• Посилання скопійовано

У чому причина необхідності реформи в БЕБ: позиція бізнесу

Ключовою причиною фактичної втрати для держави цих років роботи БЕБ є порушення у кадровому відборі керівників цього органу, які не змогли забезпечити реалізацію закладеної концепції створення аналітично-правоохоронного органу

У чому причина необхідності реформи в БЕБ: позиція бізнесу

Бізнес-асоціації проаналізували оновлений урядовий законопроєкт щодо перезавантаження Бюро економічної безпеки (реєстраційний номер №10439 та зазначають таке.

З моменту створення Бюро економічної безпеки (БЕБ) минуло майже три роки, однак цей орган досі не розпочав свою ефективну роботу. Внаслідок цього Державний бюджет України втрачає значні суми доходів, а легальний український  бізнес, який не пішов у «тінь» навіть під час найбільшої військово-економічної кризи, – потерпає від тиску правоохоронних органів. Замість концентрації зусиль на тіньових схемах торгівлі, контрафакті, контрабанді, ухиленні від оподаткування, на яких державний бюджет країни щороку втрачає понад 100 млрд грн, правоохоронні органи та, зокрема БЕБ, зайняті формальними порушеннями, які дають можливість перешкоджати діяльності легальному бізнесу та чинити безпідставний та неспівмірний тиск на нього.

Ключовою причиною фактичної втрати для держави цих років роботи Бюро економічної безпеки є порушення у кадровому відборі керівників цього органу, які не змогли забезпечити реалізацію закладеної концепції створення аналітично-правоохоронного органу, який мав би навести лад з економічною злочинністю та зменшити тиск на бізнес з боку інших правоохоронних органів, зокрема Служби безпеки України та Національної поліції.

Слід зазначити, що в оновленому Урядовому законопроєкті №10439 було враховано низку пропозиції бізнес-спільноти, зокрема щодо:

  1. обрання претендентів на посаду керівника Бюро економічної безпеки комісією з переважним голосом міжнародних експертів;
  2. негайної переатестації усіх працівників Бюро економічної безпеки;
  3. аудиту (незалежної оцінки) через один рік та три роки після призначення нового керівника.

Однак залишилися неврахованими важливі пропозиції, які ставлять під загрозу перезавантаження БЕБ як важливого органу. Зокрема, в урядовому законопроєкті відсутні: 

  1. чітка процедура переатестації всіх кадрів, яка б містила ключові запобіжники, у тому числі щодо унеможливлення поновлення судами працівників, які не пройшли таку переатестацію; 
  2. включення міжнародних експертів до кадрової комісії з переатестації всіх поточних співробітників БЕБ та комісії з відбору нових працівників БЕБ;
  3. посилення аналітичної функції Бюро шляхом надання безоплатного доступу для БЕБ до існуючих державних інформаційних систем;
  4. встановлення критеріїв ефективності роботи оновленого Бюро економічної безпеки та їх постійного контролю;
  5. надання права кадровій комісії під час переатестації кадрів керуватися обґрунтованим сумнівом, який базується на фактах, документах тощо – під час перевірки доброчесності кандидата. 

На думку бізнес-асоціацій, неврахування вищезазначених пропозицій щодо механізму переатестації діючих співробітників та посилення аналітичної функції правоохоронного органу – несе значний ризик збереження кадрів, що не відповідають принципам доброчесності та повторного невдалого запуску роботи Бюро економічної безпеки.

Найбільш критичною з неврахованих пропозицій є склад конкурсних комісій для переатестації кадрів та механізм проведення переатестацій. На думку представників бізнесу, детальний механізм проведення переатестацій має бути викладений у законопроєкті, у самих комісіях має бути переважний голос міжнародних експертів, які мають бездоганну репутацію та добре розуміються на проблематиці роботи правоохоронних органів. Окрім того, важливим є обмеження доступу до посад у БЕБ осіб, які мають сумнівну репутацію саме виходячи з принципу обґрунтованого сумніву, враховуючи незначну кількість корупційних справ, які закінчилися обвинувальними вироками. Ці важливі процедури та склад не можуть створюватися та формуватись виключно за рішенням нового директора, потрібні запобіжники від можливих помилкових одноосібних чи упереджених рішень. 

Також вкрай важливим є зберегти у фінальній редакції проєкту право переважного голосу міжнародних експертів при обранні голови БЕБ.

Окрім цього, з метою встановлення запобіжників щодо вчинення незаконного тиску на бізнес з боку правоохоронних органів, одночасно із перезавантаженням Бюро економічної безпеки бізнес вимагає внести зміни до Кримінального процесуального Кодексу України щодо:

  1. впровадження стандартів прокурорської діяльності;
  2. обмеження повноважень Національній поліції та БЕБ у частині надання доручень оперуповноваженим Служби безпеки України;
  3. забезпечення можливості оскарження слідчому судді будь-яких дій чи бездіяльності, в тому числі рішень слідчого, дізнавача, прокурора, прийняті за будь-якої процесуальної дії;
  4. заборони повторного відкриття провадження з тих самих підстав після позитивного рішення для бізнесу внаслідок оскарження попередніх дій правоохоронних органів; 
  5. відповідального зберігання та негайного повернення власникам арештованого майна після рішення суду;
  6. обрання обґрунтованого та співмірного рівня застави та запобіжних заходів;
  7. заборони вилучення матеріальних цінностей, які не зазначені в ухвалі слідчого судді;
  8. дозволу вилучення “критично важливого майна” (засоби праці, що є складовою господарської діяльності) тільки з виключних підстав;
  9. покладення на слідчих суддів обов’язку перевірки дотримання органом досудового розслідування вимог підслідності;
  10. повернення строків досудового розслідування та процедури їх продовження у фактових кримінальних провадженнях, за винятком тяжких та особливо тяжких злочинів, віднесених до підслідності НАБУ.

Враховуючи викладене вище, бізнес-асоціації закликають народних депутатів врахувати пропозиції бізнесу та невідкладно доопрацювати законопроєкт про перезавантаження бюро економічної безпеки, а також прийняти необхідні зміни до Кримінального процесуального Кодексу України

З повагою Бізнес-асоціації:
Асоціація Платників Податків України
Міжнародна бізнес-спільнота Board
Всеукраїнська професійна асоціація підприємців
Асоціація приватних роботодавців
Українська федерація індустрії безпеки
Всеукраїнська Аграрна Рада
Kharkiv IT Cluster
Асоціація U-Food
Асоціація Укрконсалтінг
Асоціація Software Ukraine
Всеукраїнське об’єднання пасажирських перевізників
Національна організація роздрібної торгівлі
Кремінська бізнес-асоціація
Асоціація Укркондпром
Асоціація страховий бізнес
Асоціація українських імпортерів риби і морепродуктів
Бізнес-об’єднання CLUB100

Джерело: Українська Рада Бізнесу

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»