• Посилання скопійовано

Податок на майно-2017: що і для кого змінилося?

Зміни, внесені до ПКУ Законами №1797 та №1791, поширюються й на місцеві податки - податок на нерухоме майно, транспортний податок та плату за землю. Що чекає платників цих податків з 2017 року? Розглянемо у статті

Податок на майно-2017: що і для кого змінилося?

Податок на нерухомість

Нові об’єкти нерухомості, з яких не сплачується податок

Перелік об'єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, які не є об'єктом оподаткування розширено. До нерухомості, яка не є об'єктом оподаткування, додано (пп. «ї» - «л» пп. 266.2.2 ПКУ):

- об’єкти нежитлової нерухомості державних та комунальних дитячих санаторно-курортних закладів та закладів оздоровлення та відпочинку дітей, а також дитячих санаторно-курортних закладів та закладів оздоровлення і відпочинку дітей, які знаходяться на балансі підприємств, установ та організацій, які є неприбутковими і внесені контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

У разі виключення з Реєстру неприбуткових установ та організацій декларація подається платником податку протягом 30 календарних днів з дня виключення, а податок сплачується починаючи з місяця, наступного за місяцем, в якому відбулося виключення; 

- об’єкти нежитлової нерухомості державних та комунальних центрів олімпійської підготовки, шкіл вищої спортивної майстерності, центрів фізичного здоров’я населення, центрів з розвитку фізичної культури і спорту інвалідів,  дитячо-юнацьких спортивних шкіл, а також центрів олімпійської підготовки, шкіл вищої спортивної майстерності, дитячо-юнацьких спортивних шкіл і спортивних споруд всеукраїнських фізкультурно-спортивних товариств, їх місцевих осередків та відокремлених підрозділів, що є неприбутковими та включені до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

У разі виключення таких установ та організацій з Реєстру неприбуткових установ та організацій декларація подається платником податку протягом 30 календарних днів з дня виключення, а податок сплачується починаючи з місяця, наступного за місяцем, в якому відбулося таке виключення;

- об’єкти нежитлової нерухомості баз олімпійської та паралімпійської підготовки. Перелік таких баз має затвердити КМУ;

- об’єкти житлової нерухомості, які належать багатодітним або прийомним сім’ям, у яких виховується п’ять та більше дітей.

 

Ставка податку

З 2017 року згідно з оновленим пп. 266.5.1 ПКУ ставки податку для об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, встановлюються за рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об’єктів нерухомості у розмірі, що не перевищує 1,5% розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 кв.м. бази оподаткування.

Нагадаємо, що до 2017 року ставка цього податку не могла бути більшою за 3% розміру мінімальної зарплати. Зменшення ставки, вочевидь, пов’язане зі зростанням розміру мінімальної зарплати.  

При цьому, згідно з пп. 12.3.4 ПКУ, місцеве самоврядування вже мало встановити ставку податку на нерухомість на 2017 рік до 15.07.2016 року. Тому п. 4 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №1791 затверджено, що в 2017 році до прийнятих рішень органів місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків і зборів, які прийняті на виконання цього Закону, не застосовуються вимога, щодо оприлюднення за шість місяців до початку нового бюджетного періоду ставок, пільг (тобто пп. 12.3.4 ПКУ).

Тобто місцеві ради зможуть спокійно переглянути ці ставки протягом 2017 року, а отже платникам податку-юрособам потрібно буде постійно перевіряти встановлений розмір таких ставок протягом року. Адже така зміна ставок в середині звітного року спричинить необхідність подання уточнюючої декларації з цього податку і коригування його суми. 

Більш того, оскільки на дату встановлення ставок з нерухомості на 2017 рік місцеве самоврядування навіть не здогадувалося про підвищення мінімальної зарплати у два рази, то до прийняття нових рішень щодо ставки податку з нерухомості у 2017 році, платники цього податку застосовують вже визначену ставку податку місцевим самоврядуванням із застосуванням коефіцієнта 0,5. Це передбачено п. 3 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №1791. Саме таким чином має знівелюватися встановлений розмір ставки податку, який прив’язаний до показника «мінімальна зарплата».

 

Пільги з податку

Тут є декілька змін:

1) Дві умови, за наявності яких пільги з податку на нерухомість не надаються фізособам, перенесено в окремий пп. 266.4.3 ПКУ.

