• Посилання скопійовано

Інвентаризуємо необоротні активи за 2021 рік: правила та облік

Однією із складових річної інвентаризації є інвентаризація необоротних активів, до яких належать основні засоби, інші необоротні матеріальні активи, нематеріальні активи та капітальні інвестиції у такі необоротні активи. Розглянемо особливості проведення їх річної інвентаризації

Інвентаризуємо необоротні активи за  2021 рік: правила та облік

Період, у якому слід провести інвентаризацію необоротних активів, становить три місяці (1 жовтня – 31 грудня звітного року). Можна провести суцільну інвентаризацію, тобто перевірити стан та наявність усіх необоротних активів, які перебувають на балансі та/або орендовані або прийняті на відповідальне зберігання. Проте можуть бути і винятки.

Зокрема, якщо передбачається тимчасове вибуття ОЗ з підприємства (наприклад, передача на відповідальне зберігання), то інвентаризацію таких об’єктів слід провести до дати їх тимчасового вибуття.

Крім того, щодо земельних ділянок, будівель, споруд та інших нерухомих об’єктів інвентаризація може проводитися один раз на три роки. При цьому за рішенням керівника підприємства інвентаризація інструментів, приладів, інвентарю (меблів) може проводитися щороку обсягом не менше 30% усіх зазначених об’єктів з обов’язковим охопленням інвентаризацією всіх інструментів, приладів, інвентарю (меблів) протягом трьох років.

 

Особливості інвентаризації

Загальний алгоритм проведення інвентаризації ми розглядали у нашому попередньому матеріалі. Наразі ж зупинимось лише на певних особливостях, які стосуються інвентаризації необоротних активів, а саме основних засобів, нематеріальних активів та капітальних інвестицій.

До початку інвентаризації основних засобів має бути перевірено:

  • наявність і стан технічних паспортів та іншої технічної документації на основні засоби;
  • наявність документів на основні засоби, що здані чи прийняті підприємством в оренду, на зберігання, у тимчасове користування.

Якщо під час такої перевірки будуть виявлені розбіжності і неточності у бухгалтерському обліку або технічній документації, то вносяться відповідні виправлення й уточнення.

При безпосередньому проведенні перевірки наявності ОЗ інвентаризаційний опис складається за об’єктами ОЗ чи групами та окремо за кожною матеріально відповідальною особою.

Однотипні за технічними характеристиками, призначенням та умовами використання, однакової вартості об’єкти основних засобів, що надійшли одночасно на підприємство та щодо яких ведеться груповий облік, в інвентаризаційному описі наводяться за найменуванням зі зазначенням кількості цих об’єктів. Водночас допускається складання групових інвентаризаційних описів МНМА, виданих в індивідуальне користування працівників, зі зазначенням у них відповідальних за ці предмети осіб (на яких ведуться особові картки) з їх розпискою в інвентаризаційному описі.

В аналогічному порядку можуть складатися інвентаризаційні описи інших необоротних матеріальних активів.

У інвентаризаційному описі мають бути зазначені:

  • найменування відповідно до основного призначення об’єкта;
  • інвентарний номер (правильність його присвоєння має бути перевірена інвентаризаційною комісією);
  • виготовлювач (назва виробника);
  • заводський номер (у разі його наявності);
  • рік випуску;
  • первісна (переоцінена) вартість;
  • сума зносу;
  • строк корисного використання;
  • інші відомості (за потреби).

Якщо в процесі відновлення, реконструкції, розширення чи переобладнання об'єкта ОЗ змінилось основне його призначення, то такий об'єкт вноситься до інвентаризаційного опису за найменуванням, що відповідає новому основному призначенню.

Під час інвентаризації машин, обладнання та транспортних засобів перевіряються заводські номери кузова, двигуна, шасі тощо.

Інвентаризація земельних ділянок, будівель, споруд, іншої нерухомості, водоймищ та інших об’єктів природних ресурсів повинна здійснюватись разом з перевіркою наявності документів, що підтверджують право власності підприємства на ці об’єкти.

Окремий інвентаризаційний опис має бути складено щодо ОЗ, які не придатні до використання або експлуатації, та не підлягають ремонту чи відновленню.

