З 2022 року законодавство у сфері подання інформації про кінцевого бенефіціарного власника (далі – КБВ) зазнало численних змін. Останні з них – Закон №2571, яким встановлено нові строки подання інформації про КБВ. Проте тепер ми маємо і порядок застосування штрафів за неподання змін щодо відомостей про КБВ, які містяться в ЄДР.
Нові строки подання даних щодо КБВ
Нагадаємо, що спочатку всі юрособи, які були зареєстровані до 28.04.2020 (дата набрання чинності Законом №361), повинні були подати інформацію про КБВ та структуру власності до 11.07.2022.
Увага! Щорічне підтвердження відомостей про кінцевого бенефіціарного власника відповідно до ст. 17-1 Закону №755 скасовано, а цю норму із Закону виключено.
Втім, повномасштабне вторгнення рф на територію Україну змусило змінити ці строки – наразі строк подання інформації про КБВ та структуру власності прив’язаний до нормативних документів, якими має бути затверджено два документи:
- положення про форму та зміст структури власності;
- методологію визначення юридичною особою КБВ.
І такий строк подання обраховується 6 місяцями з дати набрання чинності цими нормативними документами, але не раніше 90 днів з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні.
А обов’язок подати інформацію про КБВ вже стосується юросіб, зареєстрованих до набрання чинності нормативно-правовими актами, якими затверджено положення про форму та зміст структури власності і методологію визначення юридичною особою кінцевого бенефіціарного власника.
Але є юрособи, яких це не стосується. Зокрема, йдеться про:
- юросіб, які подали відомості про КБВ та структуру власності,
- осіб, зазначених у ч. 8 ст. 5-1 Закону №361, яких Закон не зобов’язує подавати відомості про КБВ та структуру власності.
Це:
- політичні партії, структурні утворення політичних партій,
- професійні спілки, їх об’єднання, організації профспілок, передбачені статутом профспілок та їх об’єднань,
- творчі спілки, місцеві осередки творчих спілок,
- організації роботодавців, їх об’єднання,
- адвокатські об’єднання, адвокатські бюро, організації, що здійснюють професійне самоврядування у сфері нотаріату,
- державні органи, органи місцевого самоврядування, їх асоціації, державні та комунальні підприємства, установи, організації,
- публічні компанії (юридичні особи, створені у формі ПАТ, акції яких допущені до торгів принаймні на одній фондовій біржі (регульованому ринку) з переліку іноземних фондових бірж (регульованих ринків), який формується в порядку, визначеному Постановою КМУ від 13.06.2023 №602),
- торгово-промислові палати,
- державні пенсійні фонди,
- житлово-будівельні кооперативи, дачні (дачно-будівельні) кооперативи, садівничі та гаражні (гаражно-будівельні) кооперативи (товариства), об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, асоціації власників житлових будинків, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій сільгоспкооперативи, сільгоспкооперативні об’єднання, відокремлені структурні підрозділи із статусом юрособи (крім відокремленого підрозділу іноземної неурядової організації).
Станом на дату публікування цієї статті маємо лише Методологію визначення юросбою КБВ – про це ми писали тут.
А ось щодо Положення про форму та структуру власності, затвердженого Наказом Мінфіну 19.03.2021 №163, 1 серпня 2023 року Мінфін оприлюднив для обговорення проєкт, яким пропонує внести зміни до цього Наказу, на які ми досі очікуємо. З проєктом змін можна ознайомитись за посиланням.
Отже, потрібна нормативна база ще не готова.
Але доки очікуються нормативні акти, прийняття яких вплине на обрахунок граничного строку подання інформації про КБВ, Мін’юст вже готується перевіряти ту інформацію, яка була подана!
Та застосувати штрафні санкції за надану недостовірну інформацію про КБВ (а далі – і за неподання (несвоєчасне подання) інформації про КБВ держреєстратору). Ці штрафи застосовуватимуть і в разі, якщо інформація про КБВ змінилася, а юрособа про це держреєстратора не повідомила. Отже, ті, хто не тягнув до останнього і вже інформацію про КБВ подав, будьте уважними та обережними!
Хто складатиме протоколи та за які порушення
Право складати протокол та притягувати до фінансової відповідальності можуть посадові особи Мін’юсту (у т. ч. держреєстратори ЄДР, які є посадовими особами Мін’юсту) у разі виявлення порушень, зокрема:
- за результатом здійснення контролю за діяльністю у сфері державної реєстрації (постановою КМУ від 21.12.2016 №990);
- на підставі повідомлення держреєстратора згідно з Порядком держреєстрації юросіб, фізосіб – підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юрособи, затвердженим наказом Мін’юсту від 09.02.2016 №359/5;
- за результатом здійснення перевірки інформації, наданої юридичною особою, стосовно пояснень та документів для підтвердження відомостей про кінцевого бенефіціарного власника та/або структуру власності юридичної особи (Наказ Мін’юсту від 14.09.2023 №3265/5).
Увага! Оскільки нині строк подання інформації про КБВ та структуру власності продовжено до припинення/скасування воєнного стану та 90 днів після цього, то наразі жодних перевірок та штрафних санкцій саме за неподання та/або несвоєчасне подання такої інформації не буде.
Отже, в цій статті нас цікавить саме остання, третя підстава.
Протокол не пізніше трьох робочих днів з дня його складення надсилається особі, щодо якої складено протокол, або її представнику в один з таких способів:
- вручення під розписку;
- через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади;
- на адресу електронної пошти, яка зазначена в ЄДР або підтверджується іншими доказами;
- рекомендованим поштовим відправленням з повідомленням про вручення за місцезнаходженням (місцем проживання/ еребування) відповідної особи.
У разі вчинення особою двох або більше порушень протокол складається щодо кожного порушення окремо.
