Окремою статтею 72 Закону №3817 прописано правила контролю за виробництвом і торгівлею спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним.
Контроль здійснюватимуть органи ліцензування та інші органи в межах компетенції, визначеної законом. Тобто той, хто видав вам ліцензію (наразі ми говоримо про ДПС), той і прийде на перевірку.
Але – контроль за дотриманням вимог щодо відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства до малих виробництв виноробної продукції, малих виробництв дистилятів, малих виробництв пива здійснюватиме Держпродспоживслужба.
Втім, не завжди ініціатором перевірки буде контролюючий орган. Викликати її зможе і сам ліцензіат, і не лише до себе!
Частиною 2 ст. 73 Закону №3817, наприклад, визначено, що суб’єкт господарювання самостійно визначає засоби та форми захисту від фальсифікації (підроблення) товарів (продукції), які він виробляє або ввозить на митну територію України. Тому цей СГ має право ініціювати перевірку щодо фальсифікації власних товарів (продукції) іншими суб’єктами господарювання чи фізичними особами.
Орган державного контролю, до якого звернувся такий СГ, зобов’язаний невідкладно провести перевірку відповідності товарів (продукції) оригіналу в присутності представника суб’єкта господарювання – ініціатора перевірки.
А вже за наявності документів, що підтверджують факт фальсифікації, суб’єкт господарювання має право звернутися у встановленому законом порядку до суду за захистом своїх прав.
Отже, контроль передбачає перевірки, а виявлені порушення передбачають відповідальність порушників. А говорячи про відповідальність, згадуються штрафи. Їх перелік згідно з Законом №3817 ми навели у таблиці.
І насамперед варто згадати про штрафи за порушення ліцензіатами порядку звітування. А коли і які звіти вони мають подавати за Законом №3817?
Звітування ліцензіатів
СГ, які отримали ліцензії на право виробництва спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, на право ферментації тютюнової сировини, на право оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, щомісяця, не пізніше 10 числа місяця, наступного за звітним, подають до ДПС за затвердженою формою такі звіти:
- СГ, які здійснюють виробництво та/або ввезення на митну територію України, вивезення за межі митної території України зазначених товарів (продукції), – звіт про залишки та обсяги виробництва і обігу (в тому числі ввезення на митну територію України, вивезення за межі митної території України) спирту етилового, біоетанолу, спиртового дистиляту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, звіт про залишки та обсяги придбання і використання тютюнової сировини;
- СГ, які здійснюють оптову торгівлю та/або ввезення на митну територію України, вивезення за межі митної території України зазначених товарів (продукції), – звіт про залишки та обсяги обігу (в тому числі ввезення на митну територію України, вивезення за межі митної території України) спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах;
- суб’єкти господарювання, які здійснюють ферментацію тютюнової сировини, – звіт про обсяг (вагу) придбаної неферментованої тютюнової сировини, обсяг (вагу) виробленої ферментованої тютюнової сировини, обсяг (вагу) реалізованої ферментованої сировини, обсяг (вагу) залишків неферментованої та ферментованої тютюнової сировини на кінець звітного періоду.
Суб’єкти господарювання, які отримали ліцензію на право вирощування тютюну, щороку, не пізніше 1 лютого року, наступного за звітним, подають до ДПС звіт про залишки та обсяги вирощування тютюну і реалізації тютюнової сировини, посівну площу за формою та в порядку, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Зверніть увагу! Ліцензіати, які мають одночасно ліцензії на право виробництва та на право оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, подають лише звіти, передбачені для виробників таких товарів (продукції).
Ліцензіат, який самостійно виявив помилки у поданому ним звіті, зобов’язаний подати уточнений звіт. Якщо уточнений звіт подано до кінця місяця, наступного за звітним місяцем, за який допущена помилка, штраф, встановлений пунктом 30 частини другої статті 73 Закону №3817, не застосовується. Це правило не нове, воно діяло й раніше.
Вимоги цієї частини не поширюються на малі виробництва виноробної продукції, малі виробництва дистилятів та малі виробництва пива.
Звітність малих виробництв дистилятів
Малі виробництва дистилятів подають до органу ліцензування не пізніше 20 числа місяця, наступного за звітним роком, щорічний звіт про обсяги виробництва спиртових дистилятів, виробництва та/або обігу (у тому числі за операціями з вивезення за межі митної території України) алкогольних напоїв за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Якщо у кварталі, наступному за звітним роком, суб’єкт господарювання – мале виробництво дистилятів самостійно виявив помилки у поданому ним щорічному звіті, він зобов’язаний подати уточнений звіт до кінця такого кварталу. У такому разі штраф, встановлений пунктом 31 частини другої статті 73 Закону №3817, не застосовується.
Малі виробництва виноробної продукції подають до органу ліцензування не пізніше 20 числа місяця, наступного за звітним роком, щорічний звіт про обсяги виробництва та/або обігу (у тому числі за операціями з вивезення за межі митної території України) алкогольних напоїв за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Якщо у кварталі, наступному за звітним роком, суб’єкт господарювання – мале виробництво виноробної продукції самостійно виявив помилки у поданому ним щорічному звіті, він зобов’язаний подати уточнений звіт до кінця такого кварталу. У такому разі штраф, встановлений пунктом 32 частини другої статті 73 Закону №3817, не застосовується.
