
З 14 січня 2026 діятиме нова звірка про стан розрахунків з бюджетом: що зміниться для платників податків?
Ми вже писали, що Мінфін наказом від 20.08.2025 №416 затвердив Порядок документального підтвердження стану розрахунків платника за податками, зборами, платежами. У ньому визначено загальні засади та механізм документального підтвердження територіальними органами ДПС стану розрахунків платника за податками, зборами, платежами та ЄСВ, контроль за справлянням яких покладено на ДПС.
До затвердження цього порядку платники податків мали можливість через Стан розрахунків з бюджетом Е-кабінету перевіряти інформацію про нарахування та факт сплати податків та ЄСВ та за необхідності завантажити таблиці із загальними даними у розрізі податків та ЄСВ. Після затвердження Порядку у платників податків з’явиться можливість отримання офіційного Витягу з інформаційно-комунікаційної системи ДПС про стан розрахунків платника за податками, зборами, платежами та ЄСВ.
Як отримати Витяг про стан розрахунків з бюджетом? Як правильно заповнити запит? Що є датою прийняття запиту? Яка форма Витягу та в який строк він видаватиметься? Читайте у статті.
Кого з ФОПів податкова перевірить найближчим часом: позиція адвокатів
ДПСУ посилює контроль за окремими категоріями підприємців. Експерти YANKIV попереджають: є чотири чіткі типи ФОП, які потраплять під посилену увагу контролюючих органів найближчим часом:
- Тип 1: ФОП з NovaPay без фіскальних чеків.
- Тип 2: ФОП з ліцензіями на алкоголь і тютюн без дотримання вимог до зарплат.
- Тип 3: ФОП-продавці техніки без первинного обліку товарів.
- Тип 4: ФОП з підозрілими показниками касових операцій.
За якими критеріями податкова відбирає об’єкти для перевірок і що робити, щоб мінімізувати ризики – читайте тут.
Ще три цікаві статті для ФОП!
- Адреса реєстрації і прописка: у чому різниця та що обрати для реєстрації ФОП. Багато потенційних підприємців помилково вважають, що без офіційної реєстрації за місцем проживання неможливо стати ФОП. Насправді сучасне законодавство пропонує значно більше гнучкості, ніж здається на перший погляд. Про це читайте тут.
- Подаємо звіт ФОП 3 група за 9 місяців 2025. Якщо ви ФОП, платник єдиного податку на третій групі, цей матеріал стане вашим покроковим путівником. Розповімо про всі нюанси заповнення звітності за липень-вересень.
- Торгівля на умовах післяплати через Нову пошту: як визнавати дохід? Дохід при торгівлі на умовах післяплати визнається у день, коли гроші опинились у ФОПам, тобто на його розрахунковому рахунку (IBAN). Тож датою доходу буде дата за банківською випискою.
30 жовтня – останній день сплати податків за вересень 2025 року
За даними ДПС, 30 жовтня (четвер) є граничним терміном сплати податкових зобов’язань платниками податків за вересень 2025 року. Яких саме – дивіться тут.
Але ті, хто поки що не має можливості сплатити податки та підтвердили це, зможуть сплатити після закінчення війни.
Підвищення податків-2026: які зміни розглянув Комітет Гетманцева?
Минулого тижня Комітет ВРУ з питань податкової та митної політики розглянув два закони про зміни щодо податків:
- №14025 щодо оподаткування цифрових платформ (відомий як «податок на OLX»). Його рекомендовано прийняти у першому читанні. При цьому пропонується надати загальну пільгу на продажі товарів українцями через платформи - у розмірі 2000 євро на рік без сплати податків;
- №14097 щодо збільшення у цьому році оподаткування прибутків банків до 50%. Нардепам пропонують прийняти цей законопроєкт. Ним пропонується на 2026 рік тимчасово встановити ставку податку у розмірі 50% та заборонити зменшення фінрезультату до оподаткування на суму збитків минулих періодів.
Що нового у ДПС?
По-перше, оновлено Державний реєстр РРО (станом на 15.10.2025). Його затверджено наказом ДПС від 15.10.2025 №1002. Реєстр містить 202 моделі РРО, з них 76 моделей відповідають усім вимогам законодавства.
По-друге, планують затвердити нову форму декларації з транспортного податку. Проєктом наказу Мінфіну передбачено затвердження нової форми Декларації з транспортного податку щодо забезпечення можливості для платників транспортного податку задекларувати встановлені місцевими радами пільги.
По-третє, ДПС змінила думку щодо нарахування ЄСВ на зарплату зовнішнього сумісника резидента Дія Сіті? Працівнику, який працює у резидента Дія Сіті за сумісництвом (у вільний час від основної роботи в іншого роботодавця), єдиний внесок нараховується у розмірі мінімального страхового внеску, незалежно від розміру його заробітної плати.
