1 жовтня цього року набрав чинності Закон від 03.06.2021 р. №1534-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контрою». Зокрема, внесено ряд змін до Закону «Про автомобільний транспорт». Суть змін: посилення відповідальності перевізників за порушення габаритно-вагових вимог щодо транспортних засобів при здійсненні перевезень вантажів. Але зміни стосуються також і вантажовідправників, тобто суб’єктів господарювання, які надають перевізникам вантажі для перевезення.
Насамперед слід звернути увагу на зміни, які стосуються порядку оформлення товарно-транспортних накладних.
У Законі про автомобільний транспорт тепер є визначення щодо цього виду первинного документа. Товарно-транспортна накладна – це єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення та розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи. ТТН може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування складського, оперативно та бухгалтерського обліку, який складається у паперовій та/або електронній формі, та містить обов’язкові реквізити, передбачені Законом про автомобільний транспорт та правилами перевезення вантажів автомобільним транспортом.
Крім того, внесені зміни до статті 48 Закону про автомобільний транспорт. Нею, зокрема, визначено обов’язкові реквізити, які з 1 жовтня цього року вантажовідправник зобов’язаний вказувати при оформленні товарно-транспортної накладної:
- дата і місце складання;
- повне найменування або прізвище, ім’я, по батькові вантажовідправника,
- його код ЄДРПОУ або податковий номер.
Такі ж дані вказуються щодо автомобільного перевізника та вантажоодержувача. Пункти завантаження і розвантаження, а також дані про транспортний засіб: марка, модель, реєстраційний номер автомобіля (причепа чи напівпричепа) і, увага, параметри транспортного засобу зі зазначенням довжини, ширини, висоти, загальної ваги, у тому числі з вантажем та маси брутто.
Більшість перелічених обов’язкових реквізитів товарно-транспортної накладної передбачені вже чинною формою ТТН, а от параметри транспортного засобу зі зазначенням довжини, ширини, висоти, загальної ваги, у тому числі з вантажем та маси брутто, – це новий реквізит, який не передбачений чинною формою ТТН і наразі викликає дуже багато питань.
Як правило, вантажовідправники користуються транспортними послугами інших компаній і на момент оформлення товарно-транспортної накладної не мають інформації щодо параметрів транспортного засобу перевізника. І за таких умов вантажовідправники не можуть виконувати вимоги статті 48 Закону про автомобільний транспорт. Однак дані щодо параметрів транспортного засобу – це вже обов’язковий реквізит і з 1 жовтня його слід вказувати, щоб товарно-транспортна накладна, як первинний документ, відповідала законодавству. Адже добре відомо, яку увагу приділяють податківці належному оформленню ТТН, доказу реальності господарської операції.
Щоправда, Міністерство інфраструктури ще не внесло зміни до форми самої ТТН, яка наведена в додатку 7 до Правил №363. Тому можна самостійно доповнити чинну форму необхідними реквізитами. Та загалом питання, як саме вантажовідправникам зазначати нові реквізити у ТТН з 1 жовтня, відкрите. І воно безперечно потребує негайного рішення з боку Кабміну та Мінінфраструктури.
І ще одна новина. Буде створено реєстр товарно-транспортних накладних. Це спеціалізована електронна база даних, що міститиме інформацію про реєстрацію товарно-транспортних накладних в електронній та/або паперовій формі. Такий реєстр потрібний для контролю за перевезеннями вантажів транспортними засобами територією України. Держателем цього реєстру товарно-транспортних накладних визначене Міністерство інфраструктури.
Також перевізникам слід звернути увагу на посилення відповідальності за порушення законодавства про автомобільний транспорт. Зокрема, збільшено адміністративно-господарські штрафи за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки відповідних документів. Якщо раніше штраф становив 1700 грн, то з 1 жовтня – це вже 17000 грн, а у разі міжнародних перевезень штраф становитиме 34 000 грн. За перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу, штраф може бути від 8 500 грн до 51 000 грн, залежно на скільки перевищено норми.
У статті 60 Закону про автомобільний транспорт також передбачено можливість автоматичної фіксації порушень габаритно-вагових параметрів великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів. Але Міністерство інфраструктури ще має визначити порядок оформлення матеріалів про адміністративні порушення. Також законом передбачено повноваження посадових осіб Укртрансбезпеки в частині здійснення габаритно-вагового контролю. Зокрема, вони можуть розглядати справи про накладання адміністративно-господарських штрафів. При цьому, зверніть увагу, постанова про застосування адміністративно-господарських штрафів є виконавчим документом. Отже, штрафи можуть стягуватися у примусовому порядку. А порядок оскарження постанови у справі про порушення ще має визначити Кабмін.
Для виявлення порушень Укртрансбезпеки може проводити рейдові перевірки, тобто перевірки на дорозі. Такі види перевірок передбачають перевірку транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури. Перевірка може бути, зокрема, в місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю та на інших об’єктах, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту. Під час рейдової перевірки посадові особи Укртрансбезпеки мають право, зокрема:
- використовувати спеціальне обладнання, призначене для перевірки дотримання водіями норм режиму праці та відпочинку;
- супроводжувати транспортний засіб, що має ознаки порушення, до найближчого місця зважування (але на відстань не більше 50 кілометрів) для здійснення габаритно-вагового контролю;
- забороняти подальший рух такого транспортного засобу;
- використовувати стаціонарні або пересувні пункти габаритно-вагового контролю;
- використовувати засоби фото- і відеофіксації процесу перевірки, у тому числі в автоматичному режимі.
Але і автомобільні перевізники та їхні водії мають право фіксувати процес проведення рейдової перевірки засобами фото і відео техніки, не перешкоджаючи проведенню таких перевірок.
Отже, з 1 жовтня 2021 року ТТН має містити нові обов’язкові реквізити щодо параметрів транспортного засобу. До затвердження нової ТТН форму можна доповнити новими реквізитами. Перевізникам слід врахувати нові методи контролю та збільшення розмірів штрафів.