• Посилання скопійовано

Бізнес звернувся до Уряду з метою врегулювання питань СВАМ

Бізнес просить невідкладно ініціювати перемовини з Європейською Комісією стосовно застосування з 2026 року для України декларативного підходу до товарів, що імпортуються до ЄС та підпадають під дію СВАМ

Бізнес звернувся до Уряду з метою врегулювання питань СВАМ

Понад 2700 український компаній підпадають під дію СВАМ при експорті їх продукції. Під час спільного засідання Митного комітету та Комітету екології та зеленої економіки на площадці ФРУ ми обговорювали перші результати звітування в рамках механізму ЄС – СВАМ. Учасники обговорювали проблемні питання, а також вносили пропозиції щодо шляхів їх вирішення. Обговорювався не лише досвід український компаній, а й досвід наших партнерів - Конфедерації данської промисловості (DI). Зокрема, представник DI під час своєї презентації озвучила проблеми та думки імпортерів товарів, які підпадають під дію СВАМ.

Слід підкреслити, що під час дискусії з’ясовано, що ми маємо спільні виклики та недоліки, при цьому учасниками зазначено, що система нова й у майбутньому вона змінюватиметься, Єврокомісією робитимуться відповідні зміни для удосконалення такого складного механізму, як СВАМ.

Федерація роботодавців України, яка, до речі, розпочала роботу над створенням Екологічної платформи, спільно з DI запропонувала підготувати позиційний документ ФРУ щодо реалізації СВАМ в Україні та звернутися до Уряду з пропозиціями наших компаній.

Тож резюмуючи проведену роботу Федерація роботодавців України звернулася до Прем’єр-Міністра України з такими пропозиціями з питань, що потребують нагального вирішення, особливо зважаючи на те, що друге звітування має бути завершено вже 30 квітня 2024 року:

1. Визначити в Україні державний орган, уповноважений з питань CBAM, на який було б покладено такі функції:

  • рекомендаційна та методологічна підтримка українських експортерів, які підпадають під регуляцію CBAM, в ході підготовки документів, необхідних для експорту власної продукції до ЄС;
  • рекомендаційна та методологічна підтримка українських виробників прекурсорів у поданні інформації за запитом виробників товарів, що підпадають під СВАМ, стосовно показника викидів СО2, оскільки викиди від виробництва прекурсорів повинні бути враховані при розрахунку загальних викидів СО2 при виробництві такого товару;
  • забезпечення контактів та проведення консультацій з DG TAXUD та NCA в державах-членах ЄС з питань належного функціонування системи звітності в ЄС та/або роботи ІТ-системи.

2. Забезпечити повноцінне функціонування системи моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів (МЗВ), яка під час воєнного стану працює не у повній мірі, зокрема скоротити терміни розгляду поданих документів, застосовувати об’єктивно-професійний підхід і не робити відмови через технічні помилки, які не впливають на показники обсягів викидів.

3. Прискорити створення в Україні інформаційної бази з показниками (коефіцієнтами) викидів СО2 на 1 кВт спожитої потужності, оскільки звітування на основі контрольних значень за замовчуванням дозволено лише до липня 2024 р. Після цієї дати український експортер не зможе надати інформацію для звітування імпортеру без цієї бази. Разом з тим звітування в рамках СВАМ з використанням цмх коефіцієнтів у розмірі, вказаному за замовчуванням, може призводити до збільшення показників викидів СО2 при виробництві товару, що підпадає під СВАМ. Розкриття інформації щодо показників викидів СО2 на 1 кВт спожитої потужності буде стимулом до використання відновлювальних джерел енергії та, своєю чергою, до зеленого переходу.

4. Невідкладно ініціювати перемовини з Європейською Комісією стосовно застосування з 2026 року для України декларативного підходу до товарів, що імпортуються до ЄС та підпадають під дію СВАМ, тобто фактично того самого підходу, як і для інших країн, але без стягнення плати за викиди. Це сприятиме зниженню фінансового навантаження на український бізнес та допоможе акумулювати додаткові ресурси для часткового відновлення рівня виробництва, постраждалого від війни. Такі перемовини можуть ґрунтуватися на ч. 7 ст. 30 Регламенту (ЄС) 2023/956 Європейського Парламенту та Ради від 10 травня 2023 р. про встановлення механізму вуглецевого коригування імпорту, що передбачає тимчасові заходи, «якщо сталася непередбачувана, виняткова та неспровокована подія, яка знаходиться поза контролем одного або кількох третіх країн, на які поширюється CBAM, і ця подія має руйнівні наслідки для економічної та промислової інфраструктури такої країни або відповідних країн».

5. Невідкладно ініціювати переговори з Європейською Комісією щодо залучення відповідальних органів влади України до розроблення законодавчих актів ЄС стосовно порядку верифікації звітності СВАМ, щоб забезпечити можливість здійснювати верифікацію таких звітів українськими суб’єктами господарювання та у подальшому взаємного визнання результатів верифікації з боку України та ЄС.

6. Розглянути можливість запровадження прикордонного механізму регулювання вуглецю (СВАМ) в Україні по відношенню до третіх країн.

Це перший крок, який зробила Федерація на початку імплементації СВАМ в Україні. Далі ми плануємо надавати експертну допомогу українському бізнесу, а також обстоювати інтереси як на національному, так і на європейському рівнях.

Джерело: Федерація роботодавців України

Рубрика: Держрегулювання/ЗЕД

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «ЗЕД»