З огляду на висновки, зазначені у рішенні ВАСУ, при придбанні алкоголю та тютюну госпсуб′єктам слід уважніше перевіряти наявність на них марок акцизного збору, адже будь-яке пошкодження чи випадкове відклеювання акцизних марок на товарах може витлумачитись як продаж немаркованих товарів, у т.ч. наклеєних з порушенням вимог чинного законодавства. Причому це стосується не лише реалізації немаркованої продукції, а й її зберігання.
Так, під час перевірки з’ясувалось, що у місці реалізації перебуває алкогольна продукція, яка має пошкоджені акцизні марки, а в деяких випадках — вони взагалі відклеєні.
Тож наслідки невтішні — фінансові санкції у розмірі вартості товару.
Під час розгляду цієї справи суд визнав обґрунтованою саме позицію податкового органу.
Так, в силу вимог абзацу другого частини другої ст. 7 Закону України «Про акцизний збір на алкогольні напої та тютюнові вироби», забороняється ввезення, зберігання, транспортування, прийняття на комісію з метою продажу та реалізація на території України алкогольних напоїв та тютюнових виробів, на яких немає марок акцизного збору встановленого зразка.
Згідно з ч. 2 ст. 17 Закону України від 19.12.95 р. №481/95-BP «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів», до госпсуб’єктів застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу, зокрема, у разі зберігання, транспортування, реалізації фальсифікованих алкогольних напоїв та тютюнових виробів, алкогольних напоїв та тютюнових виробів без марок акцизного збору встановленого зразка або з підробленими марками акцизного збору — 100 відсотків вартості товару, але не менше 1700 гривень.
Таким чином, підставою для застосування штрафу в порядку наведеної норми Закону є не лише реалізація алкогольних напоїв без марок акцизного збору встановленого зразка, але і зберігання таких напоїв.
Зафіксований в акті перевірки факт знаходження зазначеної пляшки у реалізації підтверджується, зокрема, поясненнями щодо того, що акцизна марка була втрачена під час транспортування.
Проте ці пояснення не беруться судом до уваги з огляду на таке. Марки наклеюються виробниками на кожну пляшку, пачку (упаковку) у такий спосіб, щоб вони розривалися під час відкупорювання (розкривання) виробів.
Для прикріплення марок повинен використовуватися клей (дисперсійний, дескрин тощо), який не дає змоги зняти їх з виробів без пошкодження і змивається у разі потреби в митті пляшок для повторного їх використання.
Алкоголь та тютюн, марковані з відхиленням від вимог Положення (Постанова КМУ від 23.04.2003 р. №567) або марками, що не відповідають виду продукції та місткості тари та/або не видавалися безпосередньо виробнику (імпортеру) зазначеної продукції, вважаються немаркованими.
Тож у разі відклеювання акцизних марок відповідні алкогольні вироби вважаються немаркованими, а штрафні санкції — законними.