Після того, як 22 березня набрала чинності Постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 р. №117, ми з вами маємо алгоритм реєстрації податкових накладних.
До того як податкова накладна буде проходити три етапи цього алгоритму вона буде аналізуватися за відсікаючими ознаками. Ці відсікаючи ознаки ми з Вами розглядали у попередніх відео. А далі, після того, як податкова накладна переходить поміж відсікаючими ознаками (а відсікаючі ознаки надають можливість автоматичної реєстрації податкової накладної), вона входить до системи моніторингу.
В системі моніторингу податкова накладна буде оцінюватися на трьох етапах за наступними показниками:
- на першому етапі — критерії ризикованості платника податку;
- на другому — позитивна історія;
- і на третьому — критерій ризикованості здійснення операцій.
На першому етапі, якщо буде визнано, що платник податку має критерії ризикованості, то податкова накладна буде зупинена. Якщо жплатник податку не є ризиковим вона йде до подальшого аналізу.
Далі оцінюється позитивна історія (це другий етап). Якщо підприємство має позитивну історію, то податкова накладна автоматично реєструється. Якщо ж платник податку не має позитивної історії, вона переходить до третього етапу.
На третьому етапі податкова накладна оцінюється за критеріями ризикованості операцій і тільки після цього, за наявності відсутності цих критеріїв, вона може бути зареєстрована.
Тобто ми з Вами бачимо, що реєстрація, у відповідності до критеріїв буде відбуватись не на кожному етапі:
- На першому етапі, у разі відповідності критеріям, немає зупинення і автоматичної реєстрації;
- На другому етапі позитивна історія дає можливість реєстрації податкової накладної (і, у разі негативної історії, не дає можливості зупинення);
- На третьому етапі, за оцінкою ризикованості здійснення операцій, вона або реєструється або зупиняється.
І після цього буде відбуватись ваша діяльність як бухгалтера, щодо відстоювання цих податкових накладних.
Але спочатку дуже багато бухгалтерів задаються питанням: «А які ж у нас з вами критерії ризикованості здійснення операції?». У документах, що надала ДФС України, податківці визначили, що є всього чотири основні критерії ризикованості здійснення операцій. Декілька з них дуже подібні до попередніх критеріїв.
- ПН/РК тепер проходять три етапи в системі моніторингу до реєстрації;
- Для визнання господарської операції ризиковою і зупинки ПН/РК ДФСУ розробила 4 критерії;
- ПН/РК зупиняються, якщо відповідають одному критерію ризикової операції на третьому етапі моніторингу.
Отже, перший критерій. Він складається з трьох основних компонентів і для того щоб податкова накладна була зупинена, вона повинна відповідати всім трьом частинам одразу. Перший критерій дуже подібний тому, що був до цього.
Перша його частина – це відсутність цього коду в таблиці платника податку. Тобто ви реєструєте податкову накладну, в третій графі у Вас є код, ви не подавали таблицю платника податку і тому в захищаючій таблиці його немає.
Друга частина цього критерію – це наявність у залишках більше 75% «ризикових» товарів. Що це за «ризикові» товари? Якщо раніше ми з вами говорили лише про товари, то зараз податківці говорять: «товари та послуги» (і це не Наказ №461, який діяв до цього, а перелік, який наведено у тому ж документі, що й критерії ризикованості здійснення операції). До цього переліку увійшли і деякі основні послуги: наприклад перевезення, оренда. Це послуги, які є ризиковими і наявність їх більше ніж 75% у залишку дає можливості виконання другої частини цього критерію.
І третя частина, головна: обсяг постачання товарів чи послуг у податковій накладній, яку ви надаєте до реєстрацій, перевищує різницю «1.5 обсягу реалізації мінус обсяг придбання товару за цим кодом». Раніше ми з вами вже бачили формулу «обсяг постачання мінус обсяг придбання помножений на півтора»; зараз ми спочатку бачимо помноження обсягу постачання на півтора і лише потім мінусується обсяг придбання цього товару. Тобто це вже збільшення цього розрахункового компоненту.