Посадові особи Міністерства юстиції України розглядають справу протягом двох місяців з дня, коли особа, щодо якої складено протокол, вважається повідомленою.
За результатами розгляду справи виноситься або постанова про накладення штрафу, або постанова про закриття справи, кожна з яких набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена лише до суду (адміністративного оскарження не передбачено).
Строк для звернення до суду визначається (у нашому випадку) ст. 122 КАСУ та становить 6 місяців з дня вручення (п. 9 Порядку №3258/5) постанови про притягнення до відповідальності.
Якщо особа, щодо якої складено постанову про накладення штрафу, погоджується з аргументами та не бажає її оскаржувати, вона повинна сплатити штраф протягом 10 календарних днів з дня прийняття постанови.
Увага! Сплата штрафу не звільняє від обов'язку подання до ЄДР достовірної інформації про КБВ (або про його відсутність) та структуру власності.
А як держреєстратор дізнається про недостовірність інформації?
Перша перевірка інформації про КБВ та/або структуру власності розпочинається протягом 10 робочих днів з дня отримання цих документів від юридичної особи.
Для здійснення перевірки вже поданої інформації про КБВ та структуру власності держреєстратор використовує всі відкриті автоматизовані інформаційні і довідкові системи, реєстри, бази та банки даних, держателем (адміністратором) яких є держоргани або органи місцевого самоврядування, а також відповідні органи іноземних держав та міжнародних, міжурядових організацій, а також ті, до яких державний реєстратор має доступ.
При цьому держреєстратор може надсилати запити (вимоги) надати відповідну інформацію щодо КБВ або структури власності (саме ці питання перебувають у компетенції держреєстртора) юрособі, а остання має надати всю запитувану інформацію та/або документи протягом 7 робочих днів з дня отримання вимоги.
Крім того, Законом №2571 суб’єкта первинного фінансового моніторингу (далі – СПФМ) зобов’язано повідомляти держреєстратора про виявлення розбіжностей між отриманими ним унаслідок належної перевірки та розміщеними в ЄДР відомостями про КБВ та структуру власності клієнта протягом 10 робочих днів з дня виявлення розбіжностей (п. 8-1 ч. 2 ст. 8 Закону №361).
Відповідне право на перевірку держреєстратори набули з 01.12.2023 (Наказ Мін’юсту 12.07.2023 №2542/5). Порядок мав запрацювати з 1 жовтня. Але в останню мить Мінʼюст передумав та вніс зміни своїм наказом до Наказу №2542/5 і переніс дату набрання чинності з 1 жовтня на 1 грудня.
І вже полетіли перші «ластівки». Наприклад, Південне регіональне управління Мін’юсту м. Одеси наголошує, що СПФМ повинні повідомляти держреєстраторів про недостовірність інформації про КБВ або структуру власності юрособи та підтверджувати зазначені відомості.
А далі, в разі виявлення порушення у сфері держреєстрації юросіб, зокрема за результатом здійснення перевірки інформації, наданої юрособою, та повідомлення держреєстратора, складається протокол посадовими особами Мін’юсту.
А яким може бути штраф за недостовірну інформацію про КБВ?
Що стосується розміру штрафів, то Законом №2571 викладено в новій редакції ч. 4 ст. 35 Закону №755, якою передбачається, зокрема, застосування штрафу до юрособи у розмірі від 17 000 грн до 340 000 грн у разі внесення до документів, що подаються для державної реєстрації юрособи, завідомо неправдивих відомостей про КБВ або про його відсутність.
Такий самий розмір штрафу застосовується у разі ненадання юрособами-резидентами, які є засновниками (учасниками) юросіб, та фізособами-резидентами, які є засновниками (учасниками) юросіб та/або здійснюють вирішальний вплив на їхню діяльність, на запит юросіб інформації, необхідної для подання юрособою для внесення або актуалізації в ЄДР інформації про КБВ та структуру власності юрособи.
Тобто під штраф за недостовірну інформацію про КБВ та структуру власності можуть потрапити як самі юрособи, так і їх власники (або особи, які мають вирішальний вплив на діяльність юрособи) в разі, якщо вони не надали потрібну інформацію за запитом такої юрособи.
Притягнення осіб до відповідальності за порушення здійснюється у порядку, затвердженому Наказом Мін’юсту від 13.09.2023 №3258/5 (Порядок №3258/5, чинний з 07.11.2023).
Висновки
Юрособи, які станом на 01.12.2023 вже подали відомості про КБВ та структуру власності держреєстратору, повинні перевіряти подану інформацію і за потреби актуалізувати ці відомості шляхом подання документів зі змінами держреєстратору.
Для цього юрособи поввинні підтримувати зв'язок із власниками/учасниками/засновниками та отримувати від них інформацію щодо змін чи їх відсутності. Як організувати обмін інформацією із власниками і як часто перевіряти подану інформацію на актуальність, залишається на розсуд самої юрособи. Проте якщо інформація змінилася, а держреєстратора про це швидко не повідомили, юрособі загрожуватиме штраф.
З іншого боку, юрособи не штрафуються, якщо відповідна інформація власниками/учасниками/засновниками не була надана (відсутня відповідь на запит) або на запит була надана недостовірна інформація (ч. 3 ст. 5-1 Закону №361).
Якщо зміни відбулись, про що юрособа отримала інформацію на свій запит від власників/учасників/засновників, то відповідні зміни слід подати протягом протягом 30 робочих днів з дня їх виникнення. Тож про всі зміни треба повідомляти максимально швидко. Про це слід попередити власників/учасників/засновників юрособи.
Якщо юрособа поки що не подавала відомості про КБВ та структуру власності держреєстратору, користуючись тим, що граничний строк подання інформації ще не минув, штрафів за недостовірну інформацію, звісно, не буде.