Як ми повідомляли, наказом Мінфіну від 24.04.2017 р. №452 затверджено зміни до форми акцизної накладної, розрахунку коригування до неї та Порядку їх заповнення, а також Порядку заповнення заявки на поповнення (коригування) залишку пального. Цей наказ набере чинності з дня його офіційного опублікування, яке заплановане на 06.06.2017 р. в "Офіційному віснику України".
Якщо судити за датою набрання чинності наказу, то нову форму акцизної накладної потрібно використовувати з 6 червня 2017 року. Хоча поки ще не було роз'яснення податківців з цього приводу. А оскільки від них залежить технічне впровадження нових форм в програмне забезпечення, то саме ДФС вирішуватиме долю практичного застосування нової форми АН.
Форми акцизної накладної (АН) та розрахунку коригування (РК)
Одразу зазначимо, що акцизна накладна та розрахунок коригування до неї не змінилася. Тож звикати до нових форм платникам акцизного податку, які повинні їх складати та реєструвати в ЄРАН, не доведеться. Але для деяких видів операції з реалізації пального чекають незначні зміни у складанні АН та РК до них та заявки залишку.
Реалізація пального в споживчій тарі ємністю до двох літрів (включно)
З 01.01.2017 року до визначення поняття реалізації пального для цілей розділу VI ПКУ (пп. 14.1.212 ПКУ) внесено зміни. Саме з цієї дати не вважаються реалізацією пального операції з передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України на підставі договорів зберігання та передачі (відпуску, відвантаження) пального в споживчій тарі ємністю до 2 літрів (включно), крім операцій з реалізації такого пального його виробниками. Тож на перелічені види операцій потрібно складати акцизні накладні тільки виробнику.
Саме тому відповідних змін зазнала і форма акцизної накладної та розрахунку коригування до неї.
Доповнено примітку 1 форми акцизної накладної новим типом причини «6 - виробництво пального в споживчій тарі ємністю до двох літрів (включно)». При цьому вона не надається отримувачу. Оскільки нова форма АН набере чинності з 06.06.2017 р., то акцизні накладні, складені на постачання такого пального з 01.01.2017 р. до 06.06.2017 р., складаються ще за старою формою. У нашій попередній публікації на цю тему ми давали поради, як це зробити та проаналізували зміни в ПКУ щодо реалізації пального в споживчій тарі ємністю до 2 літрів (включно). Аналогічно змінено і примітку 1 форми розрахунку коригування акцизної накладної.
Відповідний тип причини (6 - виробництво пального в споживчій тарі ємністю до двох літрів (включно)), за якою акцизна накладна (розрахунок коригування) не надається отримувачу, додано і до п. 4 розділу ІІ та п. 8 розділу ІІІ Порядку №218.
Додано і нову підставу для того, щоб не вказувати код ЄДРПОУ (для юридичних осіб) або реєстраційний номер облікової картки платника податків (для фізосіб) та назву або прізвище, ім’я та по батькові отримувача пального – це відвантаження виробником пального в споживчій тарі ємністю до двох літрів (включно). Тепер такі акцизні накладні складаються на отримувача пального - неплатника з умовним кодом 1000000000.
Договори про спільну діяльність
Регламентовано заповнення реквізитів особи (платника податку), що реалізує пальне, та особи - отримувача пального, якщо такою особою є уповноважена юридична особа, яка веде облік діяльності за договорами про спільну діяльність без утворення юридичної особи та є відповідальною за утримання та внесення податків до бюджету під час виконання договорів. В цих реквізитах вказується: назва договору, найменування уповноваженої особи та податковий номер, наданий такій особі при взятті на облік договору згідно з п. 63.6 ПКУ. Для цього додано новий абзац у п. 8 розділу I Порядку №218. На нашу думку, якщо до 06.06.2017 р. виникала необхідність заповнення таких акцизних накладних, а СГ заповнювали ці реквізити іншим чином, ніж зазначено у новому абзаці п. 8 розділу I Порядку №218, це не повинно вважатися помилкою. Головне, щоб правильно було вказано податковий номер наданий такій особі при взятті на облік договору.
