• Посилання скопійовано

У 2026 році для державних банків пропонують підвищити податок на прибуток до 40%

У ВРУ зареєстровано альтернативний законопроєкт №14097-1 до проєкту Гетманцева, яким пропонувалося встановити для банків ставку податку на прибуток 50% з одночасною забороною зменшувати фінансовий результат до оподаткування на суму збитків минулих періодів

У 2026 році для державних банків пропонують підвищити податок на прибуток до 40%

20 жовтня 2025 року у ВРУ зареєстровано законопроєкт №14097-1 "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей оподаткування банків податком на прибуток підприємств у 2026 році". Він є альтернативним до законопроєкту №14097 від Д. Гетманцева.

Нагадаємо, що основним законопроєктом №14097 пропонувалося на 2026 рік встановити для банків підвищену ставку податку на прибуток підприємств у розмірі 50% з одночасною забороною зменшувати фінансовий результат до оподаткування на суму збитків минулих періодів.

Про це читайте у новинах:

Проте, як зазначено у пояснювальній записці до альтернативного законопроєкту, проєкт №14097 було подано без проведення консультацій як з Національним банком України, так і представниками державних та приватних банків.

На думку автора законопроєкту Г. Мамки,  прийняття основного законопроєкту як закону призведе до того, що банки:

  • почнуть створювати ширші обов'язкові резерви по клієнтах;
  • проведуть переоцінку фінансового стану позичальників за власними методиками ризику та платоспроможності;
  • посилять вимоги до кредитування, аби компенсувати очікувані втрати прибутковості.

На ці процеси не зможе вплинути ні Нацбанк, ні профільний парламентський комітет, оскільки це внутрішня політика банків -- частина їх системи управління ризиками.

У результаті відбудуться також зміни у статистичній звітності до НБУ:

  • кредитний портфель виглядатиме «гірше» через збільшення резервів,
  • частка проблемних кредитів у звітності зросте.

У підсумку це негативно вплине на банківський рейтинг країни в цілому, створюючи ілюзію погіршення якості активів. Отже, формально підвищення податку виглядатиме як посилення фіскальної дисципліни, але фактично вдарить по довірі до банківської системи, погіршить кредитну активність і збільшить фінансову нестабільність.

У зв’язку з цим законопроєктом №14097-1 пропонується на 2026 рік встановити для державних банків підвищену ставку податку на прибуток підприємств у розмірі 40%.

Сума податку на прибуток підприємств за 2026 рік за ставкою 40% визначатиметься за звітний період - 2026 рік у податковій декларації з податку на прибуток за такий податковий (звітний) рік.

Нарахування та сплата грошового зобов’язання з податку на прибуток  за попередні податкові (звітні) періоди 2026 року (квартал, півріччя та три квартали) за базовою (основною) ставкою, що діяла до набрання чинності Законом №4015, не є порушенням правил нарахування та сплати грошового зобов’язання з податку на прибуток підприємств.

За результатами податкового (звітного) 2026 року державні банки не застосовують положення, передбачені підпунктом 140.4.4 ПКУ, та не зменшують фінансовий результат до оподаткування на суму від’ємного значення об’єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років.

У разі застосування за попередні податкові (звітні) періоди 2026 року положень, передбачених пп. 140.4.4 ПКУ, та/або сплати авансових внесків з податку на прибуток підприємств, передбачених пунктом 57.1-1 ПКУ за ставкою 25%, державні банки у складі податкової декларації з податку на прибуток підприємств за 2026 рік відображають уточнені показники (суми від’ємного значення об’єкта оподаткування минулих податкових (звітних) періодів, у тому числі за період з 1 січня 2026 року, суми авансових внесків з податку на прибуток підприємств при виплаті дивідендів за ставкою 50 відсотків), що містяться у поданих ними раніше податкових деклараціях з податку на прибуток підприємств. У разі відображення уточнених показників з підстав, визначених цим пунктом, санкції, передбачені статтею 50 ПКУ, не застосовуються.

У разі виникнення додаткового грошового зобов’язання, яке виникає внаслідок передбаченого цим пунктом уточнення показників, таке грошове зобов’язання підлягає сплаті у строки, встановлені для сплати податкового зобов’язання за результатами 2026 року.

Сума від’ємного значення об’єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років, не врахована у зменшення об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств, у тому числі отриманого з 1 січня 2026 року по 31 грудня 2026 року, зменшує фінансовий результат до оподаткування майбутніх податкових (звітних) періодів починаючи з 1 січня 2025 року в порядку, визначеному пп. 140.4.4 ПКУ.

У разі прийняття цей Закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

Автор: Волос Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Податок на прибуток

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Податок на прибуток»