
- Що каже Закон про платників ЄСВ?
- Варіант 1. Юрист у штаті + ФОП + Адвокат = сплата ЄСВ тільки роботодавцем
- Варіант 2. ФОП + Адвокат без найманої праці = ЄСВ платить тільки ФОП
- Практичні поради для підприємців та самозайнятих осіб
- Що почитати додатково про ФОПів, які здійснюють незалежну професійну діяльність?
Коментар до ІПК ДПС від 14.09.2026 №5442/ІПК/99-00-24-03-03
Фізособа працевлаштована як штатний юрист на підприємстві, але також зареєстрована як ФОП 3-ї групи на спрощеній системі (КВЕД 69.10 «Діяльність у сфері права»), і водночас має офіційний статус адвоката, який провадить незалежну професійну діяльність.
Чи потрібно такій фізособі сплачувати ЄСВ тричі? Відповідь наведена в коментованій ІПК від ДПСУ.
Що каже Закон про платників ЄСВ?
На початку своєї відповіді ДПС нагадує фундаментальні основи. Дійсно, кожен із цих статусів є окремою підставою для нарахування ЄСВ:
- Роботодавці, які виплачують зарплату за трудовим договором, сплачують ЄСВ за найманих працівників (абз. 2 п. 1 ч. 1 ст. 4 Закону №2464).
- ФОП сплачують ЄСВ за себе самостійно (п. 4 ч. 1 ст. 4 Закону №2464).
- Особи, які провадять незалежну професійну діяльність (зокрема адвокати) також мають платити ЄСВ за себе (п. 5 ч. 1 ст. 4 Закону №2464).
Якби законодавство не передбачало спеціальних пільг, за одну фізособу, яка має всі три зазначені статуси, довелося б сплачувати ЄСВ тричі на місяць. Розглянемо разом із податківцями ці пільги.
Варіант 1. Юрист у штаті + ФОП + Адвокат = сплата ЄСВ тільки роботодавцем
Приклад 1. ФОП-адвокат працює за трудовим договором на посаді юриста. Роботодавець щомісяця нараховує та сплачує за нього ЄСВ із заробітної плати в розмірі, не меншому за мінімальний страховий внесок.
Висновок ДПС:
додатково сплачувати ЄСВ за себе не потрібно. Оскільки роботодавець вже сплатив ЄСВ в розмірі не меншому за мінімальний страховий внесок.
Ключовою тут є ч. 6 ст. 4 Закону №2464. Вона визначає, що ФОПи та особи, які провадять незалежну професійну діяльність, звільняються від сплати за себе єдиного внеску за місяці звітного періоду, за які роботодавцем сплачено страховий внесок за таких осіб у розмірі не менше мінімального страхового внеску.
А от якщо роботодавець із якихось причин сплатив ЄСВ у розмірі, меншому за мінімальний або взагалі не сплатив за якийсь місяць, фахівець має самостійно сплатити ЄСВ за себе в розмірі не меншому за мінімальний страховий внесок.
Але далі постає питання: а скільки разів в такому випадку треба сплатити цей ЄСВ самостійно? Двічі, як ФОП, і як фізособа-«незалежник»?
Варіант 2. ФОП + Адвокат без найманої праці = ЄСВ платить тільки ФОП
Щоб відповісти на це питання, спростимо ситуацію.
Приклад 2. Юрист не має роботодавця. Він зареєстрований як ФОП 3-ї групи (КВЕД 69.10 «Діяльність у сфері права») і водночас надає правову/безоплатну правничу допомогу як адвокат (перебуває на обліку в ДПС як фізособа, яка здійснює незалежну професійну діяльність).
ДПС роз’яснює:
ЄСВ сплачує ФОП, а додатково сплачувати ЄСВ як адвокат не потрібно.
Законодавець усунув проблему «подвійного обліку» та дублювання ЄСВ спеціальною нормою – ч. 5 ст. 4 Закону №2464. Тому особи, які провадять незалежну професійну діяльність, звільняються від сплати за себе єдиного внеску за умови взяття їх на облік як ФОП та провадження ними одного виду діяльності одночасно як ФОП та особою, яка провадять незалежну професійну діяльність.
Оскільки юридичні послуги ФОП за КВЕД 69.10 та адвокатська діяльність охоплюються одним видом діяльності – сферою права, сплаченого внеску в статусі ФОП цілком достатньо.
Практичні поради для підприємців та самозайнятих осіб
- Перевіряйте сплату ЄСВ роботодавцем. Якщо ви покладаєтеся на звільнення від сплати ЄСВ як ФОП/адвокат через трудові відносини, переконуйтеся через портал ПФУ (довідка ОК-5 / ОК-7), що роботодавець дійсно щомісяця сплачує за вас внесок у розмірі не менше мінімального. Якщо роботодавець прострочить або недоплатить внесок, обов'язок сплати чи ризик штрафів може виникнути у вас.
- Слідкуйте за напрямками діяльності та точністю КВЕДів. Звільнення за ч. 5 ст. 4 Закону №2464 діє лише тоді, коли ваша діяльність як ФОП і як незалежного професіонала є тотожною (один вид діяльності – сфера права, КВЕД 69.10). Якщо ви як ФОП займаєтеся, наприклад, роздрібною торгівлею чи консультуванням з питань комерційної діяльності, а як адвокат – судовою практикою, податкові органи вимагатимуть сплати ЄСВ за обома підставами.
- Правильно заповнюйте річну декларацію. Навіть за наявності пільги зі звільнення від сплати ЄСВ обов'язково контролюйте правильність відображення даних у річній податковій звітності (Додаток ЄСВ), щоб у картці платника податків не виникла безпідставна заборгованість.
Що почитати додатково про ФОПів, які здійснюють незалежну професійну діяльність?
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до повного тексту цієї статті без реклами можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Ще не передплатник, проте теж хочете скористатись такою можливістю?
Оформіть пакет «Мій асистент» усього за 199 грн/міс або спробуйте безкоштовну передплату на 14 днів прямо зараз

