
- Коментар до ІПК від 15.09.2026 р. №5483/ІПК/99-00-24-03-03
- Які питання виникають у ФОП в зв'язку із розміщенням реклами у Facebook чи Instagram?
- Чому реклама в соцмережі це електронна послуга, яка оподатковується ПДВ?
- Хто платить ПДВ за рекламу в іноземних соцмережах?
- Хто відповідальний за ПДВ, якщо ФОП 2-ї групи ЄП купляє рекламу у компанії Meta?
- Практичні рекомендації для бізнесу
- Що почитати додатково про ПДВ з рекламних послуг від нерезидентів?
Коментар до ІПК від 15.09.2026 р. №5483/ІПК/99-00-24-03-03
Які питання виникають у ФОП в зв'язку із розміщенням реклами у Facebook чи Instagram?
Запуск таргетованої реклами у Facebook чи Instagram для підприємця — справа звична і майже щоденна. Однак не слід забувати, що розміщення реклами це послуга, надає її нерезидент, а оплачує резидент України. А постачання послуг на митній території України є об’єктом оподаткування ПДВ. Залишилось тільки визначити, чи дійсно ці послуги були надані на території України – адже з метою оподаткування ПДВ це місце визначається за спеціальними правилами ст. 186 ПКУ.
І ще один нюанс. ФОП є фізособою. А з 2022 року, коли в Україні повноцінно запрацював так званий «податок на Google», правила сплати ПДВ докорінно змінилися. Законодавці виділили електронні послуги, які надаються нерезидентами фізособам, в окрему категорію. Надання таких послуг вимагає від нерезидента реєстрації платником ПДВ і самостійної сплати цього податку в Україні.
При цьому на практиці час від часу виникає плутанина: хто повинен нараховувати 20% ПДВ за рекламні послуги? Коли ФОПам доводиться подавати декларацію з ПДВ на такі послуги перед ДПС? Чи повинен, наприклад, ФОП 2-ї групи (неплатник ПДВ) додатково звітувати і платити ПДВ до бюджету? Чи діє тут «податок на Google» і яка норма ПКУ має приоритет?
Розглянемо норми ПКУ і відповіді ДПС на ці питання.
Чому реклама в соцмережі це електронна послуга, яка оподатковується ПДВ?
Щоб зрозуміти юридичну природу рекламного таргетингу, звернімося до законодавчих визначень:
- електронна послуга — це послуга, яка постачається через мережу Інтернет, автоматизовано, за допомогою інформаційних технологій і переважно без втручання людини (пп. 14.1.56-5 ПКУ). До таких послуг прямо віднесено надання рекламних послуг у мережі Інтернет, мобільних додатках та розміщення банерів (пп. «є» пп. 14.1.56-5 ПКУ);
- місце постачання з метою ПДВ: для звичайних рекламних послуг за загальним правилом місцем постачання є місце реєстрації отримувача як суб'єкта господарювання (пп. «б» п. 186.3 ПКУ). Для електронних послуг законодавець виокремив спеціальну норму, за якою місцем їх постачання є місцезнаходження також отримувача послуги (п. 186.3-1 ПКУ). Для ФОП це місце її державної реєстрації.
Увага!
Оскільки отримувач реклами (бізнес чи фізична особа) перебуває в Україні, операція з надання рекламних послуг нерезидентом за допомогою соцмережі вважається здійсненою на митній території України та підпадає під оподаткування ПДВ.
Хто платить ПДВ за рекламу в іноземних соцмережах?
Ключове питання, яке визначає порядок оподаткування, — хто саме виступає замовником реклами (ФОП чи звичайна фізособа) та як налаштований рекламний кабінет Meta.
Також треба враховувати, що ПКУ ділить постачальників-нерезидентів на дві категорії:
- Нерезиденти, які зареєструвалися в Україні як платники ПДВ для постачання електронних послуг фізичним особам та ФОП – неплатникам ПДВ (пп. «д» пп. 14.1.139, п. 208-1.2 ПКУ). Meta Platforms Ireland Limited (у яку входять Facebook та Instagram) належить саме до таких компаній.
- Нерезиденти у взаємовідносинах із суб'єктами господарювання (юрособами та ФОП – платникам ПДВ).
Подивимося, як виглядає запроваджений порядок оподаткування ПДВ на практиці для різних категорій замовників.
Сценарій А. Замовник — підприємство або ФОП-платник ПДВ
За таких обставин застосовуються загальні норми ст. 208 ПКУ. Отримувач послуг від нерезидента нараховує ПДВ за основною ставкою 20% на базу оподаткування (п. 208.2 ПКУ). Платник ПДВ складає податкову накладну, реєструє її в ЄРПН і відображає суму у складі податкових зобов'язань та податкового кредиту (п. 208.2, п. 208.3 ПКУ).
Поведінка Meta: як свідчать правила компанії (читайте тут і тут), якщо в налаштуваннях платежів рекламного кабінету вказано статус юридичної особи / платника ПДВ та надано номер платника ПДВ (ІПН), Meta не нараховує 20% ПДВ зверху на суму реклами, покладаючи обов'язок із самостійного розрахунку на українського бізнес-партнера.
Сценарій Б. Замовник — звичайна фізична особа (не підприємець)
За такого сценарію застосовується спеціальний механізм ст. 208-1 ПКУ. Meta, як зареєстрований платник ПДВ, самостійно нараховує 20% ПДВ до вартості послуг (п. 208-1.6 ПКУ), подає спрощену податкову декларацію в електронній формі (п. 208-1.8 ПКУ) та сплачує податок до бюджету України у валюті (євро або доларах США).
Поведінка Meta: ПДВ автоматично додається до кожного платежу.
