Головне – це інвентаризація
Обов'язок провести інвентаризацію перед ліквідацією основного засобу (далі – ОЗ) прямо встановлений п. 7 р. 1 Положення №879 про інвентаризацію.
Тому, податківці не визнають правомірності списання знищеного авто, якщо перед цим не провести інвентаризацію таких ОЗ.
Такий висновок був і до воєнного стану, що підтверджується ІПК ДПСУ від 12.10.2021 р. №3827/ІПК/99-00-21-03-02-06. Суди дотримувалися такого ж підходу: наприклад, в постанові ОАС м. Києва від 30.11.2021 у справі №640/8664/19.
Увага! Цієї ж позиції податківці дотримуються і зараз, під час війни. Про що ми повідомляли тут.
Якщо ДПС не погоджується з правильністю процедури списання ОЗ, платник ризикує отримати донарахування ПДВ на вартість списаного автомобіля і невизнання витрат платника від ліквідованого ОЗ.
Враховуючи вищевикладене, рекомендуємо ніколи не списувати ОЗ з обліку без попередньої інвентаризації знищених активів.
Дата проведення інвентаризації
Якщо платник неправильно визначить дату інвентаризації, ДПС не визнає витрати товариства від списання ОЗ. Подібний кейс розглядався Верховним Судом в постанові від 18.11.2020 по справі №640/18096/18. Позивач домігся скасування ППР, але лише тому що його активи знаходилися в зоні АТО.
При цьому Положення №879 встановлює всього дві можливі дати для проведення інвентаризації, які залежать від можливості фізичного доступу платника до втрачених активів.
Є доступ до активів
Так, якщо доступ до активів є, інвентаризацію необхідно провести на день встановлення фактів псування ОЗ (п. 7 р. 1 Положення №879). При цьому рекомендуємо платнику викликати на місце знаходження знищеного авто Національну поліцію чи орган ДСНС, щоб вони офіційно зафіксували факт знищення вашого майна. По результатам такого виклику, вам повинні надати довідку про пошкодження автомобіля, в якій буде вказана дата огляду ОЗ. Саме на цю дату, зафіксовану в офіційному документі державного органу, і потрібно проводити інвентаризацію, оскільки це буде датою встановлення факту псування ОЗ.
Формально, викликати поліцію для фіксування факту знищення автомобіля не обов'язково. Більше того, ДПСУ навіть допускає можливість ліквідації ОЗ лише на підставі внутрішнього Акту на списання автомобіля без будь-яких додаткових офіційних документів від державних органів. Таку думку ДПСУ виклала в ІПК від 12.10.2021 №3827/ІПК/99-00-21-03-02-06. Проте, ми би не рекомендували вірити ДПС на слово та обмежуватися лише внутрішнім Актом на списання ОЗ. Тому, безпечніше отримати довідку державного органу про підтвердження факту знищення авто.
Немає доступу до активів
Якщо ж авто знаходиться на тимчасово окупованій території, платник повинен провести інвентаризацію на перше число наступного місяця за місяцем, у якому зникли перешкоди доступу до активів (п. 8 р. 1 Положення №879).
Тут є нюанс. Після 24.02.2022 КМУ та РНБО не затверджували новий перелік тимчасово окупованих територій, тому, офіційно, наразі немає нового переліку територій для цілей застосування п. 8 р. 1 Положення №879. Таким чином, скористатися п. 8 Положення №879 в частині проведення інвентаризації на перше число наступного місяця після отримання доступу до активу можливо, лише після звільнення окупованої території.
Якщо ж платник фактично має доступ до активу і територія офіційно поки що не визнавалася окупованою, то проводити інвентаризацію краще на день встановлення фактів псування ОЗ, як описано вище.
Процедура інвентаризації та документи
Інвентаризацію проводить постійно діюча комісія на підприємстві. Вона проводить огляд пошкодженого майна, визначає причини його знищення, винних осіб, можливість подальшого використання складових частин ОЗ та інші обставини справи, перелік яких визначено в пунктах 41-44 Методрекомендацій №561. При цьому рекомендуємо зробити фото-фіксацію знищеного майна та долучати ці фотографії до інших документів, що підтверджують ліквідацію ОЗ.
За результатами інвентаризації, комісія складає Акт на списання ОЗ. При цьому дуже важливо чітко вказати в Акті причини знищення ОЗ (наприклад, пожежа чи ворожа ракета), адже судова практика свідчить, що не зазначення в Акті причин для ліквідації ОЗ призводить до нарахування податковою службою ПДВ, а суди підтримують у цьому контролюючий орган. Наприклад, постанова Шостого апеляційного адміністративного суду від 16.06.2021 у справі №640/9726/20.
