Чинне законодавство передбачає сплату (перерахування) ПДФО до відповідного бюджету місцевого самоврядування за місцезнаходженням податкового агента, тобто юридичної особи або її відокремленого підрозділу.
Водночас на практиці дедалі частіше трапляються випадки, коли юридична особа фактично здійснює свою діяльність в межах кількох адміністративнотериторіальних одиниць, однак навмисно не реєструє відокремлені підрозділи для уникнення виконання обов’язку щодо сплати ПДФО до відповідних бюджетів місцевого самоврядування. При цьому чинне податкове законодавство передбачає відповідальність у вигляді застосування штрафних санкцій до платника податків лише у разі ненарахування, неутримання, несплати (перерахування), сплати (перерахування) не в повному обсязі податків у джерела виплати, не встановлюючи відповідальності за перерахування податку не до відповідного бюджету.
У зв'язку з цим 12 вересня у ВРУ зареєстровано законопроєкт №8018 "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб податковими агентами".
Ним, зокрема, передбачається, що податок на доходи, нарахований працівникам, які під час виконання ними трудових функцій переважно перебувають за неосновним місцем обліку податкового агента - юридичної особи, має сплачуватися (перераховуватися) до відповідного бюджету місцевого самоврядування за неосновним місцем обліку податкового агента.
Нормативне закріплення обов’язку податкового агента щодо сплати (перерахування) ПДФО за неосновним місцем обліку податкового агента, на думку законотворців, істотно розширює можливості бюджетів місцевого самоврядування для отримання відповідних податкових надходжень, адже неосновним місцем обліку може бути визнано місце розташування (реєстрації) підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об'єктів оподаткування або об'єктів, які пов'язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність. Тобто запроваджується ширший підхід, який дозволяє комплексно охопити усі можливі прояви фактичної діяльності підприємства, що потребує залучення працівників поза межами адміністративно-територіальної одиниці, де юридично зареєстровано місцезнаходження юридичної особи або відокремленого підрозділу.
Крім того, пропонується встановити штраф для податкового агента за порушення порядку сплати ПДФО, що призвело до зарахування сум податку до неналежного бюджету: 680 грн за кожне таке порушення. Цей штраф не застосовуватиметься, якщо податковим агентом самостійно було вжито заходів, необхідних для ініціювання перерахування помилково сплаченої суми податкового зобов’язання до належного бюджету.
Наразі така відповідальність відсутня, що і призводить до випадків недобросовісного виконання податковими агентами своїх обов’язків. Як зазначено у пояснювальній записці, такі зміни дозволять забезпечити ефективність пропонованого механізму шляхом підкріплення його реальним інструментом, який стимулюватиме податкових агентів до належного виконання своїх податкових обов’язків у повному обсязі.
Звертаємо увагу, що законопроєкт №8018 є системно пов’язаним з проєктом Закону №8019 «Про внесення змін до статті 64 Бюджетного кодексу України щодо особливостей зарахування податку на доходи фізичних осіб до бюджетів місцевого самоврядування».