З набранням чинності 1 січня 2011 року розділом VII «Збір за першу реєстрацію транспортного засобу» ПКУ від 02.12.10 р. №2755-VII (зі змінами та доповненнями) визначено таким, що втратив чинність, Закон України від 11.12.91 р. №1963-ХІІ «Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів», в результаті громадяни сплачують одноразово платіж «збір за першу реєстрацію транспортних засобів» при купівлі нового транспортного засобу або при ввезенні його з-за кордону.
Так, у ПКУ визначено, що пільги зі сплати транспортного збору надаються найменш захищеним верствам населення, яким транспортний засіб було придбано за рахунок державного чи місцевого бюджетів або безоплатно передано. Норма чітко встановлює види транспортних засобів, які не обкладаються збором, а саме: легкові автомобілі з об’ємом циліндрів двигуна до 1500 куб. сантиметрів.
Зокрема, відповідно до п. 1 статті 235 ПКУ від сплати збору за першу реєстрацію транспортних засобів звільняються легкові автомобілі для інвалідів з об’ємом циліндрів двигуна до 1500 куб. сантиметрів, що придбані за рахунок коштів державного чи місцевих бюджетів та/або безоплатно передані інвалідам відповідно до законодавства України.
Інваліди незалежно від групи інвалідності (особи зі стійким розладом функцій організму, зумовленим захворюванням, наслідком травм або з уродженими дефектами, що призводить до обмеження життєдіяльності та потребі у соціальній допомозі і захисті). Підставою для надання пільги є пенсійне посвідчення або довідка лікарняно-трудової експертної комісії.
При розгляді питання щодо можливості надання пільги одному з батьків, які доглядають дитину-інваліда або інваліда з дитинства, забезпечення автомобілем здійснюється відповідно до Постанови КМ України від 19.07.2006 р. №999.
Підставою для забезпечення інвалідів автомобілями є висновок обласної, центральної міської у мм. Києві та Севастополі, республіканської в Автономній Республіці Крим медико-соціальної експертної комісії про наявність в інваліда медичних показань для забезпечення автомобілем і наявність або відсутність протипоказань до керування ним.
Наявність пільг зі сплати транспортного збору не скасовує обов’язку власника зареєструвати транспортний засіб у спеціально уповноважених органах. У реєстраційних документах на автомобіль підрозділом МВС робиться позначка про видачу автомобіля головним управлінням соціального захисту або управлінням виконавчої дирекції, а також про заборону відчуження автомобіля та передачі права керування ним без дозволу головного управління соціального захисту або управління виконавчої дирекції.
Якщо автомобіль видано для обслуговування інваліда одному з батьків, які доглядають дитину-інваліда або інваліда з дитинства, то за наявності у такого інваліда документа, що підтверджує інвалідність, довідки про медичні показання для забезпечення автомобілем з ручним або зі звичайним керуванням та висновку щодо протипоказань на керування транспортними засобами, збір за першу реєстрацію з власника такого транспортного засобу не справляється.
Таким чином, пільга фізособам зі сплати збору за першу реєстрацію надається визначеним у пп. 235.1 статті 235 ПКУ категоріям громадян лише за один легковий автомобіль, що відповідають зазначеним у статті 235 ПКУ параметрам (умовам).
Також звільняються від сплати цим видом збору транспортні засоби, які придбані та/або передані деяким видам юросіб, а саме: будинки-інтернати, пансіонати для ветеранів війни і праці, геріатричні пансіонати, реабілітаційні установи для інвалідів та дітей-інвалідів, що фінансуються з державного та місцевого бюджетів.
Фізичні та юридичні особи відповідно до п. 239.3. статті 239 ПКУ зобов’язані при першій реєстрації в Україні пред’являти квитанції або платіжні доручення про сплату збору з відміткою банку про дату виконання платіжного доручення, а платники, звільнені від сплати збору, — відповідний документ, що дає право на користування такими пільгами.
У разі відсутності документів про сплату збору або документів, що дають право на користування пільгами, перша реєстрація в Україні не проводиться.
Разом з тим, зазначені юрособи, що отримали транспортні засоби, профінансовані з державного або місцевого бюджетів, зобов’язані у десятиденний термін після реєстрації транспортного засобу у спеціально уповноважених органах подати до відповідного органу ДПС за місцем свого знаходження та за місцем реєстрації транспортного засобу розрахунок суми збору за такі транспортні засоби за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 ПКУ. До розрахунку обов’язково додаються копії реєстраційних документів, засвідчені відповідним уповноваженим державним органом України, який проводив таку реєстрацію.
Форма Розрахунку суми збору за першу реєстрацію транспортних засобів затверджена наказом ДПАУ від 23.12.10 р. №994 «Про затвердження форми Розрахунку суми збору за першу реєстрацію транспортних засобів», затвердженим у Міністерстві юстиції України 30.12.10 р. за №1423/18718.
При заповненні розрахунку суми збору за першу реєстрацію пункті 7 слід заповнити: тип, марку та модель, номерний знак транспортного засобу, дату першої реєстрації, об’єм циліндрів двигуна (см3), сума збору повинна дорівнювати сумі пільги.
Зазначений розрахунок вважається податковою декларацією, а отже, за її неподання податкові органи можуть застосувати відповідні санкції відповідно ст. 128 ПКУ.
Фізичним особам жодного розрахунку подавати не потрібно.
Якщо фізична чи юридична особа, яка одержала легковий автомобіль за вищезазначених умов, захоче його продати, то відповідно до п. 235.2 статті 235 ПКУ наступний власник зобов’язаний здійснити реєстрацію такого транспортного засобу та сплатити транспортний збір.
Податковий, банківський, митний КОНСУЛЬТАНТ, №17, 28.04.2012р.