• Посилання скопійовано

До 11 січня СПФМ мають подати звіти з фінмоніторингу до Мін'юсту та Мінфіну за 2024 рік

Адвокати, нотаріуси та інші СГД, які надають юрпослуги, мають до 11 січня 2025 року подати звіти з фінмоніторингу за 2024 рік до Мінʼюсту, а СГ, які надають аудиторські та бухгалтерські послуги, – до Мінфіну. Як заповнити відповідні звіти та як їх подати?

До 11 січня СПФМ мають подати звіти з фінмоніторингу до Мін'юсту та Мінфіну за 2024 рік

Нагадаємо, що до 11 числа після звітного періоду (тобто року) окремі суб’єкти первинного фінансового моніторингу (далі – СПФМ) мають подавати звіт за формою №1-фінмон (річна) або за формою №2-фінмон (річна). У цій статті нагадаємо, як це зробити. 

 

До Мінфіну подають Звіт за формою №2-фінмон! 

У цій статті основну увагу ми приділимо Звіту з фінмоніторингу, який подають до Мін’юсту. 

Але одразу зауважимо, що до Мінфіну теж подають подібний Звіт, хоча і за іншою формою. 

Отже, хто звітує до Мінфіну? Це визначено п. 2 Наказу Мінфіну від 09.12.2022 №422, тобто це такі СПФМ (крім осіб, які надають послуги в рамках трудових правовідносин): 

  • суб’єкти аудиторської діяльності; 
  • бухгалтери; 
  • СГ, що надають послуги з бухгалтерського обліку; 
  • СГ, що здійснюють консультування з питань оподаткування; 
  • СГ, що надають посередницькі послуги під час здійснення операцій з купівлі-продажу нерухомого майна; 
  • СГ, що надають за винагороду консультаційні послуги, пов’язані з купівлею-продажем нерухомого майна; 
  • СГ, що здійснюють торгівлю за готівку дорогоцінними металами і дорогоцінним камінням та виробами з них; 
  • СГ, які проводять лотереї та/або азартні ігри. 

Форму Звіту так само затверджено Наказом №422, і це вже згадана форма №2-фінмон (річна). Її треба подати до 11 січня до Мінфіну. 

Подання Звіту та пояснювальної записки до нього здійснюється з урахуванням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «Про електронні довірчі послуги».

Звіт за формою №2-фінмон (річна) надсилається в електронній формі у вигляді електронних документів у форматі Excel (Word) до Мінфіну на електронну пошту за адресою: infomf@minfin.gov.ua. 

Поради Мінфіну щодо складання Звіту читайте в нашій новині тут. Вони є актуальними і цього року. Принаймні нових порад Мінфін не видав. А ось Мін’юст нагадує про те, що так само чекає на річний звіт і правила його складання. Далі – все за порядком.

 

Порядок заповнення Звіту

Звіт за формою №2-фінмон (річна) складається з трьох розділів:

  1. навчальна діяльність у сфері запобігання та протидії;
  2. показники діяльності СПФМ у сфері запобігання та протидії;
  3. показники діяльності Мінфіну у сфері запобігання та протидії.

Але розділи Звіту, до яких СПФМ не вносять відомості, вони не заповнюють та відповідну інформацію не подають (абзац перший підпункту 1 пункту 2 розділу II Інструкції).

Тож оскільки ми говоримо про аудиторів, бухгалтерів та податкових консультантів, то розділи І та ІІІ Звіту вони не заповнюють. Вони заповнюють рядки 1 – 38 розділу II Звіту. За відсутності даних ставиться прочерк.

Важливо! Згідно з пп. 1 п. 2 розділу II Інструкції №422 заповнений Звіт СПФМ подають до Мінфіну разом із супровідним листом. Для чого? 

За наявності зауважень та/або застережень до показників Звіту така інформація зазначається у супровідному листі. 

Якщо зауважень та/або застережень до показників Звіту немає, то і супровідний лист не складають.

