1 вересня 2024 року набрав чинності Закон України від 18.07.2024 №3878-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо імплементації положень актів права Європейського Союзу щодо акцизного податку» (далі – Закон №3878).
Цей закон встановлює нові ставки акцизного податку на бензин, газойлі (дизельне пальне), скраплений газ та паливо моторне альтернативне, розширює можливості зберігання пального для генераторів, а також вносить ще декілька змін до ПКУ та до Закону №3817.
Нові ставки акцизного податку на пальне
Ставки акцизу на пальне визначені у пп. 215.3.4 ПКУ. Це норма розділу VI ПКУ, яка часто доповнюється тимчасовими нормами підрозділу 5 розділу XX "Перехідні положення" ПКУ. Так сталося і цього разу.
У пп. 215.3.4 ПКУ визначені ставки акцизу, які діятимуть з 1 січня 2028 року, а поступовий перехід до цих ставок у період з 1 вересня 2024 року до 31 грудня 2027 року включно визначений у новому п. 48 підрозділу 5 розділу XX "Перехідні положення" ПКУ.
Ставки збільшуватимуться чотири рази: з 1 вересня 2024 року, а потім щороку підвищуватимуться з 1 січня 2025-го, 2026-го та 2027 року. Так поступово до 1 січня 2028 року ми прийдемо до тих ставок, які зазначені у п. 215.3.4 ПКУ – з огляду на їх мінімальний рівень, передбачений Директивою Ради 2003/96/ЄС від 27 жовтня 2003 року про реструктуризацію системи Співтовариства для оподаткування енергетичних продуктів та електроенергії.
Зокрема, з 1 вересня 2024 року до 31 грудня 2024 року включно встановлено такі ставки акцизного податку:
- на бензини – 242,6 євро за 1000 літрів, з подальшим збільшенням до 359 євро за 1000 літрів у період до 1 січня 2028 року;
- на газойлі (дизельне пальне) – 177,6 євро за 1000 літрів, з подальшим збільшенням до 330 євро за 1000 літрів у період до 1 січня 2028 року;
- на скраплений газ – 148 єро за 1000 літрів, з подальшим збільшенням до 250 євро за 1000 літрів у період до 1 січня 2028 року;
- на паливо моторне альтернативне – 184,08 євро за 1000 літрів, з подальшим збільшенням до 272,4 євро за 1000 літрів у період до 1 січня 2028 року.
Різні ставки підвищуються з різною швидкістю – у таблиці ми показали темп підвищення для двох найпоширеніших ставок – 213,5 євро та 139,5 євро за 1000 літрів. Друга ставка підвищується швидше.
Таблиця
Підвищення ставок акцизного податку 213,5 євро та 139,5 євро за 1000 літрів
Отже, з 1 вересня 2024 року почали діяти ставки першого перехідного періоду, який триватиме до 31 грудня 2024 року включно.
Нагадаємо, що ці ставки застосовуються, зокрема, при ввезенні підакцизних товарів на митну територію України (пп. 213.1.3 та п. 216.4 ПКУ), при реалізації виробником виробленої ним продукції (пп. 213.1.1 та п. 216.1 ПКУ), при реалізації підакцизних товарів понад обсяги, що зазначені у пп. 213.1.12 ПКУ, та в інших випадках. Якщо при ввезенні товарів з 1 вересня 2024 року було помилково застосовано попередню ставку акцизу, цю помилку слід виправляти за загальними правилами – складати аркуш коригування до митної декларації.
Розширено можливості зберігання пального для генераторів
Пункт 47 підрозділу 5 розділу XX "Перехідні положення" ПКУ викладено в новій редакції.
У період дії воєнного стану в Україні та протягом 30 днів з дня його припинення або скасування не є акцизним складом приміщення або територія, у тому числі платника акцизного податку з реалізації пального, у кожному (на кожній) з яких:
- загальна місткість розташованих ємностей для зберігання пального, що використовується виключно для заправлення електрогенераторних установок, не перевищує 2000 літрів;
- приміщення або територія, у тому числі платника акцизного податку з реалізації пального (за винятком платників, які здійснюють діяльність з виробництва, оптової та роздрібної торгівлі пальним, його зберігання (крім зберігання виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки), які розташовані/знаходяться на територіях можливих бойових дій (для яких не визначена дата припинення можливості бойових дій), територіях активних бойових дій (для яких не визначена дата завершення бойових дій), включених до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, у кожному (на кожній) з яких загальна місткість розташованих ємностей для зберігання пального, що використовується виключно для заправлення електрогенераторних установок, не перевищує 2000 літрів;
- загальна місткість розташованих ємностей для зберігання пального, що використовується виключно для заправлення електрогенераторних установок, не перевищує 2000 літрів та одночасно зберігається або реалізується пальне у споживчій тарі ємністю до 5 літрів включно, отримане від виробника або особи, яка здійснила розлив пального у таку тару.
У період дії воєнного стану в Україні до визначеної дати припинення можливості бойових дій або дати завершення бойових дій не є акцизним складом приміщення або територія, у тому числі платника акцизного податку з реалізації пального (за винятком платників, які здійснюють діяльність з виробництва, оптової та роздрібної торгівлі пальним, його зберігання (крім зберігання виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки), які розташовані/знаходяться на територіях можливих бойових дій (для яких не визначена дата припинення можливості бойових дій), територіях активних бойових дій (для яких не визначена дата завершення бойових дій), включених до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, у кожному (на кожній) з яких загальна місткість розташованих ємностей для зберігання пального, що використовується виключно для заправлення електрогенераторних установок, перевищує 2000 літрів та не перевищує 5000 літрів.
