20 січня 2022 року у ВРУ зареєстровано законопроєкт №6534 "Про внесення змін до Закону України "Про автомобільний транспорт" щодо запровадження товарно-транспортної накладної в електронній формі" (завантажити). Його авторами є М. Тищенко та І. Негулевський ("Слуга народу").
Як зазначено у пояснювальній записці, його розроблено з метою стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні, запровадження сучасних технічних рішень у сфері автомобільних транспортних перевезень, також запропоновані рішення будуть інструментом для зменшення тіньової української економіки.
Що саме пропонується?
1) Привести термінологію у відповідність сучасним вимогам у ІТ рішеннях та надати визначення поняттям, які з’являться в обігу після введення технологічних рішень, а саме: оператор платформи ЕДО, платформа електронного документообігу, система електронного документообігу е-ТТН, учасники вантажних перевезень.
Система електронного документообігу е-ТТН – це інформаційно-телекомунікаційна система, оснащена механізмами безпеки та захисту інформації від її втрати, неправильного використання і змін, яка складається з реєстру е-ТТН і програмних засобів призначених для обміну даними та взаємодії з платформами ЕДО та іншими електронними інформаційними чи інформаційно-телекомунікаційними системами
У новій редакції будуть викладені терміни «реєстр товарно-транспортних накладних» та «товарно-транспортна накладна»:
- реєстр товарно-транспортних накладних в електронній формі (далі - Реєстр е-ТТН) – спеціалізована електронна база даних з реєстрації товарно-транспортних накладних в електронній формі учасниками вантажних перевезень. Держателем Реєстру е-ТТН є центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері автомобільного транспорту, який забезпечує його ведення та функціонування;
- товарно-транспортна накладна в електронній формі (далі - е-ТТН) – єдиний електронний документ, що надає право учасникам вантажних перевезень здійснювати внутрішні вантажні перевезення (крім випадків, визначених цим Законом), призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу, обліку виконаної роботи, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, і містить обов’язкові реквізити, передбачені цим Законом.
2) Надати можливість Міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади в межах своїх повноважень затверджувати:
- правила перевезення окремих видів вантажів, формування та реалізація державної політики з регулювання виробництва, обігу та транспортування яких відноситься до їхньої компетенції,
- форми е-ТТН для таких вантажів.
3) Затвердити склад та перелік даних, з яких складається е-ТТН.
Так, за проєктом Закону в е-ТТН зазначатимуться:
- дата і місце складання;
- замовник (повне найменування (прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);
- вантажовідправник (повне найменування (прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);
- автомобільний перевізник (повне найменування (прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті), прізвище, ім’я, по батькові водія та номер його посвідчення;
- у разі наявності - експедитор (транспортний експедитор) (повне найменування (прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);
- вантажоодержувач (повне найменування (прізвище, ім’я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);
- транспортний засіб (марка, модель, тип, реєстраційний номер автомобіля, причепа/напівпричепа);
- пункти навантаження і розвантаження.
- інші реквізити, передбачені правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом та іншими нормативно-правовими актами у сфері перевезень окремих видів вантажів автомобільним транспортом.
Порядок функціонування Системи, ведення та надання інформації з Реєстру е-ТТН має затвердити Кабмін.
Внутрішні вантажні перевезення можуть здійснюватися без оформлення е-ТТН у разі:
1) здійснення суб’єктами господарювання технологічних перевезень вантажів в межах одного виробничого об'єкта без виїзду на автомобільні дороги загального користування;
2) перевезення суб’єктами господарювання вантажів між належними їм виробничими, торговими або складськими приміщеннями, з використанням власних вантажних автомобілів, без залучення автомобільного перевізника;
3) перевезення вантажу на адресу споживача, якому вантаж підлягає передачі на умовах доставки за наявності між таким споживачем і продавцем договору та/або розрахункового документу, передбачених Законом України «Про захист прав споживачів»;
4) перевезення вантажів фізичними особами з одночасним дотриманням таких умов:
- перевезення здійснюється вантажним автомобілем, що належить на праві власності фізичній особі;
- перевезення вантажу здійснюється фізичними особами з метою його використання для особистих побутових потреб;
- вантаж становлять речі, які за своїми якісними та кількісними характеристиками призначені для задоволення господарсько-побутових потреб фізичної особи.
Перевезення суб’єктами господарювання вантажів між належними їм виробничими, торговими або складськими приміщеннями за умови виїзду на дороги загального користування, з використанням власних вантажних автомобілів, без залучення автомобільного перевізника будуть здійснюватися на підставі зареєстрованого у Реєстрі е-ТТН електронного акта переміщення вантажів, що повинен містити:
- дані про суб’єкта господарювання (повне найменування (прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності),
- код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті)
- реквізити, передбачені абзацами другим, шостим, восьмим - десятим частини третьої цієї ст. 48 Закону "Про автомобільний транспорт".
Коли набере чинності Закон?
У разі прийняття Закон набере чинності через 10 днів з дня його опублікування та буде введений в дію з 1 серпня 2022 року, крім положень щодо обов’язкової наявності е-ТТН, зареєстрованої у Реєстрі е-ТТН, для вантажних перевезень окремих видів вантажів, передбачених абзацом другим цього пункту, які вводяться в дію з 1 січня 2023 року.
У такому разі Міністерство інфраструктури повинне буде затвердити Перелік окремих видів вантажів, вантажні перевезення яких починаючи з 1 січня 2023 року здійснюватимуться за обов’язкової наявності е-ТТН, зареєстрованої у Реєстрі е-ТТН. Перевезення таких вантажів до 1 січня 2023 року здійснюватиметься за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом.
До 1 січня 2023 року перевезення суб’єктами господарювання окремих видів вантажів, зазначених у абзаці другому цього пункту, між належними їм виробничими, торговими або складськими приміщеннями, з використанням власних вантажних автомобілів, без залучення автомобільного перевізника з виїздом на дороги загального користування, можуть здійснюватися на підставі акта переміщення вантажів в паперовій формі, за умови наявності в ньому обов’язкових реквізитів, передбачених частиною восьмою статті 48 Закону "Про автомобільний транспорт".
***
Читайте також:
- ТТН в електронній формі стануть обов’язковими у 2022 році
- Увага! З серпня 2022 року е-ТТН стануть обов'язковими
***