Про це все ми докладно писали тут

Ще раз наголосимо, що форму звітності №2-фінмон (річна) та Інструкцію щодо заповнення та подання затверджено Наказом Мінфіну від 09.12.2022 №422 (у 2024 році до цього наказу зміни не вносили), у якому зазначено, які саме розділи слід заповнювати – у цьому випадку це рядки 1 – 38 розділу II Звіту. За відсутності даних ставлять прочерк.

Щодо показників, які потрібно вказувати у таких рядках, то слід враховувати: 

Мінфін вказує, що СПФМ у графі «А» заповнюють перелік самих СПФМ, які складають цей Звіт, а кількість клієнтів (цифрою) чи загальний обсяг (суму) фінансових операцій (рядки 22 – 38 графи «Б» розділу ІІ Звіту), залежно від зазначеного у відповідному рядку показника, потрібно вказувати у графі «Усього». 

Щодо інформації у рядках, які заповнюють СПФМ, то відображаються, зокрема, такі показники з відповідними поясненнями від Мінфіну:

1. загальна кількість клієнтів СПФМ, зокрема клієнтів СПФМ:

  • яким встановлено низький, середній, високий, неприйнятно високий ризик ділових відносин (фінансової операції без встановлення ділових відносин);
  • стосовно яких СПФМ установлено факт їх належності до національних публічних діячів, до іноземних публічних діячів, до діячів, які виконують публічні функції в міжнародних організаціях;
  • стосовно яких СПФМ установлено факт їх належності до членів сімей національних публічних діячів, іноземних публічних діячів, діячів, які виконують публічні функції в міжнародних організаціях;
  • стосовно яких СПФМ установлено факт їх належності до осіб, пов’язаних з національними публічними діячами, іноземними публічними діячами, діячами, які виконують публічні функції в міжнародних організаціях;
  • стосовно яких СПФМ установлено факт їх належності до національних публічних діячів із низьким ризиком, із середнім ризиком, із високим ризиком, із неприйнятно високим рівнем ризику.

2. загальна кількість випадків відмови СПФМ від встановлення (підтримання) ділових відносин, від проведення фінансової операції;

3. кількість фінансових операцій (послуг), здійснених (наданих) СПФМ;

4. загальний обсяг (сума) фінансових операцій (послуг), здійснених (наданих) СПФМ;

5. загальний обсяг (сума) фінансових операцій, інформацію про які надіслано до Держфінмоніторингу;

6. загальний обсяг (сума) фінансових операцій, у проведенні яких СПФМ було відмовлено, зокрема у проведенні яких СПФМ було відмовлено у зв’язку з:

  • неможливістю здійснення ідентифікації та/або верифікації клієнта;
  • сумнівом стосовно того, що особа виступає від власного імені;
  • встановленням клієнту неприйнятно високого ризику;
  • ненаданням клієнтом необхідних для здійснення належної перевірки клієнта документів чи відомостей;
  • встановленням факту подання клієнтом чи його представником недостовірної інформації або подання інформації з метою введення в оману;
  • тим, що вони містять ознаки підозрілої фінансової операції;
  • тим, що вони є підозрілими.

При цьому бухгалтери, аудитори та податкові консультанти розділи І та ІІІ Звіту не заповнюють. 

Отже, підсумуємо – до 11.01.2025 СПФМ повинні:

  • заповнити рядки 1 – 38 розділу II Звіту з показниками за 2024 рік (на нашу думку, розділи І та ІІІ можуть не заповнюватись (прочерками) та не подаватись);
  • підписати електронний документ КЕП (за відсутності КЕП та/або можливості подати звіт в електронній формі надіслати Звіт поштою з повідомленням про вручення на адресу Мінфіну); 
  • надіслати його разом із супровідним листом (за його наявності) з електронної адреси, інформація про яку була ними подана до єдиної інформаційної системи Держфінмоніторингу та/або міститься в ЄДР (для ЮО та ФОПів), на електронну адресу Мінфіну infomf@minfin.gov.ua (ця адреса наразі є діючою та вказана на офіційному сайті Мінфіну).

