Станом на сьогодні в Україні діють понад 20 саморегулівних організацій у різних сферах суспільних відносин, серед яких такі саморегулівні організації професійного спрямування, як Національна асоціація адвокатів України, Нотаріальна палата України, Асоціація приватних виконавців України та ін.
Водночас існують окремі сфери господарської та професійної діяльності, в яких саморегулювання недостатньо врегульоване або не врегульоване взагалі. Йдеться про саморегулювання у таких сферах діяльності як освіта, медицина, охоронна діяльність, рекламна діяльність, туризм, аграрна сфера тощо.
Основні проблеми саморегулівних організацій та саморегулівної діяльності залишаються невирішеними через відсутність у законодавстві єдиного підходу до процедур створення, функціонування та припинення діяльності саморегулівних організацій.
У зв’язку з цим виникає необхідність у прийнятті універсального закону, який би забезпечив правове підґрунтя для діяльності саморегулівних організацій як господарського, так і професійного саморегулювання.
З огляду на це, 4 лютого 2022 року у ВРУ зареєстровано законопроєкт №7025 "Про саморегулівні організації" (завантажити).
Цей Закон визначає основні засади утворення, реєстрації, діяльності та припинення саморегулівних організацій, у тому числі ведення реєстру членів саморегулівної організації, фінансування і взаємовідносин з державою та її органами.
За ним саморегулівна організація – це неприбуткове об’єднання представників однієї професії або суб’єктів господарювання у певній сфері (галузі) чи певного виду господарської діяльності, що утворюється відповідно з метою професійного чи галузевого самоврядування, розробки та встановлення спільних стандартів і правил, реалізації завдань та захисту прав і законних інтересів її членів, підвищення їх професійного рівня та рівня якості виробленої продукції, виконання робіт, надання послуг.
За предметом регулювання саморегулівні організації поділятимуться на:
- організації професійного саморегулювання;
- організації господарського саморегулювання.
За одним видом, сферою (галуззю) діяльності зможе діяти декілька організацій господарського саморегулювання, якщо інше не визначено законом. Водночас створення понад однієї організації професійного саморегулювання у межах однієї професії не допускатиметься.
Проєктом Закону також визначаються основні засади утворення, реєстрації, діяльності та припинення саморегулівних організацій, у тому числі ведення реєстру членів саморегулівної організації, фінансування і взаємовідносин саморегулівних організацій з державою та її органами тощо.
Проєкт також унормовує питання правового статусу саморегулівних організацій, їх прав і обов’язків, членства у саморегулівних організаціях.
Законопроєктом враховано основні критерії, характерні для всіх видів саморегулівних організацій, а також особливості окремих видів таких організацій.
Також передбачається надання саморегулівним організаціям низки прав у взаємовідносинах з державою та її органами, а також органами місцевого самоврядування. Зокрема, передбачається встановити, що залучення представників саморегулівної організації до процесу розробки проєктів законів, інших нормативно-правових актів, які стосуються статусу такої організації, її прав та обов’язків, сфери (виду) її діяльності, є обов’язковим.
У разі прийняття цей Закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
***