29 серпня ДПСУ оприлюднила проєкт Закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового та удосконалення контролю за їх обігом» (завантажити).
Чому вносяться зміни?
Основною метою законопроєкту є удосконалення системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (далі – СЕАРПСЕ) в частині відображення в СЕАРПСЕ власників пального для виявлення фіктивних операцій, а також посилення контролю за сплатою акцизного податку з реалізації пального та спирту етилового.
Наразі відповідно до норм ПКУ в СЕАРПСЕ не відображаються власники пального, що не забезпечує належного контролю за обігом пального та уможливлює проведення фіктивних операцій з пальним. Крім того, чинні норми ПКУ не запобігають безпідставному користуванню лімітами в СЕАРПСЕ, на які платник може зареєструвати акцизні накладні.
Функціонування СЕАРПСЕ побудовано виключно на підставі документів, які складаються розпорядниками акцизних складів, й у випадку формування схемного податкового кредиту з ПДВ наразі не виключена можливість реєструвати акцизні накладні на неіснуючі обсяги пального, які одночасно реалізовані за готівку іншим споживачам, або на зареєстрованому акцизному складі відсутні резервуари та/або немає достатньої їх місткості для зберігання пального.
Контролюючі органи наразі не мають достатнього законодавчого інструментарію, аби завадити вказаним порушенням, у тому числі щодо приведення даних про обсяги пального в СЕАРПСЕ до фактичних залишків пального на акцизному складі.
Також у чинних нормах ПКУ відсутня відповідальність у разі встановлення таких порушень.
На сьогодні акцизний склад реєструється за заявницьким принципом і не передбачає попереднього отримання ліцензії на операції зі спиртом етиловим, реєстрації резервуарів та лічильників на них, що призводить до обліку в СЕАРПСЕ акцизних складів, які фактично не знаходяться за адресою або на яких відсутні введені в експлуатацію резервуари (тобто ємності, до яких можна завантажувати спирт). Скасувати реєстрацію таких акцизних складів можливо лише за заявою розпорядника, що дозволяє їм продовжувати функціонувати.
Тому є необхідність прийняття законодавчих змін до ПКУ в частині відображення в СЕАРПСЕ власників пального для виявлення фіктивних операцій, а також посилення контролю за сплатою акцизного податку з реалізації пального та спирту етилового.
Що саме пропонується?
Законопроєктом запропоновано такі зміни до ПКУ:
- відображення в СЕАРПСЕ власників пального задля забезпечення належного контролю за обігом пального. При переході права власності на пальне, що знаходиться в акцизному складі, від одного суб’єкта господарювання до іншого складається акцизна накладна, в тому числі щодо пального, що знаходиться на зберіганні на акцизному складі;
- задля убезпечення безпідставного користування лімітами в СЕАРПСЕ, на які платник може зареєструвати акцизні накладні у разі відсутності фактичних залишків пального та спирту етилового, передбачається, що оскарження в судовому або адміністративному порядку податкового повідомлення-рішення щодо зменшення в СЕАРПСЕ таких лімітів не зупиняє дії контролюючого органу щодо такого зменшення;
- можливість за результатами перевірки за рішенням контролюючого органу привести у відповідність ліміти обсягів пального та спирту етилового в СЕАРПСЕ, на які платник може зареєструвати акцизні накладні, до фактичних обсягів пального та спирту етилового на акцизному складі;
- встановлення відповідальності за здійснення суб’єктами господарювання зберігання пального або спирту етилового без реєстрації платником акцизного податку;
- встановлення відповідальності у разі виявлення під час перевірок фактичних обсягів пального або спирту етилового, які не відповідають даним СЕАРПСЕ, за відсутності документального підтвердження отримання / реалізації пального або спирту етилового (наявність фактичних обсягів пального або спирту етилового, менших від обсягів за даними СЕАРПСЕ, а також наявність фактичних обсягів пального або спирту етилового понад обсяги за даними СЕАРПСЕ);
- необхідність подання разом із декларацією з акцизного податку довідки про загальні обсяги отримання, імпорту та використання за звітний календарний місяць товарів, які використовуються як сировина при виробництві пального, та про залишки таких товарів і пального задля контролю за виробництвом та обігом пального з огляду на обсяги отриманої непідакцизної сировини;
- уточнюється застосування процедури формування переліку транспортних засобів, якими переміщується пальне або спирт етиловий, у контексті питання конфіскації спирту етилового та пального і транспортних засобів;
- задля контролю за використанням спирту етилового за нульовою ставкою акцизного податку, який використовується для виробництва окремих видів продукції, передбачається необхідність обладнання масовими витратомірами кожного місця її відпуску та щоденне надання контролюючому органу даних про добовий фактичний обсяг її відпуску;
- надання контролюючим органам права анулювання реєстрації акцизного складу у разі анулювання або закінчення терміну дії ліцензії на здійснення діяльності або відсутності акцизного складу за його місцезнаходженням, а також без наявності зареєстрованих витратомірів-лічильників спирту етилового та/або зареєстрованих масових витратомірів, без технологічної схеми їх встановлення, відсутності жодного введеного в експлуатацію резервуара, без наявності зареєстрованих рівнемірів-лічильників рівня пального на введеному в експлуатацію резервуарі, розташованому на акцизному складі, та/або витратоміра-лічильника на місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованого на акцизному складі;
- забезпечується єдиний підхід до обладнання акцизних складів, на яких знаходиться тільки метанол, та складів, на яких знаходяться розчинники на основі метанолу (такі склади не обладнуються витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками);
- уточнюється норма щодо способу передачі даних з витратомірів- лічильників та/або рівнемірів-лічильників у частині їх передання безпосередньо засобами електронного зв’язку з таких засобів вимірювальної техніки;
- встановлюються однакові правила до складання акцизних накладних при реалізації пального та спирту етилового;
- встановлюється перелік випадків, за яких акцизні накладні, розрахунки коригування не приймаються та не реєструються в Єдиному реєстрі акцизних накладних.
Коли запрацюють зміни?
У разі прийняття цей закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування. Поки що зауваження та пропозиції до нього приймаються протягом одного місяця з дати його оприлюднення за адресами:
- Державна податкова служба України, Департамент контролю за підакцизними товарами, Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, e-mail: post@tax.gov.ua;
- Міністерство фінансів України, вул. Межигірська 11, м. Київ, 04071, e-mail: infomf@minfin.gov.ua;
- Державна регуляторна служба України, вул. Арсенальна, буд. 9/11, м. Київ, 01011, e-mail: inform@drs.gov.ua.