Зауважимо, що не завжди фактична відсутність ОЗ свідчить про їх нестачу. Наприклад, ОЗ можуть перебувати на ремонті на інших підприємствах. У такому випадку вони вносяться до інвентаризаційного опису на підставі відповідних документів про передачу у ремонт.

Якщо ж навпаки виявлено об’єкти, що не знаходяться на обліку, а також об’єкти, дані про які відсутні в обліку, то до інвентаризаційного опису мають бути внесені відсутні відомості і технічні показники про такі об’єкти вносяться, наприклад, так: про будівлі - зазначаються їх призначення, основні матеріали, з яких вони побудовані, об’єм (зовнішній чи внутрішній обмір), площа (загальна корисна площа), число поверхів, підвалів, напівпідвалів, рік побудови тощо. Оцінка таких об’єктів проводиться за справедливою вартістю.

Нагадаємо, що справедливою вартістю є сума, за якою можна продати актив або оплатити зобов’язання за звичайних умов на певну дату.

Бухгалтерський облік результатів інвентаризації розглянемо у таблиці:

Операція

Дт

Кт

Виявлено нестачу ОЗ

976 «Списання необоротних активів»

072 «Невідшкодовані нестачі і втрати від псування цінностей»

10 «Основні засоби»

Виявлено лишки, на які немає первинних документів

10 «Основні засоби»

69 «Доходи майбутніх періодів»

Нараховано амортизацію на виявлені лишки без первинних документів

23, 91 – 94

13 «Знос (амортизація) необоротних активів»

 

69 «Доходи майбутніх періодів»

746 «Інші доходи від звичайної діяльності»

Виявлено лишки внаслідок облікових помилок

15 «Капітальні інвестиції»

631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками»

Донараховано амортизацію за поточний звітний рік

23, 91-94

13 «Знос (амортизація) необоротних активів»

Донараховано амортизацію за минулий звітний рік

44 «Нерозподілені прибутки (непокриті збитки)»

13 «Знос (амортизація) необоротних активів»

 

Особливості інвентаризації нематеріальних активів

Звісно, що перевірити «у натурі» наявність таких об'єктів ми не можемо, тому це встановлюється за документами, що були підставою для оприбуткування, або за документами, якими оформлені майнові права. Одночасно з перевіркою їх наявності перевіряється і обґрунтованість їх оприбуткування.

До інвентаризаційного опису таких активів слід внести такі дані:

  • назву;
  • характеристику;
  • призначення;
  • дату придбання (введення в експлуатацію);
  • первісну (переоцінену) вартість;
  • суму накопиченої амортизації;
  • строк корисного використання;
  • кількість та вартість об’єкта чи групи об’єктів.

Такий опис складається за об’єктами нематеріальних активів чи групами однотипних за призначенням і умовами використання об’єктів нематеріальних активів та окремо за кожною матеріально відповідальною особою.

Якщо під час інвентаризації будуть виявлені лишки об'єктів, то вони вносяться до інвентаризаційного опису із зазначенням наведених вище даних, а їх оцінка проводиться виходячи із справедливої вартості.

В обліку виявлені нематеріальні активи відображаються наступними записами:

Операція

Дт

Кт

Оприбуткування за результатами інвентаризації раніше не врахованих на балансі об'єктів нематеріальних активів

12 "Нематеріальні активи"

746 "Інші доходи"

Оприбуткування за результатами інвентаризації об'єктів нематеріальних активів, що створені за рахунок коштів цільового фінансування або належать державі та не були враховані в балансі

12 "Нематеріальні активи"

69 "Доходи майбутніх періодів"

Оприбуткування за результатами інвентаризації об'єктів нематеріальних активів, що були отримані підприємством безоплатно

12 "Нематеріальні активи"

424 "Безоплатно одержані необоротні активи"

Якщо відбувається оприбуткування розробок (незавершених або завершених, щодо яких оформлюються або не оформлюються правовстановлюючі документи - патенти, свідоцтва, ліцензії тощо, то замість рахунку 12 використовується субрахунок 154 «Придбання (створення) нематеріальних активів»

 

І на останок – розглянемо особливості інвентаризації незавершених капітальних інвестицій

Термін для проведення річної інвентаризації таких активів становить два місяці (тобто інвентаризацію необхідно провести у термін з 1 листопада по 31 грудня).