Увага! Щодо електронної адреси СПФМ (аудиторів, бухгалтерів, податкових консультантів), то Звіт має надсилатись з електронної адреси, вказаної під час реєстрації (постановки на облік) у Держфінмоніторингу або наявної в ЄДР (для ЮО та ФОПів). Принаймні саме це Мінфін рекомендує у своєму листі від 28.12.2023 №26100-05-10/36962.

Також докладніше про подання звітності з фінмоніторингу бухгалтерами, аудиторами та податковими консультантами ми писали тут та тут.

А от щодо Звіту №1-фінмон Мін’юст надав деталі лише тепер. Тож далі зупинимося на них.

 

Адвокати, нотаріуси, СГД, які надають юрпослуги

Нагадаємо, що відповідно до ч. 13 ст. 19 Закону №361 з метою моніторингу ефективності функціонування системи запобігання та протидії суб’єкти державного фінансового моніторингу, правоохоронні та судові органи забезпечують формування комплексної адміністративної звітності у сфері запобігання та протидії. Такими СПФМ, які зобов’язані подавати Звіт за формою 1-фінмон (річна), є:

  • адвокатські бюро, 
  • адвокатські об’єднання, 
  • адвокати, які здійснюють адвокатську діяльність індивідуально; нотаріуси; 
  • госпсуб’єкти, що надають юридичні послуги; 
  • особи, які надають послуги щодо створення, забезпечення діяльності або управління юрособами, трастами та іншими утвореннями без статусу юрособи.

Порядок формування та оприлюднення комплексної адміністративної звітності у сфері запобігання та протидії визначений постановою КМУ від 05.08.2020 №692. 

А вже Наказом Мін’юсту від 17.06.2022 №2522/5 передбачено обов’язковість подання адміністративної звітності за формою 1-фінмон (річна) суб’єктами первинного фінмоніторингу до 11 числа після звітного періоду відповідним міжрегіональним управлінням Мін’юсту (тобто у 2025 році – до 11 січня).

При цьому звіти подають до відповідного міжрегіонального управління юстиції на офіційну електронну пошту або електрону пошту, яку вказує відповідне управління на своєму сайті, зокрема:

  1. Західне міжрегіональне управління Міністерства юстиції, електронна пошта – info@if.minjust.gov.ua 
  2. Південне міжрегіональне управління Міністерства юстиції (м. Одеса), на сайті зазначена така інформація щодо електронної пошти – info@dp.minjust.gov.ua  (тимчасово не працює), infodpminjust@ukr.net  (резервна).
  3.  Східне міжрегіональне управління Міністерства юстиції, ел. пошта skhidnemruyusumy@gmail.com (ця електронна пошта вказана у роз’ясненні).
  4. Центральне міжрегіональне управління Міністерства юстиції (м. Київ), електронна пошта (з офіційного вебсайту) - zvernennya.just@gmail.com  

 

Увага! Також варто враховувати інформацію від Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ)

Так, у зв’язку з масштабною кібератакою на інформаційно-телекомунікаційні ресурси Міністерства юстиції України та тимчасовою відсутністю доступу до деяких електронних поштових адрес заповнений Звіт за формою №1-фінмон (річна) разом із супровідним листом з накладанням електронного цифрового підпису у строк до 10 січня 2025 року необхідно надіслати на електронну адресу відповідного відділу нотаріату:

– м. Київ: e-mail: zvernennya.just@gmail.com та з наступним заповненням гугл-форми за посиланням:

Звертаємо Вашу увагу, що гугл-форми заповнюють лише СПФМ м. Києва!!!

Важливо! Звіт разом із супровідним листом (за наявності) у строк до 11 січня 2025 року СПФМ надсилають в електронній формі у вигляді електронних документів у форматі Excel (Word) на електронну адресу відповідного міжрегіонального управління Міністерства юстиції: з дотриманням умови щодо засвідчення кваліфікованим електронним підписом.

