Постановою від 28 жовтня 2021 р. №1114 КМУ затвердив Порядок попереднього узгодження ціноутворення у контрольованих операціях, за результатами якого укладаються договори, що мають односторонній, двосторонній та багатосторонній характер, для цілей трансфертного ціноутворення (далі – Порядок №1114).
Проте Порядок №1114 поки що не набрав чинності: передбачалося, що це відбудеться через місяць з дня її опублікування, але не раніше 1 січня 2022 року. Опублікований він був в «Урядовому кур'єрі» від 03.11.2021 р. №211.
Проте у грудні Порядок №1114 ще не діятиме. Поки що діє аналогічний Порядок №504 (з усіма внесеними до нього раніше змінами). Ситуація зміниться з 01.01.2022 р. – старий Порядок №504 і постанови, якими вносилися зміни до нього, буде скасовано, а його місце займе новий Порядок №1114.
Як і раніше, цей Порядок передбачає процедуру укладання договору між великим платником податків і податківцями. Щоправда, тепер від податківців виступатиме ДПС, а не ДФС, як в застарілій редакції Порядку №504.
Зміст договору теж глобально не зміниться, в ньому будуть встановлені критерії, за якими сторони визначатимуть відповідність умов контрольованих операцій, що здійснюються або будуть здійснені платником податків, принципу “витягнутої руки”. Тобто, не конкретні ціни за конкретними договорами, які будуть вважатися «правильними» - а механізм визначення «звичайності» таких цін (при цьому самі ціни великий платник податків встановлюватиме незалежно від податківців, за домовленістю із своїми іноземними контрагентами). Досягнення угоди про те, як будуть перевіряти «звичайність» цін, дозволить платнику податків простіше і самому їх контролювати та нараховувати суму податку на прибуток.
І, як і раніше, цей договір може бути багатостороннім – тобто, до його укладання можна долучати й іноземні податкові органи за бажанням платника податків.
При цьому зберігається умова, що все, щоб не надав платник податків податківцям для укладання такого договору, не розголошується без згоди платника податків і не може бути використано для перевірок. Але з Порядку прибрали норму, за якою будь-яка інформація, надана платником податків податківцям у рамках процедури узгодження ціноутворення, в тому числі під час попереднього розгляду, є конфіденційною.
Зверніть увагу: листування між податківцями та платником податків під час процедури узгодження ціноутворення та з питань укладення договору з 1 січня буде проводитися виключно в електронній формі! І кожен надісланий документ, лист, заява тощо повинні відповідати вимогам щодо електронного листування, наведеним в ст. 42 ПКУ.
Перший (не обов’язковий) етап
Це важливо, адже, як і раніше, ініціатором укладання договору буде платник податків. А звернутися зі своєю ініціативою з 1 січня він зможе виключно в електронній формі, шляхом надсилання засобами електронного зв’язку з використанням електронного кабінету заяви (до цього йшлося про лист довільної форми, який можна було надіслати і в паперовому вигляді).
При цьому додатком до Порядку №1114 затверджено навіть форму такої заяви про попереднє узгодження (чого немає в Порядку №504, у якому передбачено, що попереднє узгодження проводиться за листом у довільній формі)!
Обов’язкові реквізити заяви містяться в п. 7 Порядку №1114. По суті вони мало чим відрізняються від реквізитів листа, який подаватиметься до кінця 2021 року. Хіба що в заяві вже не потрібно буде вказувати мету її подання, але обов’язково потрібно буде вказувати, крім поштової, ще і електронну адресу. І не забудьте про накладення на заяву кваліфікованого електронного підпису з дотриманням вимог Закону України “Про електронні довірчі послуги”.
Строки розгляду заяви не зміняться – це 10 робочих днів, протягом яких податківці мають повідомити про дату, час і місце проведення підготовчого розгляду пропозиції платника податків. Підготовчий розгляд теж проводитиметься без змін строків – протягом 60 календарних днів з дати надходження заяви (зараз – листа).
Але, як і раніше, навіть проходження такого підготовчого розгляду ще не є укладанням договору і не змушує сторони до цього. Навіть проходити такий підготовчий розгляд не обов’язково зараз і не буде обов’язково і в наступному році. Тобто, той етап, який ми описали перед цим, за бажанням платника податків можна і не проходити. Якщо ви впевнені в результаті.
Другий етап
Для укладання договору великий платник податків має подати окрему заяву – і з 1 січня він це зможе зробити теж тільки в електронній формі! І крім тих реквізитів, що ця заява містить зараз (п. 11 Порядку №504), в ній треба буде зазначити дані пов’язаних осіб для їх ідентифікації (структура групи пов’язаних осіб та критерії пов’язаності, передбачені підпунктом 14.1.159 ПКУ).
До заяви треба буде додати і певний пакет документів, в тому числі проєкт договору. Перелік таких документів (зараз наведений у п. 11-12 Порядку №504) з 1 січня не зміниться, але їх теж доведеться надати в електронній формі!
Процедура укладання договору в цілому не змінилася. Але, зверніть увагу, електронне листування буде застосовуватися і далі.
Зокрема, у разі коли припинення процедури узгодження ціноутворення ініціює ДПС, платник податків має право протягом 15 календарних днів з дати надходження відповідного повідомлення від ДПС подати заяву з метою заперечення щодо припинення процедури узгодження ціноутворення засобами електронного зв’язку в електронній формі (у разі наявності технічної можливості) з використанням електронного кабінету з накладенням кваліфікованого електронного підпису з дотриманням вимог Закону України “Про електронні довірчі послуги”.
За результатами розгляду відповідної заяви ДПС приймає рішення щодо продовження процедури узгодження ціноутворення або її припинення, про що повідомляє засобами електронного кабінету в електронній формі платнику податків протягом 30 календарних днів з дня надходження такої заяви.
Або ось таке: ДПС повідомлятиме платника податків шляхом надсилання листа в електронній формі з накладенням кваліфікованого електронного підпису з дотриманням вимог Закону України “Про електронні довірчі послуги” з одночасним повідомленням про надсилання листа на електронну адресу, зазначену ним під час подання заяви, про наявність підстав для припинення дії договору.
Платник податків протягом 10 календарних днів з дати отримання такого листа має право подати до ДПС заяву з метою заперечення щодо припинення дії договору засобами електронного зв’язку в електронній формі (у разі наявності технічної можливості) з використанням електронного кабінету з накладенням кваліфікованого електронного підпису з дотриманням вимог Закону України “Про електронні довірчі послуги”. Така заява розглядається ДПС протягом 30 календарних днів з дати її надходження. Платник податків (його уповноважена особа та/або представник) має право брати участь у розгляді такої заяви.
У разі надходження від платника податків заяви, поданої з метою заперечення щодо припинення дії договору, в зазначені строки, рішення про припинення дії договору приймається ДПС виключно за результатами розгляду такої заяви.
Тобто, хронометраж процедур не зміниться. Не зміниться і строк дії договору (5 календарних років), з можливістю пролонгації.
А от форма обміну інформацією стане здебільшого електронною (хоча у заявах і далі зазначатиметься, про всяк випадок, поштова адреса)!
І не забувайте!
- Платник податків, який уклав договір, зобов’язаний щороку подавати звіт про його виконання, форма, зміст та строки подання якого визначаються договором.
- Укладення договору не звільняє платника податків від складення та подання звіту про контрольовані операції. А ще, завдяки змінам, і від обов’язку подання повідомлення про участь у міжнародній групі компаній та звіту в розрізі країн міжнародної групи компаній відповідно до підпункту 39.4.2 пункту 39.4 статті 39 Податкового кодексу України.
***
УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!