Чи треба індексувати зарплату у листопаді 2025 року?
Для тих працівників, у яких базовий місяць січень та лютий 2025 р., у листопаді слід нараховувати індексацію на рівні попереднього місяця (жовтня). А для тих, кому збільшували зарплату у березні 2025 р. або пізніше, час індексування ще не настав.
Про це читайте у статті від редакції (+ три приклади розрахунку індексації).
До уваги роботодавців!
- Як виплачувати зарплату готівкою у жовтні після вилучення з обігу 10 копійок: три варіанти від редакції. Нагадуємо: у жовтні робимо округлення готівкових розрахунків у зв’язку із вилученням з обігу дрібних монет (невдовзі залишаться лише монети номіналом 50 копійок). А також у цій статті аналізуємо, як виплачувати зарплату вже у жовтні 2025 року за відсутності дрібних монет.
- Як створити назву посади згідно з Класифікатором професій ДК 003:2010: поради для кадровиків і бухгалтерів. Перелік назв професій наведено в Національному класифікаторі, і саме його треба застосовувати для встановлення назв посад. Але роботодавці мають право при встановленні назви посади змінити назву професії, використовуючи похідні слова або розширюючи цю назву. Про це тут.
- Що буде за несвоєчасне сканування трудової книжки? ПФУ розповів про наслідки: якщо з тих чи інших причин сканкопію паперової трудової книжки у визначений період не буде подано на оцифрування, то це не призведе до втрати набутого страхового стажу.
- Мінфін пропонує зміни до НП(С)БО 26 «Виплати працівникам». Оприлюднено проєкт змін до НП(С)БО 26 «Виплати працівникам» для узгодження з міжнародними стандартами обліку. Нові норми можуть набрати чинності з 1 січня 2026 року.
- З 2026 року – нові вимоги обладнання робочих місць для осіб з інвалідністю. Мінекономіки повторно оприлюднило проєкт Державного стандарту обладнання (облаштування) робочого місця для різних видів втрати функціонала. Дія його поширюватиметься на всіх роботодавців, які використовують найману працю осіб з інвалідністю.
Бронювання працівників: нові правила, роз’яснення та пропозиції бізнесу
Спершу про нещодавно прийняті зміни – Закон від 09.10.2025 №4630 ІХ(наразі очікує на підпис Президента). Ним пропонується дозволити критично важливим підприємствам оборонно-промислового комплексу працевлаштовувати військовозобов’язаних навіть без належно оформлених військових документів. Наголошуємо: це стосується підприємств лише критично важливих для військових формувань або у сфері оборонно-промислового комплексу. Не пов'язані з військовими формуваннями та ОПК підприємства за новим Законом жодних нових послаблень не матимуть.
Наступне питання - як рахувати середню зарплату заброньованих працівників? ПФУ видав лист про те, як перевірятимуть нараховану працівникам зарплату на відповідність одному з Критеріїв критично важливих підприємств. Відповідність цьому Критерію важлива для бронювання та збереження броні ваших працівників!
І насамкінець – про ініціативу бізнесу щодо вдосконалення процедури бронювання. Так, бізнес пропонує враховувати мобілізованих працівників до кількості військовозобовʼязаних та скоротити строк розгляду заявок на перебронювання працівників у разі підтвердження компанією статусу критично важливої до 24 годин.
Військовий облік на підприємстві: хто відповідальний, як діяти у разі виклику до ТЦК і що робити зі стендом?
- Хто може бути відповідальним за ведення військового обліку, якщо в штаті немає кадровика? Чи може бухгалтер виконувати ці обов’язки? Які документи потрібно оформити, щоб призначення було законним? Читайте у статті №1.
- Як діяти роботодавцю та відповідальній особі, якщо виклик до ТЦК надійшов щодо "дистанційного" працівника? Куди і як переслати йому цю інформацію, щоб уникнути порушень? Які документи обов’язково потрібно передати до ТЦК і в які строки? Розглянемо це у статті №2 (+ зразок Наказу про оповіщення). Перед зверненням обовʼязково перевірте ось тут телефони, адреси та email ТЦК та СП.
- Чи обов’язково підприємству мати стенд із правилами та іншою інформацією з військового обліку? Хто має затверджувати документи, що на ньому розміщуються? Які саме документи варто на ньому розміщувати? Читайте у статті №3.
Нові форми заяви-розрахунку та Порядок фінансування страхувальників
13 жовтня 2025 року Мін’юст зареєстрував постанову ПФУ від 19.08.2025 №28-1 за номером 1476/44882, якою затверджено Порядок фінансування страхувальників для надання страхових виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням.