Інвентаризація незавершених капітальних інвестицій проводиться шляхом перевірки їх у натурі та встановлення фактичної наявності так обсягу. Щодо таких активів у інвентаризаційних описах вказуються найменування об’єкта та обсяг виконаних і оплачених робіт за видами, конструктивними елементами, устаткуванням.

Окремі інвентаризаційні описи складаються щодо таких об'єктів:

  • збудовані об’єкти, що фактично введені в дію повністю або частково, але прийняття і введення в дію яких не оформлено належними документами, а також завершені, але з якихось причин не введені в дію об’єкти (із зазначенням причин з яких виникла затримка оформлення здачі в експлуатацію наведених об'єктів);
  • будівництво яких припинене та проектно-вишукувальні роботи щодо нездійсненого будівництва, які мають бути списані з балансу (із зазначенням даних про характер виконаних робіт і їх вартість згідно з кошторисом та причин припинення (нездійснення) будівництва);
  • обладнання та устаткування, що передане для монтажу, який фактично не розпочато, а також законсервованих і тимчасово зупинених будівельних об’єктів, розробок, нематеріальних активів.

В бухгалтерському обліку результат інвентаризації капітальних інвестицій оформлюється записами:

Операція

Дт

Кт

Списано вартість капінвестицій

976 «Списання необоротних активів»

15 «Капітальні інвестиції»

Сплачено за послуги сторонній організації, що пов'язані із ліквідацією капінвестицій

976 «Списання необоротних активів»

631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками»

Оприбутковано матеріальні цінності (металобрухт, запчастини й інші матеріали), що утворились внаслідок ліквідації капінвестицій

209 «Інші матеріали»

746 «Інші доходи»

Виявлено раніше невраховані об'єкти незавершеного будівництва

151 «Капітальне будівництво»

746 «Інші доходи»

Виявлено відсутність об'єкта незавершеного будівництва

977 «Інші витрати звичайної діяльності»

151 «Капітальне будівництво»

 

Податок на прибуток

Нагадаємо, що відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до НП(с)БО або МФСЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

Окремих податкових різниць що стосуються оформлення результатів інвентаризації у ПКУ не передбачено. Однак, виявивши нестачу ОЗ, або навпаки факт не відображення в обліку їх придбання, високодохідному підприємству слід звернути увагу на амортизаційні різниці передбачені п. 138.1 та 138.2 ПКУ. Зокрема, якщо ОЗ було не оприбутковано у минулому періоді, то не зважаючи на те, що виправлення такої помилки у бухгалтерському обліку буде здійснюватись поточним роком, слід буде подати уточнюючий розрахунок до Декларації за такий період відобразивши амортизаційні різниці.

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Облік окремих операцій»

  • Знайомимося з новою формою ТТН: коментар від редакції
    Наказом від 14.11.2024 №1332 Міністерство розвитку громад та територій України внесло зміни до Правил перевезень вантажів автотранспортом в Україні та привело їх у відповідність до Закону про автомобільний транспорт
    17.12.20243 4056
  • Передача ОЗ на баланс держпідприємству: бухоблік та оподаткування
    Підприємство за рішенням органу місцевого самоврядування планує безоплатно передати ОЗ державному суб’єкту господарювання. Що у бухобліку та з оподаткуванням?
    17.12.202470
  • З 13 грудня діють зміни до Інструкції про застосування Плану рахунків бухобліку
    Інструкцію привели у відповідність до чинного законодавства, зокрема щодо відображення в бухобліку операцій з обліку коштів після закриття небанківськими надавачами фінансових послуг платіжних рахунків користувачів. Ці новації почали діяти з 13 грудня
    16.12.202412 557
  • Увага! Мінінфраструктури затвердило нову форму ТТН
    Мінінфраструктури внесло зміни до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні та виклало в новій редакції форму ТТН. Тож з дати набрання чинності слід буде використовувати новий документ. Станом на 13 грудня Наказ ще не опубліковано
    13.12.20249 1648
  • Франчайзинг: облік та оподаткування
    Франчайзинг – це форма ділової співпраці, при якій один госпсуб’єкт (франчайзер) надає іншому (франчайзі) право використовувати свій бренд, бізнес-модель та технології за певну плату. Розглянемо особливості обліку і оподаткування таких господарських операцій
    12.12.2024147