• Посилання скопійовано

Нова «стара» заява-розрахунок та Повідомлення про використані кошти: коментар до проєкту постанови ПФУ

Що зміниться у правилах подання заяви-розрахунку для отримання лікарняних та декретних від ПФУ? Якими будуть статуси заяви-розрахунку на порталі ПФУ? В яких випадках заяві-розрахунку може бути встановлено статус «Залишено без розгляду» та «Відмовлено»?

Нова «стара» заява-розрахунок та Повідомлення про використані кошти: коментар до проєкту постанови ПФУ

4 квітня 2025 року оприлюднено проєкт постанови ПФУ «Про затвердження Порядку фінансування страхувальників для надання страхових виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням». 

Детальний аналіз нового порядку ми наведемо в окремому аналітичному матеріалі, після набрання ним чинності. А зараз коротко розповімо про його проєкт, щоб наші читачі знали, чого від нього очікувати!  

У цьому проєкті врегульовується питання щодо двох основних документів для страхувальників, які отримують кошти від ПФУ за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, а саме:

  1. Заява-розрахунок (Додаток 1);
  2. Повідомлення про виплату страхових коштів застрахованим особам (Додаток 2).

Відразу заспокоїмо читачів, що форми заяви-розрахунку та Повідомлення радикальних змін не зазнали. 

А втім, замість додатка до заяви під назвою «Матеріальне забезпечення» планується зробити два додатки:

А в Повідомленні у графі 5 замість згадки про номер страхового свідоцтва буде зазначено реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта громадянина України.

 

Заява-розрахунок

Заява-розрахунок – це підстава для фінансування ПФУ, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми страхових виплат за їх видами. Способи подання заяви-розрахунку унаочнимо у таблиці.

Таблиця 1

Способи подання заяви-розрахунку
1 Паперова з додаванням на електронному носії копії файлу у форматі EXCEL додатка 1 (Заява-розрахунок) Особисте звернення до ПФУ 
Надсилання рекомендованим листом з описом вкладення
2 Електронна форма  Через портал ПФУ 
Через портал Дія

Інформація, зазначена в поданій заяві-розрахунку, завдяки електронній взаємодії, звірятиметься з інформацією, що міститься в державних електронних інформаційних ресурсах. Якщо відомості, зазначені в заяві-розрахунку, відсутні в електронних інформаційних ресурсах, до заяви-розрахунку потрібно буде подати додаткові документи, які підтверджують ці відомості.

А саме: треба буде подати скановані копії чи фотокопії документів, що підтверджують:

  1. страховий випадок та його обставини;
  2. особливий статус застрахованої особи 
  3. інші обставини, що впливають на умови і тривалість здійснення страхових виплат.

При цьому у проєкті змін містяться вимоги до сканованих копій:

  1. Кольоровий формат з оригіналів документів;
  2. Мають містити всі сторінки та поля;
  3. Дані про серію та номер бланків документів;
  4. Придатні для сприйняття їх змісту;
  5. Рекомендована роздільна здатність при скануванні – 300dpi
  6. Формат має бути jpg або pdf;
  7. Розмір кожного файлу не має перевищувати 1 МБ.

Статуси заяви-розрахунку

У проєкті Порядку передбачено декілька статусів заяви-розрахунку:

  • «Залишено без руху»;
  • «Прийнято»;
  • «Відмовлено»;
  • «Оплачено».

Статус «Залишено без розгляду»

Після того як заява-розрахунок та додаткові прикріплені документи надійдуть до територіального органу ПФУ, їх ретельно перевірять. 

У разі виявлення помилок або недостовірних відомостей ПФУ таку заяву залишає без руху і повідомляє про це страхувальника.

В особистому кабінеті така заява-розрахунок набуває статусу «Залишено без руху», а у повідомленні, надісланому страхувальнику, зазначаються:

  1. виявлені недоліки;
  2. спосіб та строк усунення недоліків;
  3. порядок та строк оскарження рішення про залишення заяви-розрахунку без руху.