Обов'язкової форми Акту на списання авто вже немає, але за основу можна взяти форму ОЗ-4 (Наказ МФУ від 29.12.1995 №352 «Про затвердження типових форм первинного обліку»), яка втратила чинність ще 22.10.2021.
Окрім акту на списання, ще можна зробити офіційний висновок (навіть просто на СТО) про неможливість подальшої експлуатації автомобіля. Це не обов'язково, але може відбити у фіскалів бажання щось донараховувати. Крім того, наявність такого висновку цінують суди, наприклад, постанова Верховного Суду від 08.06.2021 у справі №820/3098/16.
На підстав Акту на списання, керівник підписує відповідний наказ на ліквідацію ОЗ.
Сертифікат ТПП – не обов’язковий
За вимогами абз. 1 п. 189.9 ПКУ, ліквідація ОЗ розглядається, як постачання ОЗ, що вимагає нарахування ПДВ на звичайну (ринкову) ціну ОЗ, але не нижче їх балансової вартості.
При цьому ПДВ можна не нараховувати, якщо дотриматися вимог з абз. 2 п. 189.9 ПКУ:
«Норма цього пункту не поширюється на випадки, коли основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються у зв'язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі в разі викрадення основних виробничих або невиробничих засобів, що підтверджується відповідно до законодавства або коли платник податку подає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням».
Таким чином, при ліквідації ОЗ, ПДВ можна не нараховувати у трьох випадках:
- ОЗ знищені, зруйновані внаслідок дії форс-мажору.
- ОЗ викрадені.
- ОЗ знищені, розібрані в інший спосіб, внаслідок чого такі ОЗ більше не можуть використовуватися.
Враховуючи вищевикладене, якщо у платника буде акт на списання ОЗ та офіційна довідка поліції про знищення автомобіля, ПДВ можна не нараховувати і без сертифікату ТПП. При цьому у такому випадку, ДПС вимагає надання платником в податкову службу документа, що підтверджує ліквідацію ОЗ. Тут мається на увазі Акт на списання авто. ДПС чомусь думає, що такий документ треба надавати разом з Декларацією з ПДВ, але судова практика свідчить, що такі вимоги контролюючого органу є незаконними і відповідний документ платник може надати ДПС будь-коли, навіть під час податкової перевірки. Наприклад, постанова Другого апеляційного адміністративного суду від 26.01.2022 №440/3476/21.
Навіть Міністерство фінансів України в УПК від 03.08.2018 №673 погоджується, що платник може подати відповідний документ в ДПС за власною ініціативою або на запит контролюючого органу.
Як отримати сертифікат ТПП про форс-мажор?
Якщо ж податківці наполягають на сертифікаті ТПП, то процедура його отримання така. В ТПП регіональну або України треба подати Заяву на засвідчення форс-мажорних обставин – це Додаток 4 до Регламенту ТПП. До заяви треба додати фото знищеного авто, Акт списання ОЗ, офіційні документи державних органів про факт знищення ОЗ, висновок СТО про неможливість подальшого використання авто, документи, що підтверджують право власності на актив та його залишкову вартість, а також квитанцію про оплату послуг ТПП. При цьому на період війни тарифи ТПП не змінилися, тому отримання сертифікату коштуватиме приблизно 10 тис. грн.
Іноді пишуть, що можна скористатися Листом ТПП України від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1, адресований «Всім кого це стосується», відповідно до якого ТПП підтверджує, що військова агресія РФ є форс-мажорною обставиною.
Проте ми не рекомендуємо розраховувати на цей Лист у відносинах з ДПС, тому що вам потрібно довести, що авто було знищено саме в результаті форс-мажору, а не те, що війна сама по собі є форс-мажором. Тобто, обов'язковою умовою застосування норм ПКУ про форс-мажор є встановлення причинно-наслідкового зв’язку між форс-мажором і знищенням ОЗ. Такий висновок підтверджується п. 6.9 Регламенту ТПП.
Як зняти автомобіль з обліку в МВС?
В сервісний центр МВС треба подати заяву, форма якої затверджена додатком 10 до Інструкції №379; Акт на списання ОЗ; наказ керівника ТОВ про списання ОЗ; квитанцію про оплату послуг МВС; довіреність і паспорт довіреної особи.
Огляд автомобіля перед списанням його з обліку МВС не проводить, що підтверджується п. 5.5 Інструкції №379 і п. 45 постанови КМУ від 07.09.1998 №1388.
При цьому під час війни МВС фактично не здійснює зняття з обліку автомобілів. Але це не впливає на бухгалтерський, податковий облік списання ОЗ або на можливість отримання сертифікату ТПП.
Віталій Смердов,
партнер податкової практики Crowe Mikhailenko
Вікторія Власенко,
радниця податкової практики Crowe Mikhailenko, адвокат
Євгеній Піддубко,
податковий адвокат
***