З метою ПКУ під юрособою розуміють організацію, створену та зареєстровану в установленому Законом про держреєстрацію порядку.
Зокрема, це стосується й об'єднань громадян, благодійних організацій, інших неприбуткових організацій, які з 01.01.2013 р. реєструються так само, як юрособи, за принципом «єдиного вікна» через державних реєстраторів з видачею виписки після взяття їх на облік органами Міндоходів, статистики та ПФУ (з урахуванням розподілу повноважень між ПФУ та Міндоходів).
Відповідно постає запитання: яким чином слід поставити на облік відокремлені підрозділи громадського об'єднання, які створюються у порядку, встановленому статутом такої організації (об'єднання)?
Міндоходів у Листі від 12.09.2013 р. №9338/6/99-99-18-05-01-15 стверджує, що у цьому разі слід керуватися загальною нормою п. 63.3 ПКУ. Тобто така громадська організація (об'єднання) як платник податків підлягає взяттю на облік в органах Міндоходів за місцезнаходженням такої організації (об'єднання), їхніх відокремлених підрозділів, а також за місцем розташування (реєстрації) їхніх підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об’єктів оподаткування чи об’єктів, які пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (неосновне місце обліку).
Таке взяття на облік у разі створення у 2013 році підтверджується випискою з ЄДР. У разі створення відокремленого підрозділу, відомості про який підлягають занесенню до ЄДР, такий підрозділ береться на облік у відповідному органі Міндоходів за місцезнаходженням. Дані про взяття на облік такого підрозділу також зазначатимуться у виписці, виданій такому підрозділу.
Щодо подання звітності, то податковий звіт неприбуткової установи за формою, затвердженою Наказом ДПАУ від 31.01.2011 р. №56, подається такою неприбутковою установою (громадською організацією, об'єднанням) за її (їхнім) місцезнаходженням.
Із податковим розрахунком за формою №1-ДФ все складніше. Адже повноваження відокремленого підрозділу юрособи (скажімо, ТОВ, ПП, АТ) визначаються статутом, і це можуть бути повноваження нараховувати, утримувати та сплачувати ПДФО до бюджету. У разі надання таких повноважень такому підрозділу розрахунок ф. №1-ДФ подається за місцезнаходження такого підрозділу. Інакше розрахунок подає юрособа, яка такий підрозділ створила.
Коли йдеться про підрозділи громадських організацій, то тут слід враховувати специфіку створення та діяльності такої організації (об'єднання). Річ у тім, що попереднім законом України «Про об'єднання громадян» не передбачено створення відокремлених підрозділів — у ньому йшлося про місцеві осередки на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці або регіону. Повноваження таких осередків визначались статутом об'єднання.
І особи, які вступали у члени такого осередку, «приймалися» саме за місцем реєстрації самої громадської організації. Те саме стосується політичних партій, громадських об'єднань тощо.
І тепер лише сама громадська організація (об'єднання) має вирішити, чи надавати такому осередку статус відокремленого підрозділу, чи ні. Відповідно це має стати наслідком внесення таких підрозділів до ЄДР, тому що приписи пп. 168.4.3 ПКУ стосуються як відокремлених підрозділів, дані про які внесені до ЄДР, так і тих, які створені без права здійснення операцій з об'єктом оподаткування (п. 15.1 ПКУ).
Відповідно, з одного боку, Міндоходів правомірно поширило норми ПКУ щодо реєстрації та взяття на облік на громадські організації. Проте з іншого — кожна з неприбуткових установ свого часу створювалася за спеціальним законом. І останні зміни до чинного законодавства щодо встановлення єдиного підходу до держреєстрації юросіб фактично потребують змін у статутних документах таких установ, у т. ч. й щодо відокремлених підрозділів.