Візити податкових інспекторів на підприємства - не дивина. Тепер же вони все частіше приходять і до підприємців. Кого планово перевірять у 2018 році, можемо дізнатися з плану-графіка перевірок платників єдиного податку, який був оновлений 25 липня. Що ж можуть перевіряти податківці?
На сьогодні дуже важливим під час перевірки є підтвердження доходної частини платника єдиного податку для визначення ЄП, а також для підтвердження операції, що здійснює "єдинник" під час здійснення господарської діяльності. Якщо розглядати первинні документи у платника єдиного податку, то багато з них вважає: «Адже у мене єдиний податок і я не хочу підтверджувати первинними документами придбання товару. У мене є реалізація, всі кошти безготівково заходять на розрахунковий рахунок і я не хочу мати діло з первинними документами щодо придбання товарів». Але це хибна думка.
На сьогодні у ПКУ чітко визначено: щоб платник податку мав право існувати на спрощеній системі оподаткування і вести облік, він веде Книгу обліку доходів, а третя група - платники ПДВ ведуть Книгу обліку доходів та витрат. Крім того, юрособа на єдиному податку веде ще спрощений бухгалтерський облік. Але ж для відображення господарської операції з метою визначення доходу необхідно мати первинні документи. Отже, щодо прибуткової частини потрібно однозначно мати пакет первинних документів. Цей пакет документів також підтверджує суму, яка пізніше буде визначена як дохід платника єдиного податку. Для першої і другої групи він буде мати значення для не перевищення максимально дозволеного розміру доходу. А для платника податку III групи - для визначення бази оподаткування (ставка ЄП 3 або 5%, залежно від того, чи є він платником ПДВ). Отже, якщо говорити про первинні документи щодо дохідної частини, то без них ми не можемо їх визначити і не можемо її підтвердити.
Що стосується витратної частини. Якщо це підприємець або юрособа III групи, то він обов’язково повинен мати ще й документи щодо придбання. Оскільки він платник єдиного податку і платник ПДВ у виключних випадках за власним бажанням. Якщо це вже платник ПДВ, то йому необхідно визначати податковий кредит, а для визначення податного кредиту необхідне підтвердження наявних податкових накладних. Тобто якщо податкова накладна не підтверджена первинними документами і неможливо ідентифікувати цю господарську операцію, то можливо і не визнавати податкового кредиту навіть за наявності зареєстрованої податкової накладної. Отже, якщо платник єдиного податку сплачує ще й ПДВ, то складаючи податкову накладну він ще й використовує податковий кредит, який необхідно підтвердити первинним документом.
А якщо підприємець не платник ПДВ, то чи повинен він мати первинні документи щодо витратної частини? Обов’язково. Адже на практиці податківці, перевіряючи таких платників податку, запитують «а витратна частина?». Ви скажете «а навіщо мені витратна частина, я ж з доходу сплачую?». Так, якщо ви не платник ПДВ і надаєте послуги, то все що використовуєте під час здійснення цих послуг можна і не підтверджувати витратними документами, оскільки ризиком буде лише базова штрафна санкція. Але якщо ви придбали товари, а потім їх продавали, то у податківців виникає питання «а де ви взяли цей товар?», підтвердіть, будь ласка, первинними документами. При цьому ви відповідаєте «але ж я плачу з обороту, тобто дохід по надходженню коштів на розрахунковий рахунок». Та якщо уважно почитати ПКУ, а саме розділ 14, то там чітко визначено, що доходи платника єдиного податку - це не тільки виручка на розрахунковий рахунок, це ще й безоплатно отримані товари, роботи чи послуги.
Отже, якщо у вас немає документів щодо надходження товарів до приватного підприємця- платника єдиного податку або юридичної особи - платника єдиного податку, податківці під час перевірки цю суму на практиці додають до доходів і визначають її як безоплатно отриману. За якою ціною? За звичайною. А якщо звичайної ціни немає, то буде визначено за ринковою ціною, яка і може бути визначена у вашій, наприклад, сплаті. Але це неможливо ідентифікувати з цим товаром і вони будуть наполягати на тому, що це неіснуюча операція і це є дохід, тобто безоплатно отримані товари, роботи чи послуги. Отже, ДФСУ на сьогодні вважає, що юридичні та фізичні особи платники єдиного податку повинні мати первинні документи на товар.
Якщо під час перевірки ФОП або юрособа - платник єдиного податку не надають первинної документації на підтвердження придбання товару, то це для них загрожує:
- по-перше, штрафом на підставі статті 121.1 ПКУ, за незабезпечення зберігання документів, штрафна санкція становить 510 грн, якщо вона буде повторюватися впродовж року, то 1020 грн;
- по-друге, включенням у дохід вартості товарів, походження яких не підтверджено документами;
- по-третє, визнання його товаром без документів, які не підтвердили його походження і вважається що цей товар був придбаний у фізичної особи не суб’єкта господарювання.
Отже, під час роботи на єдиному податку, первинні документи повинні бути не лише на дохідну частину, а і на витратну частину, якщо йдеться про платника ПДВ або про того, хто займається торгівлею. Тобто повинні бути первинні документи на товар. Під час перевірки ви можете, звичайно, посперечатися з податківцями на цю тему. Але ж вони будуть спиратися на прямі норми ПКУ і на те, що господарська діяльність повинна бути забезпечена первинними документами за встановленою формою та відповідно до Закону про бухоблік.
Важливі висновки
1. Платники єдиного податку зобов’язані забезпечити зберігання первинних документів, на підставі яких заповнювалися дані книги обліку доходів або книги обліку доходів та витрат.
2. Первинні документи зберігаються не менш як 1095 днів з дня подання податкової декларації.
3. За незабезпечення зберігання первинних документів застосовуються штрафи відповідно до п. 121.1 ПКУ.
***
Читайте також:
- За незберігання первинних документів ФОП-«єдинником» — штраф 510 грн.
- Чи повинен підприємець-"єдинник" зберігати первинні документи? Консультація ДФСУ з "ЗІР".
- Первинні документи: новації 2018 року.
- Первинні документи втрачено: алгоритм дій.
-
Платники єдиного податку зобов’язані зберігати первинні документи 1095 днів