• Посилання скопійовано

Продаж товару з доставкою: які документи слід оформити?

Як правильно оформити ТТН, якщо підприємство-продавець надає послуги з доставки придбаного покупцем вантажу (бетону), вказуючи цю вартість у видатковій накладній? Чи потрібно такі ТТН десь реєструвати? Чи виникає податкове зобов’язання при відпуску машини і складанні ТТН?

Продаж товару з доставкою: які документи слід оформити?

Товарно-транспортна накладна та вартість послуг

Товарно-транспортна накладна (далі - ТТН) застосовується під час перевезення вантажу на договірних умовах (ст. 48 Закону №2344).

ТТН - це основний документ для всіх учасників транспортного процесу при перевезенні вантажів автомобільним транспортом на території України. ТТН супроводжує вантаж на всьому шляху проходження від пункту навантаження до пункту призначення і передається вантажоодержувачу разом з вантажем. Цим документом підтверджується факт виконання перевезення.

Отже, на підставі ТТН складається акт виконаних робіт перевізником, виходячи із визначення, наведеного у розділі 1 Правил, затверджених наказом Мінтрансу від 14.10.1997 р. №363 (далі - Правила №363). У п. 14.4 Правил №363 також зазначено, що і рахунок за виконані перевезення виписується на підставі належним чином оформлених ТТН. 

Що стосується зазначення послуг із перевезення у ТТН, то:

- у рядку «Вид перевезень» вказується найменування перевезень (за відрядним тарифом, за погодинним тарифом, за покілометровим тарифом, централізовані перевезення тощо) (лист Мінінфраструктури від 10.03.2014 р. №2455/25/10-14);

- у рядку «Транспортні послуги, які надаються автомобільним перевізником» зазначаються лише види операцій та послуг, пов’язані з перевезенням вантажів, які Перевізник виконує для Замовника відповідно до укладеного договору на перевезення вантажів (лист Мінінфраструктури від 10.03.2014 р. №2455/25/10-14). Тобто транспортні послуги, виконані водієм під час навантаження (наприклад, пакування, зв'язування вантажу, укривання брезентом тощо). 

Таким чином, вартість послуг із перевезення та сам розрахунок такої вартості у ТТН не наводиться, адже ТТН слугує документом для здійснення розрахунку вартості наданих послуг із перевезення, й складання рахунку на оплату та акту приймання-передачі.

Про заповнення ТТН читайте тут і тут. Інші особливості заповнення розглянуті у Правилах №363.

 

Видаткова накладна та ТТН

Як ми зазначали вище, ТТН є підставою для складання рахунку за надані послуги та акту про їх надання. Обов’язку зазначати такі послуги в накладній на товари, які перевозяться, немає. На нашу думку, це і не потрібно робити, адже накладна є документом, який застосовується для фіксування факту відвантаження запасів, а для фіксування факту надання послуг з їх перевезення зазвичай застосовується інший документ. Однак і прямої заборони зазначати такі послуги в накладній немає. Якщо вона матиме усі обов’язкові реквізити первинного документу, на нашу думку, така накладна, разом із ТТН, підтверджуватиме не тільки факт відвантаження товарів, а і факт надання послуг з їх перевезення.  

Згідно з п. 11.7 Правил №363 у ТТН потрібно перерахувати всі найменування вантажу, що перевозиться. А якщо такої можливості немає, тоді відправник вантажу повинен оформити документ з переліком вантажу, що перевозиться (наприклад, видаткову накладну). В цьому випадку ТТН без видаткової накладної вважається недійсною.

Коли в ТТН немає можливості перерахувати всі найменування вантажу, тоді до ТТН замовник додає документ довільної форми з обов'язковим зазначенням відомостей про вантаж (графи 1 – 9 ТТН). При цьому в ТТН зазначається, що до неї додається як товарний розділ документ, без якого ТТН вважається недійсною й не може використовуватися для розрахунків із замовником (п. 11.7 Правил №363). Як таке доповнення можна використовувати і видаткову накладну.

 

ТТН та Реєстр

Що стосується реєстрації ТТН, то вона передбачена (в електронному вигляді) лише для ТТН, що оформлюються на переміщення спирту етилового та алкогольних напоїв. Такі ТТН оформляються згідно з вимогами Інструкції про застосування форм товарно-транспортних накладних на переміщення спирту етилового, високооктанових кисневмісних домішок та алкогольних напоїв, затвердженої наказом Міністерства інфраструктури України від 28.04.2005 р. №154. 

 Згідно з п. 1.5. Розділу I цієї Інструкції ТТН оформляються на звичайних бланках, виготовлених типографським способом або іншими засобами друку, та реєструються в Реєстрі з присвоєнням їм реєстраційного номера в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Порядок ведення такого Реєстру і реєстрації таких ТТН затверджено постановою КМУ від 09.10.2013 р. №806.

Форма бланка повинна містити всі реквізити форми №1-ТН/спирт/, №1-ТН /алкогольні напої/ відповідно до цієї Інструкції. Отже, в таких ТТН обов’язково вказується номер реєстрації в Реєстрі. 

Решта видів ТТН в жодному державному або податковому Реєстрі реєструвати не потрібно. 

 

ТТН та дата виникнення ПЗ з ПДВ

Зауважимо, що ПЗ з ПДВ виникають по даті першої події, зазначеної у п. 187.1 ПКУ:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; 

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Якщо перша подія відвантаження товару, то зазначимо, що податківці роз’яснюють, що під терміном «відвантаження товарів» розуміється не як факт виникнення права власності на товар, а як початок процесу фізичного переміщення товару від місця його постійного знаходження (зберігання) у постачальника (лист ДПСУ від 31.12.2012 р. №8323/0/61-12/15-3115лист ДПАУ від 07.03.2008 №4501/7/16-1517-18).

Таким чином, якщо перша подія - відвантаження товару та надання послуг з його перевезення, то на дату складання видаткової накладної та ТТН у підприємства-продавця виникають ПЗ з ПДВ. Зауважимо, що операції із постачання товарів та послуг із перевезення є окремими госпопераціями, а тому за ними дата виникнення ПЗ з ПДВ визначається окремо. Наприклад, якщо продавець отримав передоплату за товар, але вартість послуг з їх перевезення (доставки) не оплачена,  то за товарами ПЗ з ПДВ виникне на дату отримання передоплати. А за фактом складання ТТН та акту (або іншого документу, який підтверджує факт надання послуг) у продавця, який надає послуги з перевезення, виникають ПЗ з ПДВ за такими послугами.  

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Первинні документи, типові форми»