
- Бланк Податкової накладної дивіться на нашому сайті за посиланням. А ще більше бланків звітності, договорів, типових форм, заяв і первинних документів (усього понад 900 бланків та типових форм) ви знайдете на нашому сайті у розділі бланків.
- Форму податкової накладної затверджено Наказом Мінфіну від 31.12.2015 №1307 «Про затвердження форми податкової накладної та Порядку заповнення податкової накладної» (із змінами і доповненнями).
- Бланк таблиці даних платника податку на додану вартість, терміни її подання, а також іншу корисну інформацію дивіться на нашому сайті за посиланням. Форму таблиці даних платника ПДВ затверджено Постановою КМУ від 11.12.2019 №1165 (із змінами і доповненнями).
- Про те, як відбувається блокування реєстрації ПН/РК у 2025 році і що буде нового з урахуванням змін до Порядку №1165 читайте у статті від редакції, докладний алгоритм дій із розблокування податкових накладних – ось тут, а про те, які існують штрафи за несвоєчасну реєстрацію ПН та РК до них у 2025 році – у цьому довіднику.
- Всі новини від редакції «Дебет-Кредит» щодо податкової накладної дивіться за посиланням, а про блокування ПН/РК – ось тут.
Пропозиції бізнес-спільноти щодо вдосконалення роботи системи СМКОР
Українська Рада Бізнесу (УРБ), яка є об’єднанням бізнес-асоціацій, створеним для консолідації бізнесу та реалізації суспільно важливих реформ для сталого економічного розвитку країни, до складу якої входить 126 бізнес-асоціацій, членами яких є 27 тисяч підприємств різних галузей економіки, – висловлюють Вам свою повагу та звертаються з таким.
Проблема блокування податкових накладних через недосконалу роботу СМКОР роками багато років мала негативний вплив на функціонування бізнесу.
Проте у жовтні 2025 відбулися значні позитивні зміні через оновлення Постанови, що призвело до зменшення обсягів блокувань: кількість компаній, яких у жовтні 2025 торкнулись блокування ПН/РК = 10,1 тисяч (у січні 2025 року їх було 22,5 тис, у квітні 19,2 тис, у липні 20 тис).
Відсоток блокувань у жовтні 2025 суттєво зменшився = 0,2% (було: січень = 0,54%, квітень = 0,46%, липень = 0,35%).
В той же час система СМКОР все ще має значні вади, базується на ідеології «презумпції вини» та потребує подальшого вдосконалення, з метою мінімізації блокувань білого бізнесу.
Члени УРБ наголошують на необхідності повернення платникам презумпції невинуватості та надають спільно напрацьовані пропозиції бізнесу по покращенню системи СМКОР:
1. Зміна ідеології СМКОР, з «каральної» на аналітичну – через запровадження законодавчого обмеження часу блокування податкових накладних (наприклад – на 30 днів) за прикладом загальносвітового механізму, що діє у сфері протидії відмиванню «брудних» грошей (спочатку кошти заморожуються на незначний час для додаткового вивчення та лише за наявності вагомих підстав блокуються на тривалий, але обмежений термін). При цьому саме тимчасовість блокування стане підставою для впровадження з боку ДПС реальних заходів податкового контролю. Зазначене дасть можливість відмовиться від презумпції «винуватості платника податків», повернути платнику презумпцію невинуватості та зробить систему більш аналітичною та спрямованою на кінцевий результат – на боротьбу із схемами.
2. Мають бути затверджені критерії ефективності СМКОР (загалом і в розрізі територіальних органів), зокрема:
- співвідношення зупинених ПН/РК до зареєстрованих (за кількістю накладних), %
- співвідношення зупинених ПН/РК до зареєстрованих (за сумою ПДВ), %
- кількість підприємств, яким були зупинені ПН/РК (ризикових) – місяць до місяця, у динаміці;
- час розблокування (затрати на розблокування) ПН/РК – місяць до місяця, у динаміці;
- кількість ПН/РК щодо яких рішення судів прийнято на користь платників податків до кількості НП/РК, рішення судів по яких прийнято на користь держави.
3. Необхідною є публікація утаємниченого аудиту СМКОР, який було проведено рік тому.
4. Має бути визначено та встановлено перелік критеріїв щодо осіб, які не можуть входити до складу центральної та регіональних комісій податкових органів, зокрема через відсутність досвіду роботи у підрозділах адміністрування ПДВ або податкового аудиту;
5. Необхідне внесення законодавчих змін для чіткого визначення механізму виконання судових рішень щодо зобов’язання податкових органів зареєструвати податкові накладні;
6. Важливим є провести повноцінний аналіз витрат-вигід діючої системи адміністрування ПДВ, провести розрахунки вартості адміністрування ПДВ в Україні, зокрема ведення ЄРПН, СЕА ПДВ та СМКОР для бізнесу, податкової служби та судової системи;
7. Доцільно надати можливість платникам ПДВ звернутись на єдину гарячу лінію відповідного підрозділу ДПС України щодо отримання консультацій з питань розблокування податкових накладних, погодження таблиці даних або виконання рішення суду (забезпечення принципу екстериторіальності отримання послуг від ДПС України);
8. Розглянути можливість запровадження ризик-орієнтованого підходу у визначенні саме ризикових операцій, а не ризикових суб’єктів господарювання;
9. Доцільною є персоніфікація рішень податкової служби, забезпечити відповідальність посадових осіб, які приймають/підтверджують рішення автоматизованої системи щодо зупинення реєстрації податкових накладних, відмови у погодженні таблиць даних платника податків, чи підтвердженням неможливості своєчасного виконання рішень судів.
10. Внести зміни до п. 19 та 25 Порядку зупинення реєстрації накладних, затвердженого Постановою КМУ від 11.12.2019 №1165, в частині прийняття рішень про врахування/неврахування Таблиць даних платника ПДВ виключно Комісіями регіонального рівня, щоб ДПС України розглядала тільки Скарги про неврахування Таблиць даних платника податку на додану вартість (адміністративне оскарження);
11. Розробити методологічні засади віднесення платника до категорії ризикових, щоб ці критерії чітко відображалися в електронному кабінеті платника. У випадках, якщо зменшилося податкове навантаження чи знизився показник заробітної плати, чи платником придбано нетиповий товар для його діяльності.
12. Внести зміни до програмного забезпечення СМКОР, запровадивши неможливість реєстрації платником податкової накладної на свого контрагента, у разі якщо такий контрагент вже віднесений до ризикових.
Українська бізнес-спільнота закликає вас до системного вирішення питання проблематики СМКОР та реалізації необхідних кроків для її удосконалення.