• Посилання скопійовано

Затверджено порядок зарахування до місцевих бюджетів 5%-го акцизу з тютюнових виробів

1 травня запрацював новий механізм справляння роздрібного акцизу з тютюну та рідин, що використовуються в електронних сигаретах. КМУ затвердив порядок зарахування до місцевих бюджетів 5% акцизу з тютюнових виробів – дані для розподілу будуть братись з РРО/ПРРО

Затверджено порядок зарахування до місцевих бюджетів 5%-го акцизу з тютюнових виробів

Ми вже писали про те, що з внесенням змін до Бюджетного кодексу України з 1 травня 2022 року набрали чинності норми Закону України від  30.11.2021 р. №1914-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» щодо перенесення на виробників та імпортерів обов’язку сплачувати 5% акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах (далі – тютюнові вироби), який до 1 травня повністю сплачувався суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі.

Одночасно, суб’єкти господарювання роздрібної торгівлі до кінця 2022 року залишаються, у порядку та на умовах, що діяли до 1 квітня 2022 року, платниками 5% акцизного податку з роздрібного продажу тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, вироблених до 1 квітня 2022 року, в тому числі іноземними виробниками та не реалізованих кінцевим споживачам до 1 квітня 2022 року (п. 40 підрозділу 5 розділу ХХ ПКУ).

Іншими словами, з 1 травня 2022 року акцизний податок з продажу тютюнових виробів за ставкою 5%  сплачують:

  • Виробники та імпортери тютюнових виробів – при першому продажі тютюнових виробів у роздрібній торгівлі або суб’єктам господарювання, які здійснюють діяльність з оптової та/або роздрібної торгівлі такими виробами – новий п. 216.14 ПКУ, який набрав чинності з 1 травня 2022 р. Докладніше про цей механізм ми писали тут;
  • Роздрібні торговці тютюновими виробами сплачують 5% акциз лише з тих виробів, що вироблені до 1 квітня 2022 року та не реалізованих кінцевим споживачам до 1 квітня 2022 року. Принаймні, так випливає з буквального значення діючої норми п. 40 підрозділу 5 розділу ХХ ПКУ, у якому слово «квітень» так і не було замінене на «травень».

Як роздрібному торговцю виокремити товар, що був вироблений до 1 квітня від товару, що був вироблений після 1 квітня, кожний СГ має вирішувати самостійно. Можливо, для цього варто звернутися до виробника/імпортера/продавця, у якого був придбаний цей товар. У всякому разі, в нормативних документах про це ані слова.

При цьому товари, вироблені до 1 квітня 2022 року, мають продаватися за максимальними роздрібними цінами з додаванням до них 5% акцизного податку, а товари, що вироблені після 1 квітня 2022 року – без додавання 5% акцизного податку. Акцизний податок з реалізованих суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів не включається до МРЦ – ми про це писали тут.

Також виникає питання, що вже зараз робити роздрібним торговцям з наявними у них товарами, виробленими у квітні (після 1 квітня та до 1 травня), що досі не реалізовані кінцевим споживачам? Виробники/імпортери ще не встигли сплатити з нього 5% акцизу, а роздрібні торговці вже не зобов’язані нараховувати на них роздрібний акциз з 1 травня.

Проєкт Закону №7311 від 24.04.2022 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо окремих податків і зборів у період воєнного, надзвичайного стану», яким передбачено, що з тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, які вироблені до 1 травня 2022 року замість діючої норми – до 1 квітня 2022 року, акцизний податок з роздрібного продажу сплачується суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі, все ще перебуває на розгляді в Комітеті з питань фінансів, податкової та митної політики і навіть не виносився на голосування у сесійну залу ВРУ. Тож чекаємо роз’яснень.

03 травня 2022 року Кабмін Постановою №515 затвердив Порядок зарахування акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах.

Зауважимо, що роздрібні торговці тютюновими виробами подають Додаток 6 до декларації акцизного податку, який заповнюється окремо для кожної адміністративно-територіальної одиниці, у межах якої знаходяться місця здійснення реалізації підакцизних товарів з обов’язковим зазначенням коду органу місцевого самоврядування за КОАТУУ – див. консультацію у ЗІР в категорії 114.07.

Таким чином сума роздрібного акцизу декларується платниками в розрізі кодів КОАТУУ. Проте розподіляти акцизний податок між місцевими бюджетами податківці будуть за іншим принципом.

Згідно з Постановою №515 акцизний податок (А), який  підлягає розподілу між відповідними бюджетами місцевого самоврядування, зараховується до місцевих бюджетів за формулою:

Аі = А х Чі,

де   Чi — частка для зарахування до і-того бюджету місцевого самоврядування;

і — індекс для позначення відповідного бюджету місцевого самоврядування.

Частка для зарахування до і-того бюджету місцевого самоврядування визначається за такою формулою:

Чі = Рі / Р,

Де Рі – вартість реалізованих суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, на відповідній території за останній (податковий) звітний місяць з урахуванням даних реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій;

Р — загальна сума такої вартості реалізованих тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, за останній (податковий) звітний місяць в цілому по Україні з урахуванням даних реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій.

Частка округлюється до дев’яти знаків після коми.

З цих формул ми бачимо, що розподіл акцизного податку буде здійснюватись на підставі даних, отриманих з РРО/ПРРО, а не з декларацій акцизного податку.

Далі ДПС надає Казначейству частки для зарахування акцизного податку до відповідних бюджетів місцевого самоврядування, а Казначейство після отримання часток  на відповідний період здійснює розподіл акцизного податку, в тому числі акумульованого на  рахунках Казначейства, відкритих для зарахування інших коштів, тимчасово віднесених до надходжень місцевих бюджетів.

Що буде, якщо по конкретному СГ виявиться розбіжність в сумі акцизного податку між даними його РРО/ПРРО та даними податкових декларацій акцизного податку? На нашу думку, це може стати підставою для позапланової перевірки такого СГ відповідно до пп. 78.1.1 ПКУ або пп. 78.1.4 ПКУ.

***

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Акцизи

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Акцизи»