• Посилання скопійовано

Квота робочих місць: виконання та відповідальність

Щодо деяких категорій громадян роботодавці подають Звіт про квоту їх працевлаштування. А коли квота вважається виконаною? Чи є відповідальність за невиконання такої квоти і в якому розмірі? Відповідь на це знаходимо у листах Мінсоцполітики

Квота робочих місць: виконання та відповідальність

Коментар до листа Мінсоцполітики від 09.11.2018 р. №21833/0/2-18/53

Фахівці Мінсоцполітики в своєму листі розглянули такі запитання:

  • розрахунок квоти підприємствами, у яких середньооблікова штатна чисельність становить 20 осіб;
  • виконання квоти, якщо працівник стане особою передпенсійного віку у другій половині звітного періоду;
  • відповідальність за невиконання квоти.

Але нагадаємо, що квоти з працевлаштування певних категорій населення встановлені однакові і однією статтею – це стаття 14 Закону про зайнятість. Тому на прикладі осіб передпенсійного віку насправді ми розглянемо процедуру розрахунку, виконання та відповідальності за усіма зазначеними в цій статті категоріями працівників.

 

Як порахувати квоту?

Нагадаємо, що до 01.02.2019 р. (і краще це зробити до 31.01.2019 р. включно) роботодавці мають подати до будь-якого Центру зайнятості Інформацію про зайнятість і працевлаштування громадян, що мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню. Таку Інформацію часто називають Звітом про квоти (тому далі ми будемо його називати саме так).

Це вже нова форма цього звіту, у редакції наказу Мінсоцполітики від 23.11.2018 р. №1763. Ми про це писали тут. При цьому ми зазначали, що підприємства з чисельністю штатних працівників від 8 до 20 осіб мають подавати цей Звіт вперше за 2018 рік.

Форма звіту містить наступні рядки:

Усе про бланки і звітність
у вашій поштовій скриньці!

Нова тематична розсилка від редакції. Ви точно нічого не пропустите

Підписатись

Хочете подивитись, як це виглядає?

  • рядок 01 – середньооблікова чисельність штатних працівників за попередній календарний рік – усього. Увага! Для Звіту за 2018 рік це будуть дані 2017-го року;
  • рядок 02 – середньооблікова чисельність працівників, що мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню та працювали на умовах повної зайнятості у звітному році;
  • рядок 03 – квота у розмірі 5% середньооблікової чисельності штатних працівників;
  • рядок 04 – середньооблікова чисельність штатних працівників за звітний рік;
  • рядок 05 – середньооблікова чисельність штатних працівників за звітний рік, яким до настання права на пенсію за віком відповідно до ст. 26 Закону «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» залишилося 10 і менше років;
  • рядок 06 – чисельність громадян, яких планується працевлаштувати в поточному році у рахунок квоти. А ось тут вже мається на увазі рік, у якому Звіт подається,  тобто 2019 рік.

Згідно з примітками до рядків нового звіту, рядки 01 – 03 заповнюються підприємствами з чисельністю штатних працівників понад 20 осіб, а рядок 04 та 05 – підприємствами з чисельністю штатних працівників від 8 до 20 осіб. Рядок 06 звіту мають заповнювати всі підприємства, незалежно від чисельності  штатних працівників.

При цьому квота у розмірі 5% середньооблікової чисельності штатних працівників за попередній календарний рік поширюється на підприємства з чисельності штатних працівників понад 20 осіб! Отже, лише вони і рахують таку квоту.

Порахувати її за цим Звітом дуже просто: значення рядка 01 х 5%.  

Округлення результатів обчислень за цією формулою здійснюється за таким правилом: округлюються цифри поступово справа наліво:

  • якщо остання значуща цифра менша або дорівнює «4», вона відкидається;
  • якщо більша або дорівнює «5», найближча ліворуч від неї цифра збільшується на одиницю (п. 3.3 Порядку №271).

 

Чи враховуються до середньооблікової чисельності штатних працівників за попередній календарний рік вже працевлаштовані «квотники»?

Так. Більш того, Мінсоцполітики у коментованому листі підкреслює: якщо працівник стане особою передпенсійного віку у другій половині звітного періоду, його все рівно слід враховувати при розрахунку квоти.

 

Що вважається виконанням квоти?

Ось квоту ми порахували. А як дізнатись, чи було її виконано?

Обов’язковою умовою дотримання роботодавцями квоти вважається працевлаштування громадян, які мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню та щорічне інформування про це Державної служби зайнятості.

Тобто в ідеалі значення рядка 02 в Звіті дорівнюватиме або буде більшим ніж значення рядка 03. На практиці, звісно, можливі й інші варіанти: адже квота рахується за показниками попереднього року, а дані рядка 02 – із звітного року. Та чи каратимуть роботодавця за невиконання порахованої квоти?

 

Відповідальність за порушення

У  разі невиконання роботодавцем протягом звітного року встановленої квоти для працевлаштування з нього стягується штраф у двократному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої на момент виявлення порушення. Тобто зараз цей штраф становить 8346 грн.

Але він накладається за певну дію з боку роботодавця – за кожну необґрунтовану відмову у працевлаштуванні таких осіб у межах відповідної квоти.  Тому за те, що рядок 03 > рядка 02 у Звіті, нікого штрафувати не будуть.

 

Що таке «необґрунтована відмова у працевлаштуванні» стосовно «квотників»?

Про це Мінсоцполітики розповідало у листі від 04.05.2016 р. №137/06/186-16. Тож повторимо це роз’яснення із урахуванням останніх змін у законодавстві.

Наказом Мінсоцполітики від 19.12.2018 р. №1911 затверджено форму направлення на працевлаштування.

Згідно із зазначеною формою, таке направлення здійснюється (і складається) на певній підставі:

  • за поданою роботодавцем інформацією про наявні в нього вакансії (потребу в працівниках);
  • за договором про організацію та проведення громадських та інших робіт тимчасового характеру. 

На корінці направлення на працевлаштування, яке Центр зайнятості видає безробітному (незалежно від його категорії) для відвідування ним роботодавця, графу «Відповідь про прийняте рішення» (щодо працевлаштування) заповнює роботодавець, а шукач роботи повертає корінець направлення до Центру зайнятості. Роботодавець ставить відмітку (або наводить пояснення) біля належної причини відмови у працевлаштуванні.

Таким чином, наведення письмового обґрунтування відмови у працевлаштуванні безробітних, які направлені до роботодавця Центром зайнятості, є для роботодавця обов'язковим.

Отже, штраф буде, якщо роботодавець не візьме на роботу «квотника» за направленням, і не зазначить у корінці такого направлення поважну причину для цього, яка відповідає дійсності (наприклад, що вакансія вже закрита на момент звернення, що «квотник» не пройшов конкурс на цю посаду або сам відмовився за нею працювати після переговорів із потенційним роботодавцем тощо).

Як розрахувати середньооблікову кількість працівників, ми розповідали ось тут.

***

Читайте також: Підприємства з понад 8 працівниками також подаватимуть Звіт про квоти. Вперше – вже за 2018 рік!

Автор: Галина Казначей

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Звітність

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Звітність»