Малі виробництва пива подають до органу ліцензування не пізніше 20 числа місяця, наступного за звітним роком, щорічний звіт про обсяги виробництва та/або обігу (у тому числі за операціями з вивезення за межі митної території України) алкогольних напоїв за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Якщо у кварталі, наступному за звітним роком, суб’єкт господарювання – мале виробництво пива самостійно виявив помилки у поданому ним щорічному звіті, він зобов’язаний подати уточнений звіт до кінця такого кварталу. У такому разі штраф, встановлений пунктом 33 частини другої статті 73 Закону №3817, не застосовується.
Контроль за сплатою плати за ліцензії
Контроль за сплатою річної плати або щоквартальної частини річної плати за ліцензію здійснюється органом ліцензування. Наразі цим органом визначено ДПС.
Проте для того, щоб перевірити, чи заплатив СГ за ліцензію, виїзна перевірка не потрібна, – СГ сам повинен надати податківцям потрібну інформацію.
Для здійснення контролю ліцензіат подаватиме до ДПС заяву про внесення чергового платежу за ліцензію в паперовій або електронній формі у порядку, встановленому статтею 42 ПКУ.
У ній СГ має зазначити код класифікації доходів бюджету, суму внесеного платежу, номер і дату платіжної інструкції, що підтверджує внесення річної плати або щоквартальної частини річної плати за відповідну ліцензію.
Види та розміри штрафів
Статтею 73 Закону №3817 встановлено відповідальність за порушення щодо виробництва, обігу та зберігання спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального. Згідно із законом до суб’єктів господарювання за вчинені правопорушення застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу.
Зверніть увагу! Для обрахунку штрафних санкцій у Законі №3817 використовується розмір мінімальної заробітної плати, встановлений законом на 1 січня звітного (податкового) року, в якому виявлено порушення.
Далі наводимо таблицю таких штрафів. Всього налічується 46 видів. Її можна завантажити тут.
Підкреслимо, що усього передбачено 46 штрафів, з них 40 – за порушення, за які штрафували і до цього. Але всі штрафи, які було затверджено Законом №3817, більші за попередні!
Нові штрафи будуть за такі порушення:
- здійснення операцій щодо товарів (продукції), що підлягають маркуванню графічними елементами електронних марок акцизного податку, без акцизного електронного документа;
- використання спирту-сирцю плодового у спосіб, не передбачений Законом;
- оптова торгівля тютюновою сировиною без наявності ліцензії на право вирощування тютюну або на право ферментації тютюнової сировини, або на право виробництва тютюнових виробів;
- реалізація алкоголю та спиртових дистилятів суб’єктом господарювання – малим виробництвом дистилятів.
Правила застосування штрафів
Зауважимо, що не всі нові розміри штрафів застосовуватимуться в повному обсязі. Передбачено, що з 1 січня 2026 року по 30 червня 2026 року штрафи, визначені пунктами 9, 10 і 39 частини другої статті 73 Закону (щодо е-акцизних марок), застосовуються у розмірі 10% розміру штрафу, встановленого відповідним пунктом частини другої статті 73 Закону, а з 1 липня 2026 року по 31 грудня 2026 року – у розмірі 30% розміру штрафу, встановленого відповідним пунктом частини другої статті 73 Закону.
Податківці вже надали роз’яснення щодо застосування нових та старих видів штрафів. А саме:
з дня набрання чинності Законом №3817 (з 27 липня) застосовується відповідальність у розмірах, встановлених:
- статтею 73 Закону №3817 за порушення норм Закону №3817 та Закону №481, у період дії положень Закону №481. Тобто щодо окремих штрафів вже діють нові розміри;
- статтею 17 Закону №481 – у випадках, встановлених пунктом 6 розділу ХІІІ «Перехідні положення» Закону №3817. Це стосується питань виробництва спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, ферментації тютюнової сировини.
Рішення про застосування ДПС штрафних фінансових санкцій може бути оскаржено в адміністративному порядку згідно зі статтею 56 ПКУ або в судовому порядку. Якщо штраф застосували інші контролери, то оскаржувати його доведеться в суді.
Втім, зрозуміло, що одними штрафами санкції не обмежаться.
Наприклад, у разі виявлення контрафакту тютюнових виробів (незаконного ввезення на митну територію України та/або придбання паперу цигаркового, фільтрів, зберігання та/або використання обладнання для підготовки або обробки тютюну, тютюнової сировини, промислового виробництва тютюнових виробів, не внесеного до Єдиного реєстру обладнання) податковий орган не пізніше трьох робочих днів з дня виявлення такого факту накладає арешт на такі папір цигарковий, фільтри, обладнання і звертається до суду для винесення рішення про їх конфіскацію та знищення. Процедура знищення таких конфіскованих товарів (продукції) контролюється податковим органом, що наклав арешт на такі товари (продукцію).
У разі виявлення факту зберігання суб’єктом господарювання тютюнової сировини без внесення у передбачених цим Законом випадках місць зберігання до Єдиного реєстру місць зберігання податковий орган не пізніше трьох робочих днів з дня виявлення такого факту накладає арешт на таку тютюнову сировину і звертається до суду для винесення рішення про її конфіскацію та знищення. Процедура знищення таких конфіскованих товарів (продукції) контролюється податковим органом, що наклав арешт на такі товари (продукцію).