Ще до розроблення законопроекту було запропоновано поповнити бюджет шляхом оподаткування процентів за депозитами, які перевищують 50 тис. грн. Але доки готувався проект, через «технічну помилку» під оподаткування у період з квітня до червня 2014 року за ставкою податку 5% підпадають доходи, нараховані як:
процент на поточний або депозитний (вкладний) банківський рахунок;
процентний або дисконтний дохід за іменним ощадним (депозитним) сертифікатом;
процент на вклад (депозит) члена кредитної спілки у кредитній спілці.
І все це лише тому, що Законом №1166 вилучено норму Податкового кодексу, яка зупиняла до 1 січня 2015 року включення до оподатковуваного доходу фізособи за ставкою податку 5% відсотків за депозитами (абз. шостий п. 1 розділу XIX «Прикінцеві положення»). Фактично це повертає банкам обов’язок виконання функцій податкового агента щодо нарахування 5-відсоткового податку з процентів за поточним або депозитним рахунком (приписи пп. 170.4.1, 170.4.2 ПКУ). І це за умови відсутності обов’язку подавати інформацію щодо окремого банківського вкладного (депозитного) або поточного рахунка фізособи, суми нарахованих на нього процентів, а також відомостей щодо такої фізособи ― вкладника.
У формі №1-ДФ банк має зазначити лише загальну суму таких нарахованих (сплачених) процентів та загальну суму утриманого з них податку. Причому останнє твердження залишається дієвим і після 1 липня 2014 року.
А що робити з квітня до червня 2014 року?
Мінфін офіційно повідомив, що запровадження 5% податку на відсотки від депозитів є «технічною помилкою», яку планується виправити найближчим часом. Проте цього часу залишилось вкрай мало. А до Верховної Ради ще досі не подано законопроекту щодо зупинення з 1 квітня до 1 липня 2014 року дії норм ПКУ у частині застосування ставки ПДФО у розмірі 5% для процентів за депозитами та поточними рахунками.
Наскільки це негативно вплине на фізосіб?
Наразі у складну ситуацію поставлено не лише банківські установи (запроваджене стосується як банків, так і кредитних спілок). Це стосуватиметься і фізосіб. Адже якщо цю «технічну помилку» таки не встигнуть виправити до кінця квітня, то проценти, які банки нараховуватимуть (виплачуватимуть) вже у квітні, мають підпадати під 5-відсоткове оподаткування (причому незалежно від суми). Податкові органи вже активізували свою роботу у цьому напрямі.
Що очікує фізосіб після 1 липня 2014 року?
Як і раніше, банки (згідно з п. 170.4 ПКУ) і надалі подаватимуть лише загальну інформацію щодо сплачених процентів та нарахованих сум податку. Проте банки дивним чином є податковими агентами лише частково:
1) визнані особами, які здійснюють нарахування (виплату) доходів у формі процентів;
2) не здійснюють утримання та перерахування податку — це прерогатива фізосіб, які сплачуватимуть податок самостійно за результатами подання річної податкової декларації.
Увага! Під оподаткування підпадає лише сума процентів, яка перевищує 20 706 грн за рік. Наведемо простий розрахунок: якщо сума процентів нараховується банком щомісяця (незалежно від їх фактичної виплати), скажімо, у сумі 1000 грн/міс., то загальна сума отриманих процентів за рік (12 тис. грн) не оподатковуватиметься. Адже розрахункова сума менша за 20 706 грн.
Відразу ж застерігаємо всіх фізосіб, які вважають, що зможуть уникнути сплати податків, якщо подрібнять депозити та розподілять їх у різних банках. Оподатковується загальна сума отриманих процентів за рік у всіх банках за всіма рахунками (поточними, депозитними чи іншими, які передбачають нарахування процентів на відповідну суму на рахунку) за прогресивною шкалою (15% ― 17% податку).
І насамкінець зазначимо, що, визнаючи банки податковими агентами, останні фактично і повинні визначати суму податку, яку в результаті належить сплатити фізособі за підсумками року.
У будь-якому разі у платників податку виникатимуть запитання. Зокрема:
1) якщо банки нараховують податок, то чи відповідатимуть вони за помилки у таких розрахунках?
2) якщо загальну суму податку сплачуватимуть фізособи, то чи не спотворить це загальну картину щодо нарахованих сум процентів, відзвітованих банками та реально відображених у податкових деклараціях фізосіб за підсумками року? Наприклад, 5 банків виплачували проценти на суму по 5 тисяч грн. Загалом за рік набігає 25 тисяч гривень. Тобто у фізособи сума 4 294 грн (різниця між 25 000 та 20706 грн) підпадає під оподаткування у розмірі 15%. Хоча у банків оподатковуваних сум протягом року не було.