Ми вже писали, що новий Закон від 18 червня 2024 року №3817-IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон №3817) набрав чинності 27 липня 2024 року. Продовжуємо аналіз цього закону та змін, які він приніс. У цій статті ми розглянемо нові правила регулювання виробництва спирту, спиртових дистилятів, біоетанолу та алкогольних напоїв.
Всі перелічені нижче правила щодо виробництва алкогольних напоїв почнуть діяти з 1 січня 2025 року.
Виробництво спирту коньячного
Так, за ч. 7 ст. 3 Закону №3817 виробництво спирту коньячного здійснюватимуть ті суб’єкти господарювання, які:
- мають ліцензію на право виробництва спиртового дистиляту,
- проводитимуть повний технологічний цикл виробництва коньяку України та алкогольних напоїв за коньячною технологією, включаючи викурку і витримку, і
- мають кваліфікованих фахівців та забезпечені спеціальною тарою для витримки спиртів.
Водночас виробництво спирту коньячного також можна буде здійснювати суб’єктам господарювання, які:
- мають ліцензію на право виробництва спиртового дистиляту,
- здійснюють переробку винограду та виробництво виноматеріалів виноградних,
- мають кваліфікованих фахівців та власні виробничі потужності для виробництва спирту коньячного, а також
- забезпечені дубовою тарою або нержавіючими чи емальованими ємностями з дубовою клепкою для витримки спирту коньячного.
Зверніть увагу! Виробництво коньяку України здійснюється шляхом купажу коньячних спиртів українського та/або іноземного походження (виключно для ординарних коньяків України), без будь-яких обмежень щодо частки їх використання у виробництві, витриманих не менше трьох років у дубовій тарі або нержавіючих чи емальованих ємностях з дубовою клепкою. Період (строк) післякупажного відпочинку коньяків України визначається рішенням суб’єкта господарювання.
При цьому ч. 8 ст. 3 Закону №3817 зауважено, що виробництво спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу та алкогольних напоїв, для виробництва яких використовуються спирт етиловий та/або спиртові дистиляти, здійснюється за умови внесення місць зберігання спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу до Єдиного реєстру місць зберігання. Це є обов’язком.
Виробництво алкогольних напоїв
Виробництво алкогольних напоїв здійснюватиметься суб’єктами господарювання, які мають ліцензію на право виробництва алкогольних напоїв та повний технологічний цикл виробництва відповідних алкогольних напоїв.
Для виробництва алкогольних напоїв з метою реалізації в Україні можна буде використовувати:
- спирт етиловий, що відповідає товарній підкатегорії 2207 10 00 90 згідно з УКТЗЕД,
- спиртові дистиляти, що відповідають товарній позиції 2208 згідно з УКТЗЕД, які одержані виключно із сільськогосподарської продукції та мають статус українських товарів (продукції) відповідно до Митного кодексу України,
- інші спиртові дистиляти у випадках, передбачених цим Законом, та
- інші алкогольні напої.
Використання інших (не зазначених у Законі №3817) видів спирту для виробництва алкогольних напоїв забороняється. Це передбачено ч. 10 та 11 ст. 3 Закону №3817.
Що робити з невиправним браком під час виробництва алкоголю?
Закон №3817 пропонує два різні підходи. А саме:
- Невиправний брак, який утворився у процесі виробництва алкоголю, за вибором суб’єкта господарювання направляється на промислову переробку або на видалення як відходи. При цьому промислову переробку невиправного виробничого браку здійснюють виключно суб’єкти господарювання, які мають ліцензію на право виробництва спирту етилового. Виробники спирту етилового та алкогольних напоїв повинні будуть здійснювати окремий облік поводження з невиправним браком.
- Невиправний брак, який утворився у процесі виробництва алкогольних напоїв, та рідини, що містять спирт, які утворилися на різних стадіях виробництва спирту етилового, у тому числі біоетанолу, які не відповідають вимогам нормативної та/або технологічної документації виробника, передаються для промислової переробки в порядку, визначеному Мінфіном. Отже, до кінця 2024 року Мінфін має затвердити такий порядок!
