
Південне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків розповіло, що ст. 2 Закону України від 24.03.1995 №108/95-ВР «Про оплату праці» визначено структуру заробітної плати, до якої включаються: основна заробітна плата; додаткова заробітна плата; інші заохочувальні та компенсаційні виплати.
Визначення видів виплат, що відносяться до основної, додаткової заробітної плати та інших заохочувальних та компенсаційних виплат, здійснюється з урахуванням Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Держкомстату від 13.01.2004 №5 (далі – Інструкція №5), розд. 3 якої передбачено інші виплати, що не належать до фонду оплати праці.
До складу інших виплат, що не належать до фонду оплати праці відносяться, зокрема:
- допомога по тимчасовій непрацездатності, допомога по вагітності та пологах (п. 3.2 розд. 3 Інструкції №5);
- оплата перших п’яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок коштів підприємства, установи, організації (п. 3.3 розд. 3 Інструкції №5).
Порядок оподаткування доходів фізичних осіб податком на доходи фізичних осіб регламентується розд. IV ПКУ, відповідно до пп. 165.1.1 якого визначені винятки, за якими отримані доходи платника податку не включаються до його загального місячного (річного) оподатковуваного доходу.
Однак, винятки, зазначені в пп. 165.1.1 ПКУ, не поширюються на виплату заробітної плати, грошової (вихідної) допомоги при виході на пенсію (у відставку) та виплату, пов’язану з тимчасовою втратою працездатності.
До загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються, зокрема, інші доходи, крім зазначених у ст. 165 ПКУ (пп. 164.2.20 ПКУ).
Так, згідно з положеннями пп. 169.4.1 ПКУ, якщо платник податку отримує доходи у вигляді заробітної плати за період її збереження згідно із законодавством, у тому числі за час відпустки або перебування платника податку на лікарняному, то з метою визначення граничної суми доходу, що дає право на отримання податкової соціальної пільги, та в інших випадках їх оподаткування, такі доходи (їх частина) відносяться до відповідних податкових періодів їх нарахування.
Крім того, відповідно до абзацу першого п. 1 ст. 15 Закону України від 23.09.1999 №1105-XIV «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» допомога по тимчасовій непрацездатності надається застрахованій особі у формі страхових виплат, які повністю або частково компенсують втрату заробітної плати (доходу) у разі настання відповідного страхового випадку.
Наказом Мінфіну від 13.01.2015 №4 затверджено форми Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску для податкових агентів, крім фізичних осіб – підприємців та/або осіб, які провадять незалежну професійну діяльність (далі – Розрахунок ЮО), Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску для податкових агентів, які є фізичними особами – підприємцями та/або особами, які провадять незалежну професійну діяльність (далі – Розрахунок ФОП / НПД), та Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі – Порядок).
Згідно з Довідником ознак доходів фізичних осіб, наведеним у додатку 2 до Порядку, виплати, пов’язані з тимчасовою втратою працездатності, які нараховуються та виплачуються працівникам податковими агентами, відображаються в додатку 4ДФ до Розрахунку ЮО або додатку ФІЗ – 4ДФ до Розрахунку ФОП / НПД за ознакою доходу «101».
Читайте більше про лікарняні у 2026 році:
- Лікарняні та декретні у 2026 році: алгоритм розрахунку та практичні приклади згідно з вимогами Закону №1105
- Перевірки ПФУ щодо правильності використання коштів на лікарняні та декретні: як перевіряють у 2026 році
- З 2 червня 2026 р. лікарняні під контролем ПФУ: що змінила Постанова №657 у перевірці листків непрацездатності
- Чи враховуються лікарняні у зарплатні показники 2,5 та 3 МЗП за постановою №692? Позиція ПФУ та наш коментар
- Лікарняні зовнішніх сумісників: що змінилося з 1 травня 2026 року
- новлений Порядок №1266 щодо розрахунку лікарняних діє з 1 травня 2026 року: аналіз постанови КМУ №533
- Підстави для відмови в оплаті лікарняних у 2026 році: повний перелік випадків згідно із законодавством
- Довідки про страховий стаж ОК-5 і ОК-7 у 2026 р.: чим вони відрізняються та алгоритм отримання через ПФУ і Дію
Усі новини про лікарняні дивіться за посиланням.