Сценарій В. Замовник — ФОП на спрощеній або загальній системі, який не є платником ПДВ
Це найскладніший випадок на перетині ст. 208 та 208-1 ПКУ.
Згідно з абзацом другим п. 208.1 ПКУ правила ст. 208 не застосовуються у разі постачання електронних послуг нерезидентом, зареєстрованим платником «податку на Google», фізичній особі — підприємцю, яку не зареєстровано як платника ПДВ.
Паралельно норми ст. 208-1 ПКУ регулюють оподаткування послуг для фізичних осіб, у тому числі ФОП без ПДВ (п. 208-1.1 ПКУ).
Висновок: Meta має сама утримати ПДВ з ФОП без ПДВ і перерахувати його до бюджету. Але для цього покупець рекламних послуг має правильно вказати дані про себе в договорі. А якщо він замовить і оплатить рекламу як звичайна фізособа?
Хто відповідальний за ПДВ, якщо ФОП 2-ї групи ЄП купляє рекламу у компанії Meta?
Тепер перейдемо до згаданої на початку статті поточної консультації – ІПК від 15.09.2026 р. №5483/ІПК/99-00-24-03-03.
Перед підприємцем постали два питання, які він виніс на розгляд ДПС:
- Яка норма ПКУ підлягає застосуванню: ст. 208 ПКУ (де обов'язок нарахування та сплати ПДВ покладається на отримувача послуг) чи ст. 208-1 ПКУ (за якою ПДВ нараховує та сплачує сам нерезидент-постачальник електронних послуг)?
- Чи зобов’язаний ФОП — неплатник ПДВ додатково платити ПДВ, якщо Meta вже зареєстрована платником ПДВ в Україні та самостійно виставляє суму ПДВ у рахунку до сплати?
Проаналізувавши норми ПКУ, ДПС у своїй консультації сформулювала такі висновки.
Висновок 1. Якщо іноземна компанія не зареєстрована платником ПДВ в Україні
Якщо ФОП (неплатник ПДВ) придбав електронну послугу в нерезидента, який не пройшов реєстрацію платником ПДВ за ст. 208-1 ПКУ, ФОП зобов'язаний самостійно нарахувати та сплатити ПДВ відповідно до ст. 208 ПКУ. При цьому це правило діє незалежно від причин, з яких іноземна компанія не зареєструвалася в Україні — навіть якщо обсяг її операцій за рік менший за поріг обов'язкової реєстрації у 1 000 000 гривень (п. 208-1.2 ПКУ).
Висновок 2. Якщо іноземна компанія зареєтрована платником ПДВ в Україні
Тут роз'яснення ДПС містить вирішальне застереження:
«якщо у договорі про надання нерезидентом електронних послуг не зазначено, що отримувачем послуг є суб’єкт господарювання, та такий нерезидент зареєстрований як платник податку відповідно до п. 208-1.2 ст. 208-1 Кодексу, то обов’язок щодо нарахування та сплати ПДВ за цією операцією покладається на таку особу-нерезидента».
Тобто, податківці вважають, що пріоритет мають умови надання послуг та ті відомості, які надав нерезиденту про себе покупець послуг (а не те, чи є цей покупець насправді платником ПДВ). Не менш важливо, чи зареєстрований нерезидент платником ПДВ в Україні.
Тому, якщо ФОП заплатив за рекламу як звичайна фізособа, то нерезидент, зареєстрований платником ПДВ у Україні, вважає, що продав електронну послугу населенню і сплачує ПДВ. ФОП, на думку податківців, в такому випадку ПДВ за нерезидента не сплачує.
Практичні рекомендації для бізнесу
З роз'яснення податківців випливають конкретні кроки, які дозволять підприємцям захистити себе від податкових ризиків:
- Перевірте юридичну формулювання договору та налаштувань акаунта. Податківці чітко вказують, що вирішальним є те, чи зазначено у договорі (умовах використання / профілі), що отримувачем є суб'єкт господарювання. Якщо ви купуєте рекламу в соцмережі для бізнесу як звичайна фізична особа (без зазначення в договорі або у рекламному кабінеті статусу ФОП), Meta нараховує 20% ПДВ та самостійно звітує перед ДПС (ст. 208-1 ПКУ). Ви платите суму з ПДВ нерезиденту і окремо ПДВ за нього не сплачуєте.
- Якщо ви платник ПДВ (ФОП чи юрособа), обов'язково вкажіть ваш ІПН ПДВ. Це дозволить уникнути сплати 20% ПДВ на користь Meta та забезпечить право на формування податкового кредиту через реєстрацію податкової накладної (п. 208.2 ПКУ).
- Зберігайте розрахункові документи. Згідно з п. 208.5-1 ПКУ підтвердженням фактів надання електронних послуг є будь-які платіжні документи (банківські виписки, електронні квитанції Meta). Зберігайте їх на випадок податкової перевірки для підтвердження того, хто саме і в якому статусі виступав платником ПДВ.
Що почитати додатково про ПДВ з рекламних послуг від нерезидентів?
- Рекламні послуги від фізособи – нерезидента: податкові наслідки
- Коли виникає об’єкт оподаткування ПДВ при наданні рекламних послуг нерезидентом-посередником?
- Особливості обліку та оподаткування рекламних послуг від нерезидента (Facebook), оплачених корпоративною карткою
- Податкова накладна на послуги від нерезидента в Україні у 2026 році: порядок складання
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до повного тексту цієї статті без реклами можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Ще не передплатник, проте теж хочете скористатись такою можливістю?
Оформіть пакет «Мій асистент» усього за 199 грн/міс або спробуйте безкоштовну передплату на 14 днів прямо зараз

