Раніше ми вже говорили про те, що новий Закон від 18 червня 2024 року №3817-IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон №3817) набрав чинності 27 липня 2024 р.
Але з цієї дати набирають чинності не всі норми цього закону, тому що у прикінцевих положеннях Закону №3817 прописаний досить складний порядок набрання чинності окремими нормами цього закону. Розглядаємо далі ці норми окремо.
З 1 вересня 2024 року запроваджується акциз з інших нікотиновмісних продуктів для орального застосування та МРЦ на них
З 1 вересня 2024 року оподатковуються акцизним податком операції з ввезення та реалізації на митній території України товарів за кодом згідно з УКТ ЗЕД 2404 91 90 00 «Інші нікотиновмісні продукти для орального застосування», які включено до переліку підакцизних товарів. Усі вимоги щодо оподаткування акцизом, у тому числі 5-відсотковим акцизним податком з роздрібної торгівлі, а також маркування марками акцизного податку інших нікотиновмісних продуктів для орального застосування, які включено до переліку підакцизних товарів, а також відповідальність за їхнє недотримання (без марок акцизного податку, торгівля за цінами, вищими від максимальних роздрібних цін) застосовуватимуться починаючи з 1 вересня 2024 року. Ми писали про це тут та тут.
Відповідно, з 1 вересня 2024 року набирає чинності визначення тютюнових виробів, яке включає ці продукти (п. 85 ст. 1 Закону №3817), та на них поширюються норми ст. 67 Закону №3817 в частині встановлення МРЦ на інші нікотиновмісні продукти для орального застосування. Щодо решти тютюнових виробів ст. 67 Закону №3817 почала діяти з 27.07.2024.
Рівно 20 сигарет, сигарил або цигарок у пачці – з 27 липня 2025 року
З 27 липня 2025 року одинична пачка повинна містити рівно 20 штук сигарет, сигарил або цигарок – не більше і не менше. З цієї самої дати вносяться зміни до Закону від 22.09.2005 №2899-IV «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення» – у статтях 12, 13 та 20 цього Закону змінено формулювання таким чином, що:
- одинична пачка повинна містити рівно 20 сигарет, сигарил або цигарок;
- реалізація тютюнових виробів в одиничних пачках, що містять не 20 сигарет, сигарил або цигарок (тобто більше або менше), чи поштучно (крім сигар) забороняється;
- штраф за таку реалізацію не змінився – 60 н.м.д.г. та 600 н.м.д.г. у разі повторного протягом року порушення, але тепер він застосовуватиметься не тільки за продаж пачок з кількістю менше 20 штук, але й за продаж пачок, у яких більше 20 штук сигарет, сигарил або цигарок.
Електронна простежуваність та електронні акцизні марки – з 1 січня 2026 року
З 1 січня 2026 року має запрацювати електронна простежуваність обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах (далі – електронна простежуваність), – це відображення обігу товарів (продукції), маркованих графічними елементами електронних марок акцизного податку, в Електронній системі на всіх етапах переміщення таких товарів (продукції) від виробника/імпортера до кінцевого споживача. Разом з цією системою з 1 січня 2026 року вводяться в дію електронні марки акцизного податку – див. Закон №3173.
Основні принципи роботи електронної простежуваності викладено у розділі VIII Закону №3817, але норми, що регулюють електронну простежуваність та застосування електронних акцизних марок, містяться в інших статтях закону, і вони теж набирають чинності та вводяться в дію з 1 січня 2026 року, наприклад:
- пункти 23 і 25 частини другої статті 46,
- частини третя, п’ята, сімнадцята статті 62,
- частини п’ята і десята статті 65,
- пункти 9, 10, 38, 39 частини другої статті 73 – про штрафні санкції за порушення в цій сфері.
Терміни «електронна марка акцизного податку», «підроблена електронна марка акцизного податку», «унікальний ідентифікатор», «унікальний груповий ідентифікатор», «графічний елемент електронної марки акцизного податку» у значеннях, наведених у ПКУ, застосовуються з 1 січня 2026 року. Ці терміни вводяться в дію Законом від 29.06.2023 №3173-IX.
Система відеоспостереження та контрольно-пропускна система
На підприємствах, на яких здійснюється виробництво тютюнових виробів та/або ферментація тютюнової сировини, а також у місцях зберігання тютюнової сировини, тютюнових виробів, які розташовані поза місцем провадження діяльності з виробництва тютюнових виробів та/або ферментації тютюнової сировини, повинна бути встановлена та безперервно функціонувати цілодобова система відеоспостереження (абз. 3 та 4 частини 2 ст. 20 Закону №3817). Ця норма набирає чинності з 1 жовтня 2024 року – з першого числа третього місяця, наступного за місяцем, в якому Закон №3817 набрав чинності (тобто за липнем 2024 року). Основні вимоги до цієї системи визначено у ч. 9 та 10 ст. 21 Закону №3817.
Нині така система передбачена для виробництва спирту – без неї виробники не отримають ліцензію на виробництво. З 1 жовтня 2024 таку систему повинні впровадити і виробники тютюнових виробів.
З 1 жовтня 2024 року на підприємствах, на яких здійснюється виробництво тютюнових виробів та/або ферментація тютюнової сировини, встановлюються контрольні пости, на яких будуть присутні працівники ДПС, у тому числі і в цілодобовому режимі. Порядок роботи контрольних постів визначений у ч. 7 – 13 ст. 20 Закону №3817.