Але і це ще не все. Є додаткові умови для тих СГ, які не зберігають та/або не реалізують пальне у споживчій тарі:
- потрібно використовувати пальне виключно для заправлення генераторів;
- вести окремий облік пального, яке отримано та використано для їх заправлення;
- розраховуватися за придбане для таких потреб пальне виключно у безготівковій формі.
Якщо ємності не є акцизним складом, то це означає, що власнику таких ємностей не потрібно реєструватися платником акцизного податку. За умови дотримання цих вимог отримане пальне для генераторів не враховується при застосуванні визначеного пп. 14.1.6 ПКУ критерію щодо неперевищення 1000 кубічних метрів обсягів отримання пального таким СГ протягом календарного року.
Тобто норми п. 47 підрозділу 5 розділу XX "Перехідні положення" ПКУ означають таке (тут ми викладемо інформацію схематично, без подробиць, які наведені вище).
У період дії воєнного стану в Україні та протягом 30 днів з дня його припинення або скасування:
- всі платники податків, в тому числі і всі платники акцизу, можуть зберігати пальне для генераторів у ємностях загальною місткістю до 2000 літрів. Потрібно вести окремий облік пального для генераторів і розраховуватися за нього виключно безготівково;
- всі платники податків, в тому числі і всі платники акцизу, можуть зберігати пальне для генераторів у ємностях загальною місткістю до 2000 літрів одночасно зі зберіганням або реалізацією пального у споживчій тарі. Не вимагається вести окремий облік пального для генераторів і розраховуватися за нього виключно безготівково, тобто цим платникам можна придбавати пальне для генератора на АЗС;
- платники податків, в тому числі акцизу, і в тому числі ті, які зберігають пальне для потреб власного споживання та/або промислової переробки, розташовані або знаходяться на територіях, включених до Переліку територій, можуть зберігати пальне для генераторів у ємностях загальною місткістю до 2000 літрів. Потрібно вести окремий облік пального для генераторів і розраховуватися за нього виключно безготівково. Ця умова не поширюється на платників акцизу, які здійснюють діяльність з виробництва, оптової та роздрібної торгівлі пальним, його зберігання з метою реалізації.
У період дії воєнного стану в Україні до виключення території підприємства з Переліку територій:
- платники податків, в тому числі акцизу, і в тому числі ті, які зберігають пальне для потреб власного споживання та/або промислової переробки, розташовані або знаходяться на територіях, включених до Переліку територій, можуть зберігати пальне для генераторів у ємностях загальною місткістю від 2000 літрів до 5000 літрів. Потрібно вести окремий облік пального для генераторів і розраховуватися за нього виключно безготівково. Ця умова не поширюється на платників акцизу, які здійснюють діяльність з виробництва, оптової та роздрібної торгівлі пальним, його зберігання з метою реалізації.
Як бачимо, ті підприємства, які розташовані на територіях, включених до Переліку територій, які є платниками акцизу та здійснюють діяльність з виробництва, оптової та роздрібної торгівлі пальним, не можуть скористатися нормою щодо того, що ємності, у яких зберігається пальне для генераторів, не включаються до акцизного складу. Все пальне таких підприємств повинно зберігатися на акцизному складі, і воно може бути використане як для ведення основної діяльності, так і для забезпечення роботи генераторів.
Інші зміни, внесені Законом №3878
Іншими змінами, внесеними Законом №3878 до ПКУ, також передбачено:
- визначення терміна «проміжні продукти» відповідно до Директиви №92/83/ЄС від 19 жовтня 1992 року про гармонізацію структур акцизного збору на спирт та алкогольні напої (доповнено п. 14.1 ПКУ новим підпунктом 14.1.26-1);
- збільшення розміру ставки акцизного податку для проміжних продуктів з 8,42 до 12,23 гривні за 1 літр (на 3,81 гривні) на вина ігристі та вина газовані, зброджені напої, вина (напої) ароматизовані ігристі (газовані) (зміни до пп. 215.3.1 ПКУ). Ці зміни набирають чинності та починають діяти з 1 грудня 2024 року;
- уточнено термін «загальна сума податкових зобов’язань з акцизного податку на сигарети» та розрахунку частки загальної суми податкових зобов’язань з акцизного податку у середньозваженій роздрібній ціні продажу сигарет (включаючи акцизний податок з роздрібної торгівлі підакцизними товарами);
- уточнено термін «середньозважена роздрібна ціна продажу сигарет», а саме: зазначається середньозважена роздрібна ціна продажу сигарет – ціна, розрахована із суми загальної вартості всіх сигарет (з урахуванням усіх податків, у тому числі суми акцизного податку з роздрібної торгівлі підакцизними товарами), реалізованих виробниками на митній території України та ввезених імпортерами на митну територію України за період з 01 січня до 31 грудня включно звітного року, поділеної на суму загальної кількості реалізованих виробниками та ввезених імпортерами сигарет за той самий період, визначеної у деклараціях акцизного податку за січень – грудень звітного року, в розрахунку на 1000 штук.
Зміни стосовно уточнення цих термінів набирають чинності та починають діяти з 1 січня 2025 року.