Якщо страхувальник згоден із зауваженнями, він створює нову заяву-розрахунок і подає її наново

Актуальною вважається заява-розрахунок зі статусом «Прийнято».

 

Статус «Прийнято»

Якщо заява-розрахунок набула статус «Прийнято», ПФУ має здійснити фінансування страхувальників протягом трьох робочих днів.

Тобто статус «Прийнято» означає, що за страховим випадком чи випадками, зазначеними у заяві –розрахунку, буде здійснено фінансування. 

 

Статус «Відмовлено»

ПФУ може відмовити у фінансуванні страхувальника у таких випадках:

  1. відмова або перешкоджання страхувальником проведенню перевірок;
  2. виявлення фактів подання страхувальником недостовірних відомостей; 
  3. порушення порядку використання страхових коштів.

Рішення про відмову надсилається страхувальнику рекомендованим листом з повідомленням про вручення або в електронній формі – засобами інтегрованої комплексної інформаційної системи ПФУ. В особистому кабінеті страхувальника на порталі ПФУ всі заяви-розрахунки набувають статусу «Відмовлено», а підстави відмови зазначають у квитанції контролю заяви-розрахунку.

Рішення про відмову у фінансуванні страхувальника може бути оскаржено в адміністративному порядку відповідно до Закону про адміністративну процедуру або до суду. 

Поновлення фінансування здійснюється на підставі наказу керівника ПФУ за умови усунення обставин, що спричинили відмову у фінансуванні. 

 

Статус «Оплачено»

Після отримання виплат, не пізніше тридцяти календарних днів з дати зарахування страхових коштів на окремий рахунок та набуття заявою-розрахунком статусу «Оплачено», страхувальник має подати Повідомлення про виплату страхових коштів. 



Повідомлення про виплату страхових коштів

Тобто так, як і раніше, необхідно чимшвидше подати Повідомлення про виплату страхових коштів до ПФУ в один із допустимих способів (див. таблицю 2).

Таблиця 2

Способи подання Повідомлення про виплату страхових коштів
1 Паперова з додаванням на електронному носії копії файлу у форматі EXCEL додатка 1 (Заява-розрахунок) Особисте звернення до ПФУ 
Надсилання поштовим відправленням
2 Електронна форма  Через портал ПФУ із застосуванням КЕП
Засобами порталу Дія

Неподання страхувальником повідомлення протягом трьох місяців з дати зарахування страхових коштів на окремий рахунок та набуття заявою-розрахунком статусу «Оплачено» є підставою для проведення ПФУ позапланової перевірки використання страхувальником страхових коштів. Хронологію обробки заяви-розрахунку та подання Повідомлення унаочнимо у таблиці 3.

Таблиця 3 

Ключові строки роботи із заявою-розрахунком та Повідомленням
  Події  Строк 
1 Подання заяви-розрахунку до ПФУ  Не пізніше 5-ти робочих днів з дати прийняття рішення страхувальником про призначення страхової виплати
2 Фінансування страхувальника  Протягом 3-х робочих днів після надходження заяви-розрахунку, яка має статус «Прийнято»
3 Рішення про відмову у фінансуванні страхувальника Протягом 3-х робочих днів після настання/виявлення порушень, вчинених страхувальником
4 Надсилання Повідомлення про виплату страхових коштів  Не пізніше 30-ти календарних днів з дати зарахування страхових коштів на окремий рахунок та набуття заявою-розрахунком статусу «Оплачено»

 

Виявлення помилок при нарахування страхових коштів та повернення їх у ПФУ 

У разі якщо сума отриманих страхувальником від ПФУ страхових коштів перевищує фактичні витрати для надання страхових виплат, невикористані кошти повертаються на рахунок ПФУ протягом трьох робочих днів. 

Якщо страхувальник виявив помилки при нарахуванні страхових виплат, він повертає надлишково перераховані та/або виплачені кошти на рахунок ПФУ та одночасно надсилає до ПФУ обґрунтоване письмове пояснення щодо причини повернення страхових коштів.

Автор: Галина Казначей

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/ЄСВ, соціальний захист

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «ЄСВ, соціальний захист»