До 1 січня 2025 року має бути затверджений порядок функціонування цілодобової системи відеоспостереження та контрольно-пропускної системи на акцизних складах, на території яких виробляється спирт етиловий, біоетанол – ч. 5 ст. 6 Закону №3817. Цей порядок затверджується Мінфіном та визначає: вимоги до цілодобової системи відеоспостереження та контрольно-пропускної системи, а також порядок доступу до мультимедійної інформації з цілодобової системи відеоспостереження та контрольно-пропускної системи посадових осіб податкового органу за місцезнаходженням акцизного складу.
Виробництво спирту етилового, що класифікується за товарними позиціями 2207 і 2208 згідно з УКТЗЕД, та біоетанолу здійснюється суб’єктами господарювання, що мають встановлену та безперервно функціонуючу контрольно-пропускну систему, – ця норма абзацу другого частини другої статті 3 Закону №3817 набирає чинності та вводиться в дію з 1 січня 2026 року. З цієї самої дати акцизні склади, на території яких виробляється спирт етиловий, біоетанол, мають бути обладнані контрольно-пропускною системою, вимоги до якої наведено у ч. 3 статті 6 Закону №3817 (набирає чинності ст. 6 Закону №3817 у частині контрольно-пропускної системи).
Правила продажу алкоголю, тютюну та супутніх товарів через інтернет-магазин діють з 27 січня 2026 року
З 27 січня 2026 року запроваджуються правила електронної торгівлі з використанням засобів дистанційного зв’язку або через інтернет-магазини алкогольними напоями, тютюновими виробами, електронними сигаретами, заправними контейнерами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння – п. 10 частини другої, частина дев’ята ст. 71 Закону №3817. Звертаємо увагу, що цей перелік вичерпний, тому, на нашу думку, ці правила не стосуються продажу, приміром, інших нікотиновмісних продуктів, їх замінників (код згідно з УКТ ЗЕД 2404 99 00 00) та інших нікотиновмісних продуктів для орального застосування (код згідно з УКТ ЗЕД 2404 91 90 00) – ці товари не можна буде продавати дистанційно або через інтернет. Втім, думка податкової може бути іншою, тому про питання асортименту товарів, які можна буде продавати через інтернет, варто згадати ближче до січня 2026 року.
Всі інші способи інтернет-торгівлі або дистанційного продажу пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, тютюнових виробів, електронних сигарет та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, які не відповідатимуть цим правилам, будуть заборонені з 27 січня 2026 року.
Якщо коротко, то ці правила полягають у такому:
- на етапі замовлення продукції потрібно ідентифікувати вік кінцевого споживача;
- якщо отримання товару кінцевим споживачем відбувається не в місці торгівлі, то відвантаження продукції повинно здійснюватися з місця торгівлі;
- передавати продукцію кінцевому споживачу можна тільки з дотриманням вимог щодо перевірки його віку – як у місці торгівлі, так і під час її доставки споживачу.
Нові правила ліцензування з 1 січня 2025 року
Розділом VII Закону №3817 , який налічує 15 статей, упорядковано правила ліцензування видів діяльності, пов’язаних з підакцизними товарами. Зокрема, у ст. 41 Закону №3817 наведено вичерпний перелік 24 видів ліцензій, які видаються згідно з цим законом. Зокрема, це ліцензії:
- на право виробництва: спирту етилового; спиртових дистилятів; біоетанолу; алкогольних напоїв; тютюнових виробів; рідин, що використовуються в електронних сигаретах; пального;
- на право вирощування тютюну;
- на право ферментації тютюнової сировини;
- на право оптової торгівлі: спиртом етиловим; спиртовими дистилятами; алкогольними напоями; сидром та перрі (без додавання спирту); тютюновими виробами; рідинами, що використовуються в електронних сигаретах; пальним за наявності місць оптової торгівлі пальним; пальним за відсутності місць оптової торгівлі пальним;
- на право роздрібної торгівлі: алкогольними напоями; сидром та перрі (без додавання спирту); тютюновими виробами; рідинами, що використовуються в електронних сигаретах; пальним;
- на право зберігання пального;
- на право зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки.
Норми розділу VII Закону №Закон №3817 почнуть працювати з 1 січня 2025 року, за невеликим винятком – крім пунктів 22, 23 і 25 частини другої статті 46, статті 49, які вже діють з 27.07.2024.
Ці правила досить об’ємні, тому вони заслуговують на окремий розгляд. Про них ми поговоримо у наступній статті.
Норми про державні реєстри діють з 1 січня 2025 року
З 1 січня 2025 року починається ведення державних реєстрів (ст. 34, 35, 38, 39, 40 Закону №3817):
- Єдиний реєстр ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах;
- Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального;
- Єдиний реєстр обладнання;
- Єдиний реєстр місць зберігання;
- Електронний реєстр суб’єктів господарювання, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, парфумерно-косметичної продукції, оцту з харчової сировини.
Разом з цими статтями набирають чинності інші норми Закону №3817, які регулюють питання, пов’язані з цими реєстрами, наприклад:
- пункт 2 частини третьої статті 3,
- частина четверта статті 20,
- частина восьма статті 29 тощо.
Норми ст. 36 та 37 Закону №3817 про ведення Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового та Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників і рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі діють з 27 липня 2024 року. Втім, у цих нормах немає нічого нового – ці реєстри велися і до набрання чинності Законом №3817.
***
Читайте також: Державний контроль за виробництвом і обігом підакцизних товарів по-новому: Закон №3817!