Отримання спиртового дистиляту
Суб’єкти господарювання, які отримують спиртовий дистилят у результаті повного або часткового відбору спирту з алкогольних напоїв, одержаних у результаті повного або часткового збродження сусла, з метою зниження в них вмісту спирту (деалкоголізації), не будуть зобов’язані отримувати ліцензію на право виробництва спиртового дистиляту.
Спиртовий дистилят, отриманий у результаті повного або часткового відбору спирту з алкогольних напоїв, одержаних у результаті повного або часткового збродження сусла, з метою зниження в них вмісту спирту (деалкоголізації), може бути використаний суб’єктом господарювання, який має ліцензію на право виробництва таких алкогольних напоїв:
- для власного споживання (власних виробничо-технологічних потреб);
- для виробництва інших алкогольних напоїв;
- для реалізації (відчуження) іншим суб’єктам господарювання, які мають ліцензію на право виробництва спирту етилового, спиртових дистилятів або алкогольних напоїв.
Малі виробництва
Як і попередній Закон №481, новий Закон №3817 регулює діяльність не лише великих, а і малих товаровиробників.
Малі виробництва дистилятів здійснюватимуть виробництво спиртових дистилятів, виробництво та розлив у споживчу тару спиртних напоїв на підставі ліцензії на право виробництва алкогольних напоїв, але без отримання ліцензії на право виробництва спиртових дистилятів.
При цьому використання малими виробництвами дистилятів придбаних спиртових дистилятів для виробництва спиртних напоїв буде заборонено! Тобто така можливість отримувати лише одну ліцензію передусім спрямована на підтримку тих вітчизняних виробників алкоголю, які використовуватимуть вироблені дистиляти у власному виробництві.
Так, малі виробництва виноробної продукції здійснюватимуть виробництво та розлив у споживчу тару алкогольних напоїв без додавання спирту (вин виноградних, вин плодово-ягідних, напоїв медових) з виноматеріалів власного виробництва, отриманих шляхом переробки самостійно вирощених/вироблених та/або придбаних плодів, ягід, винограду, меду, за умови що придбані плоди, ягоди, виноград, мед мають виключно українське походження.
Зверніть увагу! Ст. 9 Закону №3817 визначає вимоги до матеріально-технічної бази малого виробництва виноробної продукції, а ст. 10 – вимоги до матеріально-технічної бази малого виробництва дистилятів.
У ст. 11 встановлено окремі вимоги до матеріально-технічної бази малого виробництва пива.
Тож виробникам потрібно буде ознайомитися з цими нормами та за потреби привести бази у відповідність до вимог нового Закону до кінця 2024 року.
Виробництво алкогольних напоїв на давальницьких умовах
За ст. 7 Закону №3817 виробництво алкогольних напоїв на давальницьких умовах забороняється.
Переробка спирту етилового, спиртових дистилятів, виноматеріалів на давальницьких умовах на алкогольні напої та їх взаємний натуральний обмін також забороняються.
А от переробка на давальницьких умовах винограду, плодів, ягід на виноматеріали дозволяється!
Правила розливу алкоголю
Яку тару можна буде використовувати виробникам?
Розлив алкогольних напоїв, крім виноробної продукції, здійснюватиметься у вироблену з матеріалів, дозволених до контакту з алкогольними напоями, скляну тару, металеву тару, а також у сувенірні пляшки та художньо оформлений посуд зі скла чи глазурованої кераміки.
Розлив виноробної продукції (крім зброджених напоїв та пива, сидру і перрі) здійснюватиметься у вироблену з матеріалів, дозволених до контакту з алкогольними напоями, скляну тару, а також у металеві банки з харчового алюмінію, у сувенірні пляшки та художньо оформлений посуд зі скла, глазурованої кераміки або дерева, в упаковку типу "Tetra-Pak" і "Bag in box" та ПЕТ-кеги.
Розлив вин сухих з додаванням спирту (виноматеріалів оброблених) виноградних ординарних і марочних, іншої виноробної продукції із вмістом спирту не більше 20 % об. можна буде здійснювати також у тару (посуд) місткістю від 20 літрів до 600 літрів, вироблену з матеріалів, дозволених до контакту з алкогольними напоями (включаючи металеві бочки з харчового алюмінію та бочки із нержавіючої сталі (кеги). У такому разі передбачені цим Законом вимоги щодо маркування виноробної продукції (крім сидру і перрі (без додавання спирту), зброджених напоїв, одержаних виключно в результаті природного (натурального) бродіння фруктових, ягідних та фруктово-ягідних соків, із вмістом спирту не більше 8,5 % об. (без додавання спирту) не застосовуються.