Додатково Мін’юст також повідомляє, що при заповненні форми №1-фінмон (річна) за відсутності показника ставиться прочерк, а розділи звіту, до яких СПФМ не вносять відомості, вони не заповнюють та не подають.

 

Що саме потрібно заповнювати у Звіті?

Мін’юст зауважує, що вказані вище СПФМ заповнюють лише рядки 1, 2 розділу I.

Під час заповнення цих рядків слід враховувати, що відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону №361 виконання обов’язків суб’єкта первинного фінансового моніторингу забезпечується:

- адвокатськими бюро, адвокатськими об’єднаннями та адвокатами, які здійснюють адвокатську діяльність індивідуально, нотаріусами, суб’єктами господарювання, що надають юридичні послуги, якщо вони беруть участь, діючи від імені та/або за дорученням клієнта, у будь-якій фінансовій операції та/або допомагають клієнту планувати чи здійснювати операцію щодо:

  • купівлі-продажу нерухомості або управління майном при фінансуванні будівництва житла;
  • купівлі-продажу суб’єктів господарювання та корпоративних прав;
  • управління коштами, цінними паперами або іншими активами клієнта;
  • відкриття та/або управління банківським рахунком або рахунком у цінних паперах;
  • залучення коштів, необхідних для створення юридичних осіб та фондів, забезпечення їх діяльності або управління ними;
  • створення, забезпечення діяльності або управління юридичними особами, фондами, трастами або іншими подібними правовими утвореннями.

При цьому нотаріуси, адвокатські бюро, адвокатські об’єднання, адвокати, які здійснюють адвокатську діяльність індивідуально, особи, які надають юридичні послуги, можуть не виконувати обов’язки щодо здійснення належної перевірки клієнта та не повідомляти спеціально уповноважений орган про свої підозри у разі надання послуг: 

  • щодо захисту клієнта, 
  • представництва його інтересів у судових органах та у справах досудового врегулювання спорів 
  • або надання консультацій щодо захисту та представництва клієнта (ч. 3 ст. 10 Закону №361);
  • адвокатом, який працює за трудовим договором на підприємстві, установі, організації на посаді юрисконсульта (крім ситуації, коли такий адвокат укладає договір про надання правової допомоги зі своїм роботодавцем як адвокат) (п. 7 ч. 2 ст. 6 Закону №361).

 

Порядок розрахунку показників Звіту 1-фінмон (річна) – адвокати, АО та АБ

15.12.2023 на офіційному сайті НААУ було надане роз’яснення «Як адвокатам – суб’єктам фінмоніторингу звітувати до Мін’юсту, – роз’яснення РАУ».

Отже, розглянемо, як саме слід обрахувати та зазначити показники у рядках 1, 2 розділу I Звіту 1-фінмон (річна).

  1. При заповненні рядків 1 та 1.1 (адвокатськими бюро), або 1.2 (адвокатськими об’єднаннями), або 1.3 (адвокатами, які здійснюють адвокатську діяльність індивідуально) Розділу І Звіту

Адвокатські бюро, адвокатські об’єднання та адвокати, які здійснюють адвокатську діяльність індивідуально, повинні зазначати загальну кількість ідентифікованих ними осіб.  

Пунктом 27 ч. 1 ст. 1 Закону встановлено, що ідентифікація – заходи, що вживаються суб’єктом первинного фінансового моніторингу для встановлення особи шляхом отримання її ідентифікаційних даних. 

Відповідно до ч. 5 ст. 11 Закону ідентифікація особи здійснюються до встановлення ділових відносин, вчинення правочинів (крім випадків, передбачених цим Законом), проведення фінансової операції, відкриття рахунка. 

