
- Бланк Списків персонального військового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів, а також іншу корисну інформацію дивіться на нашому сайті за посиланням.
- Форму Списків персонального військового обліку затверджено Постановою КМУ від 30.12.2022 №1487 (зі змінами, внесеними постановою від 30.07.2025 №916).
- Ще більше бланків звітності, договорів, типових форм, заяв і первинних документів (усього понад 900 бланків та типових форм) ви знайдете на нашому сайті у розділі бланків.
- Всі новини від редакції «Дебет-Кредит» про військовий облік дивіться за посиланням.
На практиці часто можна почути про планове звіряння списків персонального військового обліку із ТЦК. Дехто цікавиться, чи треба це робити щорічно і чи правда, що зробити це треба до кінця року? Як таке звіряння відбувається на практиці і чого від роботодавця вимагає закон? Проаналізуємо разом.
Списки персонального військового обліку
Нагадаємо, що роботодавці повинні вести списки персонального військового обліку за формою, затвердженою додатком 5 до Порядку №1487.
Що почитати про списки персонального військового обліку:
- Про складання списків на 2025 рік, яке ми робили наприкінці 2024 року, ми розповідали в статті «Не забудьте сформувати список персонального військового обліку на 2025 рік!»;
- Потім (з 31.07.2025 р.) до порядку ведення цих списків були внесені зміни, про що ми докладно розповіли в статтях «Чотири групи, чотири списки, але справа одна: Міноборони та ТЦК роз'яснили, як тепер вести військовий облік» та «З 31 липня списки персонального військового обліку складаємо по-новому (та ще 4 зміни у військовому обліку)»;
- Сформовані списки треба звіряти. При цьому розрізняють внутрішнє звіряння і звіряння з ТЦК. Про цю процедуру ми докладно розповідали в статті «Звіряння Списків персонального військового обліку з ТЦК – 2025: типи звіряння, вимоги та практичні нюанси».
Внутрішнє звіряння списків
Пунктом 45 Порядку №1487 передбачено звіряння облікових даних списків персонального військового обліку, яке можна назвати внутрішнім.
Що це означає?
Звіряння здійснюється відповідно до графіка, затвердженого роботодавцями (юрособами).
Під час звіряння перевіряються наявність та стан військово-облікових документів призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
Для цього роботодавці у п’ятиденний строк з дня проведення звіряння вносять до списків персонального військового обліку зміни облікових даних, виявлені під час їх звіряння, та надсилають щомісяця до 5 числа до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (далі – ТЦК), органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів повідомлення про зміну облікових даних (у разі наявності).
Тобто ТЦК до такого звіряння долучати не потрібно, а саме звіряння, по суті, є перевіркою правильності ведення списків суто на даних, які є в самого роботодавця. Якщо виявлена помилка, то вносяться зміни, про які повідомляється ТЦК.
Як часто треба проводити внутрішнє звіряння?
Порядок №1487 не встановлює жорсткої періодичності, тобто це залишається на розсуд самого роботодавця. Графік внутрішніх звірянь він затверджує сам (наказом керівника). Згадка в п. 45 Порядку №1487 про «щомісячно» щодо повідомлення про виправлення встановлює лише строки, протягом яких треба повідомити ТЦК про зміни – але застосовуються такі строки лише в разі внесення змін до списків.
Звірка списків з ТЦК (а також СБУ та розвідкою)
Ось тут вже є чітко встановлена періодичність. Така звірка проводиться щорічно, згідно з п. 34 Порядку №1487.
Але роботодавців багато, тому, згідно з п. 46 Порядку №1487, затверджують графіки таких звірок. Тож пройти звіряння треба не до 31 грудня, а на дату, визначену в такому графіку.
Графік цього звіряння списків затверджується розпорядженням голови відповідної районної, районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, міського голови.
Де можна знайти графік звіряння з ТЦК?
На сайті відповідної держадміністрації і в нас! Для цього читайте статтю «Звіряння даних списків персонального обліку з ТЦК: шукаємо себе у графіках на 2025 рік (оновлено)».
Що передбачає процедура такого звіряння?
