Відповідно до розпорядження №424-р у зв’язку із тимчасовою окупацією території АР Крим та блокуванням роботи пунктів пропуску через державний кордон та пунктів контролю, які розташовані на тимчасово окупованій території, що призвело до неможливості повноцінного їх функціонування та здійснення передбачених законодавством України видів державного контролю під час перетинання державного кордону, було тимчасово закрито пункти пропуску та пункти контролю, розташовані в АР Крим.
У зв’язку з цим на виконання Закону №1207 було створено контрольні пункти в’їзду та виїзду, перелік яких визначено в додатку 1 до Порядку в’їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї, затвердженого постановою №367. В’їзд на тимчасово окуповану територію України та виїзд з неї здійснюються виключно через контрольні пункти в’їзду та виїзду, визначені цією постановою.
Переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через тимчасово закриті пункти пропуску та пункти контролю, тобто поза місцем розташування митних органів, є митним правопорушенням, передбаченим ст. 482 Митного кодексу, а саме переміщенням або діями, спрямованими на переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України поза митним контролем. Вчинення такого правопорушення може тягнути за собою накладення штрафу в розмірі до 200% вартості товарів та транспортних засобів, за допомогою яких здійснювалося переміщення, а також конфіскацію цих товарів та транспортних засобів.
Згідно з частиною першою ст. 9 Митного кодексу територія України, зайнята сушею, територіальне море, внутрішні води і повітряний простір, а також території вільних митних зон, штучні острови, установки і споруди, створені у виключній (морській) економічній зоні України, на які поширюється виключна юрисдикція України, становлять митну територію України, при цьому частиною другою цієї статті визначено, що для цілей застосування положень розділів V (митні режими) і IX (митні платежі) зазначеного Кодексу території вільних митних зон вважаються такими, що знаходяться поза межами митної території України.
Пунктом 3.2 ст. 3 Закону №1636 передбачено, що у межах вільної економічної зони «Крим» (далі — ВЕЗ «Крим») створюється вільна митна зона, межі якої з урахуванням зазначеного та положень ст. 10 Митного кодексу є митним кордоном України.
Ввезення ТЗ особистого користування з тимчасово окупованої території шляхом переміщення між відповідними портами України
Типову технологічну схему пропуску через державний кордон осіб, автомобільних, водних, залізничних та повітряних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними, затверджено постановою №451 (далі — Типова технологічна схема).
Згідно з абзацом третім п. 2 Типової технологічної схеми каботаж — переміщення судна із закритим або відкритим кордоном між портами України в межах територіального моря і внутрішніх вод України.
Абзацом першим п. 11 Типової технологічної схеми передбачено, що контроль судна каботажного плавання здійснюється службою капітана морського порту після виконання митних формальностей. Про результати контролю судна каботажного плавання служба капітана морського порту інформує орган охорони державного кордону. Відповідна інформація передається оперативно-черговою службою органу охорони державного кордону в пункт пропуску через державний кордон, до якого прямує судно.
Однак як зазначалося вище, пункти пропуску через державний кордон та пункти контролю на тимчасово окупованій території було тимчасово закрито, що унеможливлює здійснення необхідного обсягу митних формальностей та призводить до неможливості переміщення транспортних засобів особистого користування у зазначений спосіб.
Ввезення ТЗ особистого користування з тимчасово окупованої території як вантажу
До транспортних засобів особистого користування належать наземні транспортні засоби товарних позицій 8702, 8703, 8704 (загальною масою до 3,5 т), 8711 згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (далі — УКТ ЗЕД) та причепи до них товарної позиції 8716 згідно з УКТ ЗЕД, плавучі засоби та повітряні судна, що зареєстровані на території відповідної країни, перебувають у власності або тимчасовому користуванні відповідного громадянина та ввозяться або вивозяться цим громадянином у кількості не більше однієї одиниці на кожну товарну позицію виключно для особистого користування, а не для промислового або комерційного транспортування товарів чи пасажирів за плату або безоплатно, що визначено п. 60 ст. 4 Митного кодексу.
Переміщення через контрольні пункти в’їзду та виїзду на адміністративному кордоні з тимчасово окупованої території транспортних засобів особистого користування, зареєстрованих в Україні, здійснюється без обмежень з боку митних органів за умови подання реєстраційних документів на такий транспортний засіб.
Слід зазначити, що частиною третьою ст. 9 Закону №1207 визначено, що будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом, а будь-який акт (рішення, документ), виданий такими органами та/або особами, є недійсним і не створює правових наслідків.
Згідно з п. 2 частини першої ст. 265 Митного кодексу декларантом має право виступати особа, яка відповідно до законодавства України має право вчиняти щодо товарів, транспортних засобів юридично значущі дії від свого імені.
Частиною шостою цієї статті передбачено, що декларування товарів, що належать громадянам, може здійснюватися цими громадянами або іншими громадянами, уповноваженими на це власниками зазначених товарів нотаріально посвідченими дорученнями.
Крім цього, згідно з п. 7 частини десятої ст. 374 Митного кодексу товари (включаючи транспортні засоби особистого користування), що були попередньо вивезені громадянами-резидентами за межі митної території України, зворотно ввозяться на митну територію України за наявності відповідного підтвердження факту попереднього вивезення таких товарів.