• Посилання скопійовано

Підвищення податку на прибуток банків: нацасоціація адвокатів не підтримує ініціативу ВРУ

Повторне запровадження 50% ставки та заборона врахування збитків для банків порушують принцип стабільності й рівності оподаткування, створюють ризики неконституційності та загрожують фінансовій стабільності й кредитуванню економіки

Підвищення податку на прибуток банків: нацасоціація адвокатів не підтримує ініціативу ВРУ

Повторне запровадження 50% ставки та заборона врахування збитків для банків порушують принцип стабільності й рівності оподаткування, створюють ризики неконституційності та загрожують фінансовій стабільності й кредитуванню економіки. Наголошує НААУ.

Про такі недоліки проєкту Закону №14097 від 01.10.2025 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей оподаткування банків податком на прибуток підприємств у 2026 році» попередив Комітет НААУ з питань митного та податкового права.

Документом пропонується встановити для банків ставку податку на прибуток 50 % у 2026 році з одночасною забороною врахування збитків минулих періодів. Це буде третім застосуванням екстраординарної 50 % ставки протягом 2023 – 2026 років (після 2023 та 2024 років), з поверненням до базової 25% у 2025 році.

В умовах повномасштабної війни необхідність додаткових 30 млрд грн бюджетних надходжень для фінансування оборони (як це прогнозують автори законодавчої ініціативи) є беззаперечною.

Проте, на думку комітету НААУ, вибір конкретного фіскального інструменту має оцінюватися не лише за критерієм швидкості залучення коштів, але й за його впливом на правову визначеність, фінансову стабільність та довгострокову економічну спроможність держави.

Адвокати застерегли, що проєктом порушується принцип стабільності податкового законодавства. Конституційний Суд у рішенні № 3-р(ІІ) від 21.01.2025 встановив, що законодавець має знайти належний баланс між частою зміною закону і визначеністю податкових норм для платників. Застосування 50 % ставки у 2023 році НБУ підтримав як «разовий винятковий крок». Повторення у 2024 році вже викликало занепокоєння. Третє застосування у 2026 році демонструє, що виняток перетворюється на системну практику, руйнуючи фундаментальну засаду правової визначеності.

І нині Нацбанк виступає категорично проти законопроєкту, характеризуючи його як «небезпечну ініціативу». Позиція регулятора ґрунтується на конкретних ризиках для банківської системи та економіки загалом.

За результатами вивчення законодавчої ініціативи у НААУ пропонують два можливих сценарії:

  1. відхилення проєкту та створення робочої групи за участі Міністерства фінансів, НБУ, профільного комітету Верховної Ради та банківської спільноти для розроблення збалансованого механізму. Альтернативами можуть бути: прогресивна шкала оподаткування банків (18 – 50 % залежно від обсягу прибутку, що захистить малі банки та справедливіше розподілить навантаження), стимулювання ОВДП-розміщень через зниження ставок депсертифікатів НБУ, обов’язкові дивіденди державних банків та посилення боротьби з ухиленням від оподаткування в інших секторах. Поєднання цих інструментів, на думку адвокатів, може забезпечити значно більший обсяг фінансування з меншими ризиками для фінансової стабільності;
  2. модифікація проєкту: встановлення гарантії незастосування підвищеної ставки у 2027 році для відновлення передбачуваності, диференціацію оподаткування за джерелами прибутку (вища ставка на прибутки від ОВДП та депсертифікатів, нижча – на прибутки від кредитування реального сектору для стимулювання переорієнтації банків на кредитування економіки) та запровадження податкових знижок для банків, що збільшують кредитування малого та середнього бізнесу.

При цьому, на думку НААУ, критично важливо дотриматися принципу стабільності, ухваливши будь-які зміни до податкового законодавства на 2027 рік не пізніше середини 2026 року відповідно до вимог Податкового кодексу, щоб надати бізнесу прогнозованість.

А ухвалення закону в запропонованій редакції його проєкту створить хвилю конституційних та податкових спорів, обмежить кредитування економіки та підірве довіру інвесторів до стабільності української правової системи саме в період, коли країна потребує максимальної мобілізації внутрішніх та зовнішніх ресурсів для відновлення.

Повністю зауваження та пропозиції до проєкту Закону №14097 можна переглянути за посиланням.

***

Читайте також:

Джерело: Національна Асоціація Адвокатів України

Рубрика: Оподаткування/Податок на прибуток

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Податок на прибуток»