Адвокатським бюро, адвокатським об’єднанням та адвокатам, які здійснюють адвокатську діяльність індивідуально, потрібно враховувати, що вказувати у Звіті необхідно загальну кількість осіб, які були ідентифіковані, у тому числі тих, кому було відмовлено у проведенні однієї з фінансових операцій, визначених ч. 1 ст. 10 Закону

  1. При заповненні рядків 2 та 2.1 (адвокатськими бюро), або 2.2 (адвокатськими об’єднаннями), або 2.3 (адвокатами, які здійснюють адвокатську діяльність індивідуально) Розділу І Звіту:

Адвокатські бюро, адвокатські об’єднання та адвокати, які здійснюють адвокатську діяльність індивідуально, повинні зазначати загальну кількість клієнтських операцій (послуг), здійснених (наданих) ними як СПФМ, які перебувають на обліку у Держфінмоніторингу.  

Адвокатським бюро, адвокатським об’єднанням та адвокатам, які здійснюють адвокатську діяльність індивідуально, потрібно враховувати, що вказувати у Звіті необхідно загальну кількість операцій, які відповідають вимогам ч. 1 ст. 10 Закону і в яких адвокатські бюро, адвокатські об’єднання та адвокати, які здійснюють адвокатську діяльність індивідуально, брали участь, діючи від імені та/або за дорученням клієнта, та/або допомагали клієнту планувати чи здійснювати таку відповідну операцію

Операції, у проведенні яких особі було відмовлено, або операції, на які поширюються винятки, зазначені у ч. 3 ст. 10 Закону, враховувати не потрібно.

 

Щодо розрахунку показників – нотаріуси

Відповідний розрахунок детально наданий в Інформаційному листі Нотаріальної палати України від 24.12.2022

Так, у рядках 1, 1.4 Звіту зазначається загальна кількість ідентифікованих клієнтів СПФМ, тобто всіх осіб, яких нотаріус ідентифікував як суб’єкт первинного фінансового моніторингу.

Враховуючи приписи п. 6, 27 ч. 1 ст. 1 Закону №361, показник «кількість бенефіціарних власників юридичної особи» не враховується у рядках 1, 1.4 Звіту, оскільки кінцевий бенефіціарний власник юрособи встановлюється під час верифікації, водночас форма Звіту вимагає зазначення виключно ідентифікованих осіб.

Слід зауважити, що положення пунктів 2, 7 і 18 (у частині виявлення, реєстрації та зберігання інформації про порогові фінансові операції), а також пункту 14 частини другої статті 8 Закону України №361-ІХ не поширюються на таких СПФМ, як нотаріуси), відповідно підрахунок здійснюється за всіма фінансовими операціями (здійсненими/наданими), кількість яких зазначається нотаріусами в рядках 2, 2.4 Звіту.

При цьому рядок 2.4 Звіту не передбачає підрахунок спроб проведення фінансових операцій, відмов у проведенні фінансових операцій та наданих консультацій. 

Відповідно ідентифікованими клієнтами СПФМ є, серед іншого, продавець нерухомого майна, покупець нерухомого майна, представник за довіреністю, директор юридичної особи, законний представник або опікун/піклувальник особи, яка є стороною договору купівлі-продажу нерухомого майна тощо.

«Логіка» розрахунків у таблиці:

2.4 Кількість клієнтських операцій (послуг), здійснених (наданих) СПФМ, які перебувають на обліку у Держфінмоніторингу як СПФМ, (од.) (сума гр. 2.1 – 2.6), у тому числі: (нотаріусами) 1 Договір купівлі-продажу нерухомого майна 1
Відповідно, у рядку 2 Також зазначаємо 1    
1.4 Загальна кількість ідентифікованих клієнтів СПФМ (нотаріусами) 4 1 продавець (фізична особа)
  • представник продавця за
довіреністю (фізична особа)
  • покупця (фізичні особи)
Разом 1 + 1 + 2 = 4
4
Відповідно, у рядку 1 Також зазначаємо 4    