Що ми бачимо далі? Якщо виконуються всі три елементи, то це операція ризикована і вона може бути зупинена. Але що робити з такими компонентами, це ж основна ознака щодо зупинення податкових накладних? (У результатах попереднього року це називалось «Невідповідність обсягів постачання, та обсягів придбання»). Рекомендацій тут може бути лише декілька:
- Рекомендація №1. Якщо ваш товар у податковій накладній виявляє вашу постійну діяльність, подайте таблицю платника податку. Якщо вона буде прийнята, податкові накладні з цим кодом більше не будуть зупинятися.
- Рекомендація №2. Розбивайте свої поставки, податкові накладні, попередні оплати так щоб податкова накладна не відповідала критерію за розрахунковою формулою.
Наступний, другий критерій дуже простий: відсутність анулювань або призупинення ліцензій виданих органами ліцензування, які засвідчують право платника податку на виробництво, експорт, імпорт і оптову торгівлю підакцизними товарами та продукцією.
Тут йде мова лише про ліцензування підакцизних товарів за статтею 215 Податкового Кодексу. Тобто якщо ви реалізуєте продукцію, що підпадає під ліцензування і цієї ліцензії не маєте, ваші податкові накладні будуть зупинені.
Третій критерій дуже цікавий і теж простий: відсутність на дату складання податкової накладної або розрахунку коригування актуального запису у реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального, щодо суб’єкту господарювання який реєструє податкову накладну. Тобто ви реалізуєте підакцизний товар і в цьому критерії конкретний підакцизний товар – це пальне із кодом згідно статті 215 Податкового Кодексу. Тобто якщо ви вирішили реалізувати пальне, то ви повинні бути зареєстровані як платник акцизного податку. Якщо цього не сталося – пробачте; це критерії для зупинки податкової накладної.
Четвертий критерій теж дуже простий, але дуже проблемний, оскільки це типова операція нашої діяльності. Розрахунок коригування, складений постачальником на платника-отримувача (і це в обов’язковому разі платник ПДВ); складення корегування, яке передбачає зміну номенклатури і чітко вказано: для товарів згідно УКТЗЕД – перші чотири цифри, а для послуг – перші дві. Але за умови відсутності такого товару в таблиці платника податку, що прийнята податковою службою!
Тобто якщо у Вас таблиці немає і ви цей товар не відзначили, а потім ви робите коригування, по чотирьох позиціях для товарів або двох для послуг, то ця податкова накладна буде зупинена.
Рекомендації дуже прості: якщо ви отримали авансову сплату і за цим авансом складаєте податкову накладну, то спочатку проаналізуйте, що буде першим відвантажуватися, і тоді в податковій накладній на попередню оплату ставте ті коди товарів, які будуть першими відвантажуватися.
Якщо ж ми за вами говоримо про послуги, то треба чітко визначати, яка послуга буде іти на реалізацію. І ми з вами повинні розуміти, що тепер треба більш ґрунтовно до цього відноситись і більш обґрунтовано складати податкові накладні.
Але існують ще ситуації коли ви відвантажили один товар, а потім будете коригувати на зовсім інший товар. Тобто у вас буде повернення одного товару і, наприклад, відвантаження іншого товару. Коригування при цьому ви будете робити за однією податковою накладною. А так як ви будете змінювати товарну групу, то таке податкове коригування буде зупинятися. Тому у цьому випадку треба буде змінити, тобто відкоригувати, повернення, а потім скласти окрему податкову накладну вже на подальше відвантаження.
***
Тому, якщо ми з вами оцінюємо ці чотири основні критерії для оцінки ризикованості здійснення господарської операції, то розуміємо, що кожен критерій окремий. Тобто є окремі критерії і якщо хоч один з них виконується, то вважається, що податкова накладна складена на ризикову операцію і ця податкова накладна або розрахунок коригування будуть зупинені. Тому аналізуйте і оцінюйте свою діяльність.
Бажаю вам мати лише позитивні операції з точки зору ДФС України.