Квотування операцій з пальним згідно зі ст. 229 ПКУ
Стаття 229 ПКУ визначає особливості оподаткування деяких підакцизних товарів залежно від напряму їх використання. Зокрема, передбачено квоти, які встановлюються Кабміном, для таких операцій:
- відвантаження легких та важких дистилятів, що використовуються в якості сировини для виробництва етилену (пп. 229.2.15 ПКУ);
- ввезення легких та важких дистилятів, а також скрапленого газу та бутану, ізобутану, що використовуються в якості сировини для виробництва етилену (пп. 229.2.17 ПКУ);
- відвантаження нафтопродуктів, що використовуються в якості сировини для виробництва у хімічній промисловості (пп. 229.4.15 ПКУ);
- ввезення нафтопродуктів, що використовуються в якості сировини для виробництва у хімічній промисловості (пп. 229.5.17 ПКУ);
- відвантаження речовин, що використовуються як компоненти моторних палив, які отримані як сировина для виробництва в хімічній промисловості (пп. 229.6.13 ПКУ);
- ввезення речовин, що використовуються як компоненти моторних палив, які використовуються як сировина для виробництва в хімічній промисловості (пп. 229.7.15 ПКУ).
Для того, щоб контролювати обіг підакцизних товарів, що використовуються у вищезазначених операціях, введено нові правила складання акцизних накладних. Так, в акцизних накладних (розрахунках коригування) на їх відвантаження вказуються реквізити отримувача пального – його найменування та код згідно ЄДРПОУ (зміни до п. 8 розділу І та п. 6 розділу ІІ Порядку №218), незважаючи на те, що така накладна не видається отримувачу (тип причини «2»). При цьому особа-отримувач пального зазначається відповідно до переліку підприємств, яким надано квоти на підакцизну продукцію, що ввозиться чи відвантажується відповідно до ст. 229 ПКУ (зміни до п. 6 розділу ІІ Порядку №218). Аналогічні зміни стосуються і розрахунку коригування (зміни до п. 12 розділу ІІІ Порядку №218).
Це пов’язано з тим, що акцизні накладні, які передбачають відвантаження пального на умовах, встановлених ст. 229 ПКУ, можуть бути виписані в межах ліміту квот, встановлених Кабміном для отримувачів такого пального –зміни до п. 4 розділу ІІ Порядку №218.
Введено окремий тип причини «1» для заявок на поповнення залишку пального в СЕА РП, що відвантажується на умовах, встановлених ст. 229 ПКУ. За цими заявками не потрібно поповнювати спецрахунок в системі СЕА РП. Тип причини проставляється у лівому верхньому кутку заявки (зміни до п. 5 розділу IV Порядку №218), а у графі 8 та у графі «Загальна сума акцизного податку» замість суми акцизного податку проставляється «0».
Заявка на поповнення (коригування) залишку пального Держрезервом
Введено нові правила складання заявки на поповнення (коригування) залишку пального Держрезервом. Відповідно у п. 5 розділу IV Порядку №218 з’явився новий абзац 6 такого змісту: «При складанні заявки на поповнення (коригування) залишку пального в межах інвентаризаційних залишків пального станом на 01 березня 2016 року особою, яка відповідно до покладених на неї завдань організовує виконання затверджених Кабінетом Міністрів України завдань щодо формування, обслуговування, розміщення, відпуску, використання, поповнення та освіження (поповнення) запасів державного матеріального резерву, дотримання нормативних умов їх кількісного та якісного стану та несе відповідальність за їх виконання, проставляється тип причини "2".». Такою особою є Держрезерв. В графі 8 заявки та у графі «Загальна сума акцизного податку» сума акцизного податку не вказується, замість неї проставляється «0».
Але цього ще недостатньо. Потрібно внести зміни у п. 33 розділу IV Порядку електронного адміністрування реалізації пального - щодо складання Держрезервом заявок на поповнення обсягів залишку пального (в межах інвентаризаційних залишків пального станом на 01.03.2016) без необхідності сплати акцизного податку. На даний момент зміни ще не внесено, а проект так і залишається проектом. Втім, широкого загалу платників акцизного податку це не стосується, а Держрезерв має право на отримання індивідуальної податкової консультації з цього приводу.
Технічні правки
У пункті 6 розділу ІІ Порядку №218 замінено цифру 5 на цифру 4, адже порядок заповнення вступної частини акцизної накладної викладено у пп. 1 – 4 розділу ІІ Порядку №218, а не у пп. 1 – 5 цього розділу.