Та/або

2.4 Кількість клієнтських операцій (послуг), здійснених (наданих) СПФМ, які перебувають на обліку у Держфінмоніторингу як СПФМ, (од.) (сума гр. 2.1 – 2.6), у тому числі: (нотаріусами) 2 Договорів купівлі-продажу нерухомого майна 2
    Відмов у проведенні фінансової операції (1-причина – не надано жодних документів дляпроведення ідентифікації особи;
(2-причина – покупця включено до переліку осіб (терористів))
2
Примітка: рядок 2.4 не передбачає підрахунку відмов у проведенні фінансових операцій та консультацій. Цей висновок випливає з аналізу понять «здійснених (наданих)» (тобто проведених фінансових операцій) та «спроба проведення фінансової операції».
Відповідно, у рядку 2 Також зазначаємо  

 

  2    
1.4
Загальна кількість ідентифікованих клієнтів СПФМ (нотаріусами)
8 По першому договору купівлі
продажу:
1 продавець (юридична особа)
Від імені юридичної особи діє 1 директор 1 покупець (фізична особа) Разом 2 + 1 = 3
3
    По першій відмові не надано жодних документів та не ідентифіковано жодних осіб
Відповідно: 0
0
    По другій відмові ідентифіковано 2 осіб: 1 продавця та 1 покупця Відповідно: 2 2
    По другому договору купівлі продажу: 1 продавець (юридична особа)
Від імені юридичної особи діє 1 директор 1 покупець
Разом 2 + 1 = 3
3
    Разом: 3 + 0 + 2 + 3 = 8  
Відповідно, у рядку 1 Також зазначаємо
8
   
Примітка: рядок 1.4 передбачає підрахунок всіх ідентифікованих осіб, у тому числі тих, яких було ідентифіковано у зв’язку зі спробою проведення фінансової операції (наприклад, тих, яким відмовлено у проведенні фінансових операцій).

Листом управління нотаріату Центрального міжрегіонального управління міністерства юстиції (м. Київ) від 21.12.2022 №2598/5.2-22 «Щодо подання звітності СПФМ» наведено такий алгоритм подання Звіту: 

1) заповнюємо Звіт у форматі Word або Exel → 

2) накладаємо електронний цифровий підпис → 

3) надсилаємо на відповідну електронну адресу…

 

Що буде за неподання або несвоєчасне подання Звіту?

Відповідальність за порушення законодавства з фінмоніторингу наведено у ст. 32 Закону №361. Проте застосовується вона по-різному, «адекватно вчиненому порушенню». Саме тому Мінфін лише погрожує її неминучістю, але конкретних цифр не називає. 

Мін’юст же вказує на персональну відповідальність за неналежне виконання доручень Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), Міністерства юстиції України, а також неподання достовірної інформації у встановлені строки.

Справді, який захід впливу обрати, чи надіслати письмове застереження, чи одразу вимагати сплати великого штрафу, вони вирішуватимуть самостійно.

Не останню роль у визначенні ступеня відповідальності відіграватиме те, якщо буде встановлено факт не лише неподання Звіту, а й відсутності первинного фінмоніторингу операцій з клієнтами взагалі. А також якщо стане відомо про допомогу СПФМ клієнтам у відмиванні коштів, легалізації корупційних доходів, фінансуванні тероризму тощо. 

Зокрема, за невиявлення, несвоєчасне виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, та порушення порядку їх реєстрації – штраф становить до 20 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (тобто до 340 000 грн), п. 10 ч. 5 ст. 32 Закону №361.

За неподання, несвоєчасне подання, порушення порядку подання або подання спеціально уповноваженому органу недостовірної інформації у випадках, передбачених законодавством, – штраф також становить до 20 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (п. 6 ч. 5 ст. 32 Закону №361). 

У разі вчинення двох і більше видів порушень розрахунок суми штрафу здійснюється шляхом додавання розмірів штрафів за кожен вид порушення.

При цьому для тих СПФМ, про яких ми говорили в цій статі, цей сумарний штраф не може перевищувати двократного обсягу вигоди, одержаної суб’єктом первинного фінансового моніторингу внаслідок вчинення порушення, а якщо суму такої вигоди не може бути визначено, – 1 590 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (27 030 000, 00 грн), п. 2 ч. 6 ст. 32 Закону №361

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Звітність

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Звітність»