13 липня 2023 року ВРУ прийняла за основу законопроєкт №9266 "Про електронні аграрні розписки". "За" проголосували 270 нардепів, - повідомив Я. Железняк.
Цей закон регулюватиме електронні аграрні розписки як неемісійні цінні папери в електронній формі. При цьому, як зазначено у пояснювальній записці до законопроєкту, він не скасовує дію Закону «Про аграрні розписки», а запроваджує, поряд із традиційними паперовими аграрними розписками, новий фінансовий інструмент кредитування сільськогосподарського виробництва.
Основні положення законопроєкту
1. Правова природа електронної аграрної розписки.
За своєю правовою природою електронна аграрна розписка є документом, який засвідчує зобов'язальні відносини між особою, яка її видала, та особою, яка є її власником, є самостійним предметом обігу на ринках капіталу, може бути об'єктом купівлі-продажу та інших правочинів, є джерелом одержання прибутку, виступає різновидом грошового капіталу. Іншими словами, за своєю правовою природою аграрна розписка є неемісійним цінним папером, що передбачає законопроєкт.
З метою спрощення та здешевлення порядку видачі, обігу та припинення електронної аграрної розписки у порівнянні з традиційними паперовими аграрними розписками законопроєкт передбачатиме, що електронні аграрні розписки існуватимуть у формі електронного документа в Реєстрі електронних аграрних розписок. Боржники та кредитори за електронною аграрною розпискою зможуть видавати, передавати або вносити зміни до електронної аграрної розписки в Реєстрі електронних аграрних розписок самостійно, використовуючи свій електронний підпис.
2. Коло суб’єктів, які можуть видавати електронні аграрні розписки.
Законопроєкт розширює коло суб’єктів, які можуть видавати електронні аграрні розписки у порівнянні з традиційними паперовими аграрними розписками за рахунок сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів, члени яких мають у власності земельні ділянки сільськогосподарського призначення або право користування такою земельною ділянкою за умови наявності нотаріально посвідченої згоди такого члена кооперативу на видачу такої електронної аграрної розписки.
3. Обов’язкові реквізити електронних аграрних розписок.
З урахуванням досвіду ринку законопроєкт пропонує оновлений перелік реквізитів окремо для електронних фінансових аграрних розписок та окремо для електронних товарних аграрних розписок, що викликано специфікою їх змісту та особливостями закріплених ними зобов’язань.
Електронні аграрні розписки містять групу реквізитів, які поєднані у виконавчу частину аграрних розписок і набувають чинності з дня, наступного за днем невиконання електронної аграрної розписки повністю або частково.
Такі реквізити перетворюють електронну аграрну розписку на виконавчий документ, представлений спеціальною випискою з Реєстру електронних аграрних розписок.
Спеціальна виписка з Реєстру електронних аграрних розписок може, за бажанням кредитора, формуватися на всю суму усіх вимог за електронною аграрною розпискою або окремо на стягнення заборгованості за електронною аграрною розпискою, окремо щодо стягнення неустойки (штрафу, пені) на підставі такої електронної аграрної розписки, якщо такі санкції передбачено електронною аграрною розпискою, а також окремо на суми витрат на завершення вирощування/збирання/виробництво/утримання/зберігання/транспортування предмета застави, передбачених в електронній аграрній розписці.
4. Застава за електронною аграрною розпискою.
Електронна аграрна розписка встановлює забезпечення виконання зобов’язань боржника за електронною аграрною розпискою заставою його майбутнього врожаю. Предметом такої застави може бути виключно майбутній врожай сільськогосподарської продукції. Крім застави майбутнього врожаю, законопроєкт передбачає можливість та порядок застави за електронною аграрною розпискою живих тварин та продуктів тваринного походження, продуктів рослинного походження, продуктів їх первинної переробки гарантії прав та законних інтересів кредиторів у випадку таких застав.
5. Зміна умов електронної аграрної розписки. Законопроєкт передбачає, що зміст реквізитів електронної аграрної розписки може бути змінений на підставі домовленості між боржником та кредитором.
6. Правові умови видачі багаторічних електронних аграрних розписок.
Законопроєкт врегульовує істотні умови при виконанні зобов’язання частинами, передбачивши право кредитора на стягнення заборгованості в обсязі невиконаної або неналежно виконаної частини зобов’язання, визначеної такою електронною аграрною розпискою, у безспірному порядку на підставі нового виконавчого документа – спеціальної виписки з Реєстру електронних аграрних розписок та достатнє підтвердження безспірності. Тим самим законопроєкт створює належне правове поле для видачі багаторічних розписок, виконання за якими відбуватиметься частинами протягом кількох маркетингових періодів.
7. Облік електронних аграрних розписок.
Облік прав на електронні аграрні розписки та прав за електронними аграрними розписками здійснюється в системі депозитарного обліку цінних паперів.
Обіг електронних аграрних розписок здійснюється лише у депозитарній системі України.
Електронні аграрні розписки після прийняття законопроєкту в цілому обертатимуться (перебуватимуть в обігу) як на неорганізованому ринку капіталу, так і на організованому ринку капіталу (регульованому ринку або багатосторонньому торговельному майданчику БТМ).
8. Підстави припинення електронної аграрної розписки.
Законопроєкт, крім виконання електронних аграрних розписок, враховує всі способи припинення зобов’язання, таких як припинення зобов’язання переданням відступного, зарахуванням, за домовленістю сторін, прощенням боргу, поєднанням боржника і кредитора в одній особі тощо. Це робить електронні аграрні розписки досить зручним та гнучким фінансовим інструментом у порівнянні з традиційними паперовими аграрними розписками.
Також законопроєкт передбачає, що неустойка (штраф, пеня) включається до спеціальної виписки з Реєстру електронних аграрних розписок, якщо такі санкції передбачені електронною аграрною розпискою.