З 2017 року пільги з податку, передбачені пп. 266.4.1 та пп. 266.4.2 ПКУ, для фізичних осіб не застосовуються до:

- об’єкта/об’єктів оподаткування, якщо їх площа перевищує 5-кратний розмір неоподатковуваної площі, встановленої пп. 266.4.1 ПКУ*;

- об’єкта/об’єктів оподаткування, що використовуються їх власниками з метою одержання доходів (здаються в оренду, лізинг, позичку, використовуються у підприємницькій діяльності).

____________________

* Згідно з пп. 266.4.1 база оподаткування об’єкта/об’єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності фізичної особи - платника податку, зменшується:

  • для квартири/квартир незалежно від їх кількості - на 60 кв. метрів;
  • для житлового будинку/будинків незалежно від їх кількості - на 120 кв. метрів;
  • для різних типів об’єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток (у разі одночасного перебування у власності платника податку квартири/квартир та житлового будинку/будинків, у тому числі їх часток), - на 180 кв. метрів.

________________

Раніше такі умови незастосування пільги містилися у пп. 266.4.2 ПКУ, а тому  такі обмеження застосовувалися лише до пільг, які були встановлені на відповідній території місцевими радами. Тобто вони стосувалися лише додаткових пільг, а не загальних. А ось тепер ці обмеження стосуються усіх пільг з податку на нерухомість, як встановлених ПКУ, так і місцевими радами. 

2) Місцеве самоврядування при встановленні пільги з податку на нерухомість для фізосіб з 2017 року може брати до уваги не лише тип майна, яке є об’єктом оподаткування, а й майновий стан та рівень доходів фізосіб. 

3) Органи місцевого самоврядування мають подавати до відповідної ДФС рішення щодо ставок та наданих пільг юридичним та/або фізичним особам зі сплати даного податку вже до 25 грудня року, що передує звітному, за формою, затвердженою КМУ.

До внесених змін місцеве самоврядування мало це робити до 1 лютого звітного року та у довільній формі. Отже, місцеві пільги з податку на нерухомість на 2018 рік повинні бути затверджені до 25.12.2017 р. 

 

Нерухомість в Криму та в зоні АТО

Законом №1797 додано пп. 38.6 до підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ. За ним об’єкти житлової та нежитлової нерухомості, що розташовані на території населених пунктів на тимчасово окупованій території та/або території населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, не є об’єктом оподаткування податком на нерухоме майно відповідно до статті 266 ПКУ у період з 14 квітня 2014 року до 31 грудня року, в якому завершено АТО.

Нараховані та сплачені за період проведення АТО суми податку на нерухоме майно, відповідно до ст. 266 ПКУ вважаються надміру сплаченими грошовими зобов’язаннями та підлягають поверненню.

 

Транспортний податок

Критерії віднесення авто до об’єкта оподаткування

Транспортний податок, як і раніше, сплачується фізичними та юридичними особами, в тому числі нерезидентами, які є власниками певних легкових авто. При цьому юрособи визначають суму цього податку самостійно, а фізособам його розраховуватимуть податківці. 

В 2017 році, як і раніше, обов’язок сплати податку залежить від віку автомобіля і його середньоринкової вартості.

До об’єкта оподаткування належатимуть легкові авто, у яких (пп. 267.2.1 ПКУ):

  • від дати випуску минуло не більше 5 років;
  • вартість яких становить понад 375 розмірів МЗП, встановленої законом на 1 січня (в 2017 році - це 3200 грн х375 = 1 200 000 грн) 

Середньоринкова вартість визначається Мінекономрозвитку за методикою, затвердженою КМУ, станом на 1 січня податкового (звітного) року виходячи з:

  • марки;
  • моделі;
  • року випуску;
  • об’єму циліндрів двигуна;
  • типу пального.

Отже, у 2017 році до уваги вже не братимуться тип двигуна, тип коробки переключення передач та пробіг легкового автомобіля.

Крім цього, щороку до 1 лютого податкового (звітного) року, Мінекономрозвитку на своєму офіційному веб-сайті розміщуватиме вже готовий перелік легкових автомобілів, які є об’єктами оподаткування даним податком. До виконання цієї норми у 2017 році залишилося менш, ніж місяць. Але саме ця інформація повинна бути підставою для заповнення декларації на 2017 рік юрособами, які є платниками транспортного податку та для сплати транспортного податку.

