значенні, наведеному у статті 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції», резидентами держав, що здійснюють збройну агресію проти України, у значенні, наведеному у статті 1 Закону України «Про оборону України» тощо; 

3) унормовується питання нанесення максимальної роздрібної ціни на пачки, коробки або сувенірні коробки тютюну, промислових замінників тютюну та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, задля забезпечення повноти та своєчасності сплати ПДВ та акцизного податку з таких виробів, а також узгоджуються норми Закону № 481 та ПКУ. Також встановлюється відповідальність за порушення цих норм;

4) визначаються суб’єкти господарювання, на яких поширюється право на здійснення імпорту та оптової торгівлі спиртом етиловим, зокрема визначається, що такими суб’єктами господарювання можуть бути лише виробники такого спирту та за наявності ліцензії на оптову торгівлю таким спиртом;

5) запроваджується положення, за яким при оптовій торгівлі на території України алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, покупцем (отримувачем) таких підакцизних товарів може бути лише суб’єкт господарювання, який отримав  ліцензії на право здійснення оптової та/або роздрібної торгівлі відповідними товарами (придбавати алкогольні напої без отримання ліцензії на оптову та/або роздрібну торгівлю мають право лише суб’єкти господарювання, які використовують алкогольні напої у виробництві непідакцизної продукції), а також встановлюється відповідальність за порушення цієї норми;

6) норми Закону №481 узгоджуються з нормами, передбаченими Законом України від 06.07.1995 №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»;

7) задля запобігання нелегальному виробництву й обігу підакцизних товарів запроваджується звітування про їх залишки, а також запропоновано запровадити звітування про обсяги обігу та залишки тютюнової сировини, фільтрів для промислового виробництва сигарет, паперу цигаркового (для виробників тютюнових виробів);

8) норми щодо відповідальності за порушення норм Закону № 481 приводяться у відповідність до інших норм цього Закону, зокрема в частині виробництва, зберігання і обігу рідин, що використовуються в електронних сигаретах;

9) задля забезпечення поточної плати за ліцензію, а також для створення рівних умов щодо розміру плати за ліцензію для суб’єктів, які отримують нову ліцензію у разі закінчення попередньої в період дії воєнного, надзвичайного стану, запроваджується визначення розміру плати за ліцензію пропорційно  кількості місяців, у яких здійснювалась діяльність, до отримання нової ліцензії.

У разі прийняття цей Закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та буде введений в дію через шість місяців із дня набрання ним чинності.

Автор: Волос Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Ліцензії і дозволи

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Ліцензії і дозволи»