
- Яка сума є доходом приватного виконавця?
- Три варіанти для роботодавця: як оподаткувати винагороду виконавця?
- Практичні рекомендації для підприємства
- Що почитати додатково про діяльність приватних виконавців?
Коментар до ІПК ДПС від 16.09.2026 р. №5526/ІПК/99-00-24-03-03
Утримати та сплатити борги із зарплати працівників за постановою приватного виконавця — це лише половина справи для бухгалтерії. Інша половина пов’язана із відображенням такої сплати у Єдиній звітності з ЄСВ, ПДФО та ВЗ.
І ось тут виникають питання. Адже у постанові про стягнення боргу зазначено і сам борг, і витрати на провадження, і винагорода виконавця. Очевидно, що фактичними одержувачами цих сум будуть різні фізособи. Винагорода – для приватного виконавця, а погашення боргу та відшкодування витрат на його стягнення через суд – позивачу.
Як ці суми показати у додатку 4ДФ? І чи не треба оподатковувати ці суми? Розглянемо, що каже про це ДПС у свіжій ІПК.
Яка сума є доходом приватного виконавця?
ДПС визнає, що приватний виконавець має статус особи, яка провадить незалежну професійну діяльність (ч. 2 ст. 16 Закону України «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів»; пп. 14.1.226 ПКУ).
Для здійснення своєї діяльності виконавець відкриває в банку спеціальні рахунки (ч. 2, 3 ст. 44 Закону України «Про виконавче провадження»):
- для обліку депозитних сум і зарахування стягнутих з боржників коштів та їх виплати стягувачам;
- для зарахування коштів виконавчого провадження (витрат);
- для зарахування власної винагороди.
Загалом, з ІПК напрошується такий висновок: кошти, зараховані на рахунки приватного виконавця у вигляді стягнутого боргу або на покриття витрат виконавчого провадження, не є доходом приватного виконавця. Його власним оподатковуваним доходом є виключно основна винагорода (п. 178.3 ПКУ).
Звісно, що така винагорода є оподаткованим доходом. Але те, хто саме платить податки з цієї суми, залежить від того, як саме виконавець склав постанову та чи надав він роботодавцю копію довідки про взяття на облік в ДПС як фізособи, яка здійснює незалежну професійну діяльність (за ф. №34-ОПП).
Три варіанти для роботодавця: як оподаткувати винагороду виконавця?
Роботодавець, який звернувся із запитаннями до ДПС, запропонував три варіанти постанов приватного виконавця. ДПС не робила під кожний варіант окрему консультацію. Але її відповідь дозволяє визначити наступний алгоритм оподаткування та заповнення додатка 4ДФ (залежно від того, як у постановах формулюються вимоги щодо стягнення).
Варіант 1. Стягнення загальною сумою без деталізації
Якщо у постанові приватного виконавця борг, відшкодування витрат та винагорода вказані загальною сумою, яка перераховується на його спеціальний рахунок:
- вся перерахована сума фіксується в додатку 4ДФ під ознакою доходу «157» (дохід, виплачений самозайнятій особі);
- за наявності копії довідки за ф. №34-ОПП ПДФО та військовий збір з цієї суми не утримуються (п. 178.5 ПКУ);
- якщо виконавець довідку не надав, дохід оподатковується на загальних підставах: ПДФО 18% та військовим збором 5%.
Варіант 2. Стягнення кількох сум з деталізацією
Якщо постанова містить окремі суми для кожного компонента, роботодавець розбиває виплату в додатку 4ДФ за трьома відповідними ознаками:
- основна сума боргу — зазначається за ознакою «127» (інші доходи);
- відшкодування витрат виконавчого провадження — відображається за ознакою «126» (дохід, отриманий як додаткове благо);
- винагорода приватного виконавця — відображається за ознакою «157» (дохід, виплачений самозайнятій особі);
- за наявності ф. №34-ОПП утримання податків не проводиться (п. 178.5 ПКУ)
Зверніть увагу!
Хоча власним доходом виконавця в цьому випадку є лише його винагорода, податківці в коментованій ІПК не вимагають від роботодавця персоніфікації особи (кінцевого бенефіціара), яка отримала решта сум. І вже не в перший раз це питання чомусь оминають – про аналогічну ІПК ми розповідали у 2025 році.
Звісно, стягувачем може бути і не фізична особа. Але ДПС вимагає показати всі перераховані виконавцю суми, незалежно від особи стягувача.
Тому наша думка така:
- якщо в постанові зазначено фізособу, на користь якої стягується сума боргу та відшкодування витрат, то ці виплати (із ознаками доходу «127» та «126») відображаємо з РНОКПП стягувача. За аналогією до того, як податківці вимагають відображати стягнутий борг з аліментів, про що ми повідомляли тут. До речі, для боргу з аліментів вони радять застосовувати ознаку доходу «140»!
- якщо в постанові зазначено юрособу, то відображаємо ці виплати за РНОКПП виконавця.
Варіант 3. Стягнення лише основної винагороди приватного виконавця
Коли стягується виключно винагорода виконавця, зокрема, нарахована за виконавчими документами про стягнення аліментів:
- виплата вважається доходом виконавця та відображається в Додатку 4ДФ з РНОКПП виконавця за ознакою «157»;
- за наявності ф. №34-ОПП утримання податків не проводиться (п. 178.5 ПКУ).
Практичні рекомендації для підприємства
- Щоб уникнути зайвої сплати податків та суперечок, якщо виконавець забув надати вам копію довідки про взяття на облік в ДПС за ф. №34-ОПП, нагадайте йому про це. Інакше з суми винагороди доведеться утримати 18% ПДФО та 5% військового збору. А якщо виконавець забув ще і деталізувати, яка сума є його винагородою, а яка стягується за позовом та рішенням суду, ПДФО та ВЗ доведеться утримати з усієї суми виплати.
- Уважно аналізуйте текст постанови про звернення стягнення на заробітну плату боржника. Структура документа визначає порядок звітності: якщо суми розписані окремо — використовуйте деталізацію («126», «127», «157»); якщо зазначена єдина сума — застосовуйте код «157» до всієї суми виплати.
- Навіть якщо ПДФО та військовий збір не утримуються на підставі копії довідки за формою №34-ОПП, роботодавець в даному випадку податковий агент. І зобов'язаний відобразити факт нарахованого/виплаченого виконавцю доходу в Додатку 4ДФ за відповідний звітний період.
Що почитати додатково про діяльність приватних виконавців?
- Приватні та державні виконавці: правовий статус і повноваження у 2026 році
- Автоматичне стягнення боргів: що зміниться для ФОП і фізосіб з 23 жовтня 2026 року
- Відображення виплат приватному виконавцю в додатку 4ДФ
- Аліменти у додатку 4ДФ у разі їх перерахування на рахунок виконавчої служби або приватного виконавця
- Утримання аліментів роботодавцем з зарплати у 2026 році: документи та порядок дій
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до повного тексту цієї статті без реклами можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Ще не передплатник, проте теж хочете скористатись такою можливістю?
Оформіть пакет «Мій асистент» усього за 199 грн/міс або спробуйте безкоштовну передплату на 14 днів прямо зараз