Ставка податку залишилася незмінною - 25 000 грн за календарний рік за кожний такий автомобіль  (п. 267.4 ПКУ).

 

Плата за землю

Хто звільнений від земельного податку

Перелік осіб, які звільняються від сплати земельного податку, що передбачено у п. 282.1 ПКУ, збільшили.

Так, до них долучилися:

- державні та комунальні дитячі санаторно-курортні заклади та заклади оздоровлення і відпочинку, а також дитячі санаторно-курортні та оздоровчі заклади України, які знаходяться на балансі підприємств, установ та організацій, які є неприбутковими і внесені контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

У разі виключення таких підприємств, установ та організацій з Реєстру неприбуткових установ та організацій декларація подається платником податку протягом 30 календарних днів з дня виключення, а податок сплачується починаючи з місяця, наступного за місяцем, в якому відбулося виключення з Реєстру неприбуткових установ та організацій;

- державні та комунальні центри олімпійської підготовки, школи вищої спортивної майстерності, центри фізичного здоров’я населення, центри з розвитку фізичної культури і спорту інвалідів,  дитячо-юнацькі спортивні школи, а також центри олімпійської підготовки, школи вищої спортивної майстерності, дитячо-юнацькі спортивні школи і спортивні споруди всеукраїнських фізкультурно-спортивних товариств, їх місцевих осередків та відокремлених підрозділів, що є неприбутковими та включені до Реєстру неприбуткових установ та організацій, за земельні ділянки, на яких розміщені їх спортивні споруди.

У разі виключення таких установ та організацій з Реєстру неприбуткових установ та організацій, декларація подається платником податку протягом 30 календарних днів з дня виключення, а податок сплачується починаючи з місяця, наступного за місяцем, в якому відбулося виключення з Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Крім того, в пп. 282.1.4 ПКУ уточнено, що заклади науки звільнені від сплати податку, крім національних та державних дендрологічних парків.

 

Пільги з земельного податку

Згідно з оновленим п. 281.4 ПКУ, якщо фізособа, визначена у п. 281.1 ПКУ**, має у власності декілька земельних ділянок одного виду використання, то така особа до 1 травня поточного року подає письмову заяву у довільній формі до контролюючого органу за місцем знаходження земельної ділянки про самостійне обрання/зміну земельної ділянки для застосування пільги.

___________

**  Згідно з п. 281.1 ПКУ, це:

  • інваліди першої і другої групи;
  • фізичні особи, які виховують трьох і більше дітей віком до 18 років;
  • пенсіонери (за віком);
  • ветерани війни та особи, на яких поширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту";
  • фізичні особи, визнані законом особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

______________

Пільга починає застосовуватися до обраної земельної ділянки з базового податкового (звітного) періоду, у якому подано таку заяву.

Таким чином, ПКУ став передбачати можливість самостійно обрати/змінити земельну ділянку для застосування пільги зі сплати земельного податку.

Зверніть увагу, що органи місцевого самоврядування зобов’язані до 25 грудня року, що передує звітному, подавати відповідному ДФС за місцезнаходженням земельної ділянки рішення щодо ставок земельного податку та наданих пільг зі сплати земельного податку юридичним та/або фізичним особам, за формою, затвердженою КМУ (абз. 2 п. 284.1 ПКУ). Отже, на початку звітного року фізособа вже може дізнатися про усі пільги, якими має право користуватися, і зробити вибір щодо відповідної земельної ділянки. 

Ставки плати за землю, як і раніше, встановлюються органами місцевого самоврядування (п. 284.1 ПКУ). І за загальним правилом пп. 12.3.4 ПКУ зміни до податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Рішення про встановлення місцевих податків та зборів має бути офіційно оприлюднено органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду.

Проте п. 3 розділу II "Прикінцеві положення" Закону №1797 передбачено, що у 2017 році в частині плати за землю це правило не виконуватиметься. Тож, власники земельних ділянок, зверніть увагу: протягом 2017 року місцеві ради зможуть встановлювати і змінювати ставки податку на землю за 2017 рік. 

