8 березня 2024 року у ВРУ зареєстровано законопроєкт №11067 "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів щодо вдосконалення адміністрування податку на майно".
Метою законопроєкту є посилення фінансових спроможностей громад шляхом змін у системі адміністрування податку на майно. Серед ключових завдань законопроєкту – збільшення наповнюваності бюджетів громад, зменшення видатків держави на адміністрування податку на майно, сприяння продовженню реформи децентралізації, розвиток громад та територій.
З огляду на це законопроєктом передбачається поетапне передання органам місцевого самоврядування повноважень з адміністрування податку на майно:
- перший етап - строк дії відповідних законодавчих норм становитиме 2 роки. З 1 січня 2025 року до 31 грудня 2026 року пропонується надати органам місцевого самоврядування повноваження в частині реєстрації та ведення обліку об'єктів оподаткування податком на майно, проведення звірки платників податку на майно, збору податкової інформації з податку на майно та внесення її до інформаційних баз даних ДПС України, надсилання (вручення) податкових повідомлень-рішень з плати за землю;
- другий етап - з 1 січня 2027 року і на постійній основі передбачається значне розширення повноважень органів місцевого самоврядування з адміністрування податку на майно водночас із забезпеченням для ДПС України функцій нагляду за дотриманням органами місцевого самоврядування норм податкового законодавства у частині податку на майно.
Запровадження етапності пояснюється необхідністю забезпечення поступової адаптації органів місцевого самоврядування до нової системи адміністрування податку на майно та необхідністю часу для проведення якісної інвентаризації активів (земля, нерухомість) у громадах, посилення матеріально-технічних та кадрових спроможностей громад для виконання повноважень з адміністрування податку на майно.
На думку законотворців, розширення податкових повноважень органів місцевого самоврядування надасть їм законні інструменти для збільшення надходжень до бюджетів громад. Подібна модель, яка містить в собі широкі податкові повноваження органів місцевого самоврядування та наглядову функцію центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, функціонує в унітарних державах ЄС зі схожою до української правовою традицією – зокрема у Республіці Польща та Латвійській Республіці.