Розлив зброджених напоїв, одержаних виключно в результаті природного (натурального) бродіння фруктових, ягідних та фруктово-ягідних соків, із вмістом спирту не більше 8,5 % об. (без додавання спирту) здійснюватиметься у вироблену з матеріалів, дозволених до контакту з алкогольними напоями, скляну тару, а також у металеві банки з харчового алюмінію, полімерні пляшки марки ПЕТФ, сувенірні пляшки та художньо оформлений посуд зі скла, глазурованої кераміки або дерева, в упаковку типу "Тetra-Pak" і "Bag in box" та ПЕТ-кеги.
Також ці напої буде дозволено розливати у тару (посуд) місткістю від 25 літрів до 100 літрів, вироблену з матеріалів, дозволених до контакту з алкогольними напоями. У такому разі передбачені цим Законом вимоги щодо маркування зброджених напоїв, одержаних виключно в результаті природного (натурального) бродіння фруктових, ягідних та фруктово-ягідних соків, із вмістом спирту не більше 8,5 % об. (без додавання спирту) не застосовуються.
Розлив пива, сидру і перрі (без додавання спирту) буде дозволено здійснювати у тару (посуд), вироблену з матеріалів, дозволених до контакту з такими алкогольними напоями.
Але всі ці вимоги до тари (посуду) не застосовуються до алкогольних напоїв, призначених для експорту!
Нормування втрат при виробництві спирту, алкогольних напоїв
Законом №3817 передбачено, що Норми виробничих втрат і виходу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, норми втрат спирту, виноматеріалів, соків під час виробництва алкогольних напоїв, норми виробничих втрат алкогольних напоїв затверджуються Урядом.
Наразі такі норми існують і затверджені постановою КМУ від 22 листопада 2022 р. №1310. Про нещодавні (липневі) зміни до них ми писали тут.
Однак ці Норми затверджені на виконання Закону №481. Отже, до кінця 2024 року КМУ має затвердити нові Норми втрат.
Чи буде заміна ліцензій?
Через заміну Законом №3817 старого Закону №481 перед виробниками та продавцями алкоголю гостро постало питання – чи проводити заміну ліцензій? Кому цим буде варто зайнятися, а хто може не поспішати?
Наразі відомо, що ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності, видані відповідно до Закону №481 до 1 січня 2025 року, вважатимуться чинними. Вони і надалі підтверджують право на провадження відповідного виду (видів) господарської діяльності до завершення строку, на який їх було видано (для ліцензій, виданих на визначений строк), або до дня припинення їхньої дії в порядку, визначеному цим Законом.
При цьому усіх ліцензіатів (і старих, і нових) внесуть до Єдиного реєстру!
ДПС протягом шести місяців з 1 січня 2025 року забезпечує наповнення:
- Єдиного реєстру ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, і
- Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального.
І ось тут, якщо ви власник безстрокової ліцензії, зверніть увагу!
З метою наповнення Єдиних реєстрів СГ зобов’язані одноразово при сплаті чергового платежу за надані ліцензії, термін сплати якого припадає на перший період починаючи з 1 січня 2025 року, зазначити у заяві про сплату такого чергового платежу всі відомості, визначені частиною третьою статті 43 Закону №3817, та додати до такої заяви документи (за необхідності), визначені частинами четвертою і п’ятою статті 43 Закону №3817. Тобто надати податківцям ті відомості (і документи, що їх підтверджують), які повинні міститися в Єдиному реєстрі!
Далі ДПС внесе зазначені у таких заявах відомості до відповідних реєстрів.
Зберігання алкоголю – у зареєстрованому місці!
Зберігання спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, здійснюється суб’єктом господарювання у місцях зберігання, що внесені до Єдиного державного реєстру місць зберігання до 27 липня 2024 року та без прийняття територіальним податковим органом рішення про внесення таких місць зберігання до Єдиного реєстру місць зберігання після набрання чинності Законом.
Тобто щодо місця зберігання перереєстрацію проходити не треба.