Це, на думку банкірів, усуне дискримінацію надійних банків, дозволить їм конкурувати завдяки власним досягненням на ринку та відновить довіру громадян через дотримання їх конституційних прав.
Кабмін просуває проект постанови КМУ «Деякі питання виплати пенсій, грошової допомоги та заробітної плати працівникам бюджетних установ» (розроблений на заміну постанови КМУ від 20.01.2016 р. №37, далі - Проект) без врахування аргументів професійних об‘єднань банківської спільноти про виключення норм, що загрожують населенню втратою власних коштів та створюють підґрунтя для корупції.
Ухвалений на засіданні Урядового комітету з питань соціальної політики Проект та список із 25 банків-претендентів свідчить, що Уряд обмежує уповноважені банки за формальними ознаками, які не мають відношення до якості їх діяльності та дотримання встановлених нормативів, та вимагає розмір активів не менше 1% від банківської системи або наявність міжнародного рейтингу інвесткласу. В той час, коли сама Україна має нижчий суверенний рейтинг.
Експерти УКБС вкотре звертають увагу органів влади, що надійність банку визначається не часткою активів, а їх якістю та дотриманням встановлених нормативів. Кризи попередніх років показали немало прикладів банкрутства великих банків, що створило численні проблеми їх кредиторам через меншу частку якісних активів і довший час ліквідації (за даними ФГВФО). Тому критерій за розміром активів носить лише формальний характер та обмежує конкуренцію.
За підрахунками експертів, за результатами першого півріччя 2016 р. вимозі за активами більше 1% відповідали лише 17 (зі 102) банків. Серед них - три з державним російським капіталом та декілька іноземних фінустанов, що взагалі не обслуговують фізосіб і навіть не мають необхідної для цього інфраструктури – ні відділень, ні банкоматів.
До того ж наявність міжнародного інвестиційного кредитного рейтингу материнських іноземних банків не є показником надійності для їх дочірніх установ та бажання підтримувати свої активи в Україні при виникненні проблем. Адже материнський банк відповідає по своїм зобов‘язанням в українській «доньці» лише у межах свого внеску в її статутний капітал.
УКБС неодноразово наголошував, що зарплата, пенсія, соціальні виплати, перераховані на банківські рахунки громадян є коштами не Держбюджету, а власністю клієнтів, якою вони вправі вільно розпоряджатися.
«Визначати надійність банку потрібно не за формою власності, абсолютним розміром активів чи рейтингом материнської компанії, а за показниками фінансового стану банку, достатністю капіталу та ліквідністю. Саме це передбачено міжнародно визнаною системою рейтингування банків «CAMELS», - зазначає Генеральний директор Асоціації «Український Кредитно-Банківський Союз» Галина Оліфер. – Тому необхідно переглянути зазначені критерії та усунути дискримінацію банків в Україні, у т.ч. з розвиненою регіональною інфраструктурою, багаторічним досвідом бездоганного обслуговування клієнтів та забезпечить збереження коштів населення».