Свого часу, коли Податковим кодексом було запроваджено реєстрацію податкових накладних у ЄРПН, ДПА у Київській області Листом від 14.10.2011 р. №8824/8/23-409/637 порушила кілька питань, які потребували роз’яснень, зокрема:
1) чи взагалі втрачає платник ПДВ — покупець право на формування податкового кредиту за податковими накладними, які зареєстровані в ЄРПН з порушенням термінів їх реєстрації та/або взагалі не зареєстровані?
2) чи має право платник ПДВ — покупець на формування податкового кредиту за податковими накладними, заповненими з порушенням порядку та/або порядку реєстрації в ЄРПН, шляхом подання уточнюючого розрахунку за відповідний звітний період? За який податковий (звітний) період має бути подана така заява-скарга на постачальника?
З такими запитаннями ДПА у Київський області звернулася до ДПА України, яка Листом від 17.11.2011 р. №6451/7/15-3117-10 відповіла, що
1) податкова накладна, зареєстрована в ЄРПН у встановлені строки, дає право на включення зазначених у ній сум ПДВ до складу ПК покупця:
— у тому податковому періоді, в якому відбулася перша з подій, визначених пунктом 198.2 статті 198 ПКУ, — у разі отримання її у такому податковому періоді;
— у тому податковому періоді, в якому податкова накладна була отримана покупцем, з урахуванням того, що зазначене право зберігається за ним протягом 365 календарних днів з дати виписування такої податкової накладної, — у разі отримання її із запізненням в інших податкових періодах;
2) заява зі скаргою на постачальника подається лише з податковою декларацією за той звітний період, у якому платник включив суму податку до складу ПК.
Отже, згідно з листом ДПАУ №6451/7/15-3117-10 покупець мав право подати скаргу на постачальника стосовно нереєстрації податкової накладної не у періоді виписування такої ПН, а в періоді, коли цей покупець її отримав та включає до складу податкового кредиту.
Але тепер позиція ДПС змінилася. Листом від 03.12.2012 р. №10373/0/71-12/15-3117 ДПСУ відкликала наведений вище Лист №6451/7/15-3117-10 та рекомендувала використовувати замість відкликаного листа уніфіковані запитання-відповіді з Єдиної бази податкових знань (далі — ЄБПЗ), а також узагальнюючі податкові консультації, затверджені наказами ДПСУ.
Уніфіковані запитання-відповіді з ЄБПЗ стверджують ось що:
1) на запитання від 19.11.2012 р. «Чи підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкова накладна та розрахунок коригування до неї, які повинні були бути зареєстровані у такому реєстрі, але після закінчення 15-денного терміну так і не були зареєстровані?» — надається відповідь: після закінчення 15 календарних днів за датою виписування податкової накладної платник податку втрачає можливість реєстрації в ЄРПН не лише такої податкової накладної, а й будь-яких розрахунків коригування до неї. Відсутність факту реєстрації платником податку — продавцем товарів/послуг податкових накладних в ЄРПН не дає права покупцю на включення сум ПДВ до ПК. Також не надасть права покупцю на внесення змін до ПК і розрахунок коригування до такої податкової накладної, але це не звільнятиме продавця від необхідності збільшення своїх ПЗ у разі перегляду цін за такою поставкою;
2) на запитання від 23.08.2012 р. «До податкової декларації з ПДВ якого звітного періоду платник податку — покупець товарів/послуг має надати заяву зі скаргою на постачальника у разі отримання податкової накладної, яка не зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних, у місяці, наступному за місяцем її виписування?» — надається відповідь: у разі порушення платником податку — продавцем порядку реєстрації податкової накладної в ЄРПН платник податку — покупець має право додати заяву зі скаргою на постачальника до податкової декларації за звітний податковий період, у якому складено таку податкову накладну.