 

Звірка даних

Змінами до п. 286.5 ПКУ передбачається, що платники податку мають право звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу за місцем знаходження земельної ділянки для проведення звірки даних щодо:

  • розміру площі земділянки, що перебуває у власності та/або користуванні платника податку;
  • права на користування пільгою зі сплати податку;
  • розміру ставки податку;
  • нарахованої суми податку.

Раніше таке право саме зі сплати земельного податку норми ПКУ не містили.

У разі виявлення розбіжностей між даними контролюючих органів та даними, підтвердженими платником податку на підставі оригіналів відповідних документів (зокрема, документів на право власності, користування пільгою) контролюючий орган за місцем знаходження земельної ділянки проводить протягом 10-ти робочих днів перерахунок суми податку і надсилає (вручає) йому нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним).

 

Мінімальний розмір орендної плати

Згідно з оновленою нормою пп. 288.5.1 ПКУ розмір орендної плати за землі державної й комунальної власності встановлюється у договорі оренди. Проте річна сума платежу з 2017 року не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території. Раніше річна сума платежу із орендної плати не могла бути меншою 3 % нормативної грошової оцінки.

Крім цього з 01.01.2017 р. передбачено, що у загальному випадку розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди. Але річна сума платежу для баз олімпійської, паралімпійської та дефлімпійської підготовки, перелік яких затверджується КМУ, не може перевищувати 0,1 % нормативної грошової оцінки відповідних земельних ділянок.

За новою редакцією п. 274.1 ПКУ ставка податку:

• за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3% від їх нормативної грошової оцінки;

• для земель загального користування, нормативну грошову оцінку яких проведено,  - не більше 1% від їх нормативної грошової оцінки;

• для сільськогосподарських угідь, нормативну грошову оцінку яких проведено,  - не менше 0,3% та не більше 1% від їх нормативної грошової оцінки.

Раніше не було встановлено окремої ставки для земель загального користування та не було визначено мінімальної ставки плати за землю для сільськогосподарських угідь.

Також зміни внесено й до визначення ставки плати за землю для земель, грошова оцінка яких не проведена.

Загальна ставка податку за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів, так і залишилася у розмірі не більше 5% від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по АРК або по області. Але додано ще ставку плати за землю  для сільськогосподарських угідь, нормативна грошова оцінка яких не проведена. 

З 01.01.2017 року вона не може бути менше 0,3% та більше 5% від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по АР Крим або по області.

Відтепер граничний річний розмір орендної плати за землю для пасовищ у населених пунктах, яким надано статус гірських, не може перевищувати розміру земельного податку.

Узагальнено норму щодо мінімальної суми річної орендної плати за землю. Раніше вона не могла бути менше 3% нормативної грошової оцінки. З 01.01.2017 року вона не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території.

Також відмітимо, що на нормативному рівні закріпили, що договір оренди земель державної і комунальної власності укладається за типовою формою, затвердженою КМУ. Наразі типовий договір оренди землі затверджено Постановою КМУ від 03.03.2004 р. № 220.

 

Індекс споживчих цін

Досі з метою індексації нормативної грошової оцінки було встановлено лише нижню межу індексу споживчих цін. Пунктом 289.2 ПКУ було передбачено: якщо індекс споживчих цін не перевищує 100%, такий індекс застосовується із значенням 100.

З 01.01.2017 р. встановлено нову верхню граничну межу індексу споживчих цін - якщо індекс споживчих цін перевищує 115 %, такий індекс застосовується із значенням 115. 

Крім цього, у підрозділ 6 розділу ХХ ПКУ, який визначає особливості справляння плати за землю, Законом №1791 додано п. 8, який встановлює індекс споживчих цін за 2016 рік:

- для сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, сіножатей, пасовищ та перелогів) - 100%;

- для земель несільськогосподарського призначення - 106% 

 

Земельні ділянки в Криму та в зоні АТО

У пп. 38.8 підрозд. 10 розд. ХХ  ПКУ з 2017 року передбачено, що не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки, які розташовані на тимчасово окупованій території та/або території населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення та перебувають у власності та/або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, у період з 14 квітня 2014 року до 31 грудня року, в якому завершено АТО.

Нараховані та сплачені за період проведення АТО суми плати за землю відповідно до статей 269-289 ПКУ вважаються надміру сплаченими грошовими зобов’язаннями та підлягають поверненню. Це передбачено новим п. 38.7 підрозділу 10 р. ХХ ПКУ.

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Інші податки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Інші податки»