Для проведення звіряння роботодавці (їх уповноважені представники) прибувають до ТЦК (або органу СБУ, розвідки). Але це стосується органів, які розташовані за адресою роботодавця, і тільки щодо тих працівників, які перебувають на обліку в цих органах,
Щодо працівників з інших населених пунктів теж треба пройти таке звіряння, але для цього не потрібно особисто відвідувати зазначені органи. Звіряння з органами, що розташовані на території інших адміністративно-територіальних одиниць, здійснюється шляхом надсилання у двох примірниках витягів із списків персонального військового обліку, а також копій військово-облікових документів до таких органів,
Далі проводиться звіряння даних списків персонального військового обліку (копій їх військово-облікових документів) з обліковими документами ТЦК, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів,
Після здійснення звіряння з обліковими даними ТЦК один примірник витягу із списків персонального військового обліку повертається до роботодавця з відміткою «звірено ___ ________ 20__ року», підписом посадової особи, яка здійснила звіряння, та гербовою печаткою,
Результати звіряння вносяться до журналу обліку результатів перевірок.
На що треба звернути увагу?
- Скільки триватиме звіряння, Порядок №1487 не прописує. Це пояснює різницю у визначенні дат проведення звіряння в графіках в різних ТЦК – десь напроти підприємства зазначається назва місяця, у якому треба провести звіряння (отже, конкретний день треба буде узгоджувати з представниками ТЦК), а десь можна побачити період, наприклад, з 18 по 21 число.
- Надсилання витягу зі списків в двох екземплярах та копій військово-облікових документів прямо прописане в п. 46 Порядку №1487 тільки для органів ТЦК, які знаходяться на території інших адміністративно-територіальних одиниць (робимо це, як зазвичай, рекомендованим листом із повідомленням про вручення). Підтвердженням того, що звірку пройшли, має бути примірник витягу зі списків із відповідною відміткою, який надсилається роботодавцю. Тож Порядок №1487 не прописує обов’язок ТЦК повернути решта надісланих документів, як і не прописує обов’язок роботодавця надати такі документи ТЦК при особистому відвідуванні (їх треба просто мати із собою). Проте помітку про те, що звіряння відбулось, краще ставити на витягу в обох випадках;
- Якщо при звірянні були виявлені помилки та недоліки, про це складається акт. Якщо внаслідок цього робляться зміни в облікових даних, про це треба повідомити відповідний орган – в ті ж самі строки, що і при внутрішньому аудиті, тобто до 5 числа наступного місяця;
- Про те, що ви пройшли звіряння, треба зробити запис в Журналі обліку результатів перевірки стану військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів. Зверніть увагу: в Журналі робиться не лише запис про те, що звіряння відбулося, а і про наслідки такого звіряння – виявлені недоліки та рекомендації, а також про те, що ці недоліки були усунуті, а рекомендації виконані (взяті до уваги).
- Бланк Журналу обліку результатів перевірки стану військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, а також іншу корисну інформацію дивіться на нашому сайті за посиланням.
- Форму Журналу (додаток 9) затверджено Постановою КМУ від 30.12.2022 №1487 (зі змінами, внесеними постановою від 16.05.2024 №563).
- Про заповнення цього Журналу читайте в статті «Журнал обліку результатів перевірки стану військового обліку: хто його має вести, що писати, зразки заповнення».
Що буде, якщо не пройти звіряння?
За це буде великий адміністративний штраф. Він накладається на посадових осіб (тобто тих, хто на підприємстві відповідає за ведення військового обліку, а якщо таких осіб не призначено – то на керівника підприємства).
В мирний час штраф застосовується в розмірі від однієї тисячі до однієї тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (17 000 – 25 500 грн) згідно зі ст. 210-1 КУпАП. Але в особливий період, тобто під час воєнного стану, розмір штрафу більший: від двох тисяч до трьох тисяч п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (34 000 – 59 500 грн).
Про це ми повідомляли тут.
Втім, є можливість заплатити штраф у половинному розмірі: згідно зі ст. 283 КУпАП, постанова по справі про адміністративне правопорушення, передбачене ст. 210-1 цього Кодексу, вважається виконаною у разі сплати протягом десяти календарних днів з дня набрання такою постановою законної сили не менше ніж 50 відсотків розміру штрафу.
Про те, як отримати таку «знижку» ми писали тут.