Цей Порядок визначає механізм та умови фінансування страхувальників для надання:
- допомоги по тимчасовій непрацездатності, включаючи догляд за хворою дитиною, догляд за дитиною віком до 14 років a6o з дитиною з інвалідністю віком до 18 років на весь період надання реабілітаційної допомоги, за наявності медичного висновку про необхідність стороннього догляду за дитиною,
- допомоги по вагітності та пологах,
- допомоги на поховання (крім поховання пенсіонерів, безробітних та осіб, які померли від нещасного випадку на виробництві),
- допомоги по тимчасовій непрацездатності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання,
- страхових виплат при тимчасовому переведенні потерпілого на легшу, нижчеоплачувану роботу,
- відшкодування вартості поховання потерпілого та пов'язаних із цим ритуальних послуг.
Також оновлено форми заяви-розрахунку та повідомлення про виплату страхових коштів.
Усе про первинні документи: обов'язкові реквізити, правила оформлення та зберігання, що робити при втраті
Для кожного бухгалтера первинні документи – це фундамент, на якому будується вся фінансова діяльність підприємства. Це підстава для бухгалтерського обліку кожної господарської операції (ст. 9 Закону про бухоблік).
У цій статті розглянемо ключові практичні аспекти роботи з первинними документами, щоб допомогти бухгалтерам уникнути помилок та забезпечити надійність обліку.
Три свіжі судові рішення (+ коментарі до них)
- Відсутність в первинному документі посади або ПІБ особи, яка його підписала – не підстава для блокування ПН! Верховний Суд вирішив: відсутність в акті приймання-передачі наданих послуг назви посади або ПІБ особи, яка його підписала, є неістотним недоліком. Але він не може бути підставою для відмови у реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
- Якщо на підприємстві є бухгалтер, це не забороняє отримувати бухгалтерські послуги від ФОП. Надання послуг сторонніми організаціями або ФОПами, навіть за наявності відповідного персоналу у замовника, ще не свідчить про нереальність господарських операцій. Довести таку нереальність має податковий орган, зокрема, в суді. Про це повідомив Верховний Суд.
- Контрольна закупка податкової у ФОП: три питання від Верховного Суду, які скасують будь-який штраф. Зокрема, податковий інспектор повинен документально підтвердити джерело коштів для контрольної закупки. Це мають бути бюджетні кошти з відповідними квитанціями про витрати. Інспектор не може використовувати особисті гроші. Це пряма вказівка Верховного Суду.
Прийняття яких рішень очікувати від ВРУ наступного тижня?
Держбюджет-2026. Комітет ВРУ з питань бюджету рекомендував прийняти у І читанні проєкт Закону "Про Державний бюджет на 2026 рік", але з деякими змінами. Розгляд у ВРУ планується 21–22 жовтня.
Воєнний стан та загальна мобілізація. Як повідомив Ярослав Железняк, 21 жовтня (у вівторок) Рада вже 17-ий раз продовжить дію воєнного стану та загальної мобілізації на 90 днів. Тобто з 5 листопада до лютого 2026 року.
Зміни у відстрочках для студентів та викладачів. Олексій Гончаренко анонсував, що у попередньому порядку денному на наступний тиждень є урядовий законопроєкт №13634, який змінює умови відстрочки від мобілізації для студентів і викладачів.
Інші новини
- З 2026 року бізнес і держава працюватимуть через систему «Пульс». Він дозволить підприємцям подати звернення онлайн із ЕЦП, відстежувати їхній статус у персональному кабінеті, оцінювати якість вирішення питань і брати участь в опитуваннях щодо бізнес-клімату.
- До 31 грудня пенсіонери, які проживають за кордоном, повинні підтвердити особу — ПФУ. До 31 грудня кожного календарного року ідентифікацію мають пройти пенсіонери та отримувачі страхових виплат, які: проживають на ТОТ; тимчасово перебувають за межами України. Пройти фізичну ідентифікацію можна онлайн та офлайн.
- Хто отримає 6 500 грн допомоги від держави за програмою «Тепла зима» 2025/26? Мінсоцполітики розробило проєкт постанови Кабміну «Тепла зима», який передбачає одноразову виплату 6 500 грн для підтримки соціально вразливих категорій українців у зимовий період 2025/26 року.
І насамкінець – не забудьте 26 жовтня перевести годинники на зимовий час!
Нагадаємо, що перехід на зимовий час традиційно відбувається в останню неділю жовтня о 4 годині на годину назад. Тобто в ніч з суботи на неділю 26 жовтня 2025 року потрібно перевести годинник на 1 годину назад.
Слава Україні!
Ваш «Дебет-Кредит»