• Посилання скопійовано

Зміни щодо військового обліку та призову громадян: Постанова №1558

Який військово-обліковий документ вимагати від працівників? Як оформлюватимуть відстрочки військовозобов’язаним? Чи можна представнику ТЦК під час заходів оповіщення пред’явити, крім паспорта, інший документ?

Зміни щодо військового обліку та призову громадян: Постанова №1558

КМУ прийняв постанову від 31.12.2024 №1558 «Про внесення до деяких постанов Кабінету Міністрів України змін щодо окремих питань ведення військового обліку та призову громадян під час мобілізації» (далі – Постанова №1558). Про неї зараз і поговоримо. 

Постанова №1558 набрала чинності з 16.01.2025, тож усі зміни, які нею були внесені, вже діють. Що саме змінилося? 

 

Зміни в порядку ведення військового обліку

Почнемо з самого початку – прийняття працівників на роботу. Порядок ведення військового обліку, затверджений постановою КМУ від 30.12.2022 №1487 (далі – Порядок №1487) вимагає перевірити при цьому наявність у працівника військово-облікового документа (і що саме в ньому зазначено). 

Нагадаємо, що військово-обліковий документ є документом, що визначає належність його власника до виконання військового обов’язку, який оформляється (створюється) та видається громадянину України, який є призовником, військовозобов’язаним або резервістом, у тому числі якщо він був виключений з військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів. Тобто здебільшого це військовий квиток. Але це може бути і посвідчення про приписку до призовної дільниці, тимчасове посвідчення військовозобов’язаного тощо. 

Раніше військово-облікові документи надавалися лише в паперовій формі. Але з 18.06.2024 такі документи можуть оформлюватися і в електронній формі – засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста та/або Державного вебпорталу електронних публічних послуг у сфері національної безпеки і оборони та/або Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі – Портал Дія), зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія). 

До 16 січня паперові та електронні військово-облікові документи, з метою їх перевірки роботодавцями, мали однакову юридичну силу. Але з п. 34 Порядку №1487 прибрали фразу «визначеного у пункті 20 цього Порядку, або відображення в електронній формі інформації, що міститься в таких документах, які можуть пред'являтися (надаватися) з використанням мобільного додатка Порталу Дія».

І одразу постали запитання: чи правда, що не можна використовувати військово-обліковий документ в електронній формі під час прийняття на роботу? Чи доведеться вимагати саме паперовий документ? 

Ні, тут про це не йдеться. Як і раніше, при прийнятті на роботу роботодавець повинен перевірити наявність у працівника військово-облікового документа. А те, що вважається військово-обліковим документом, встановлює Порядок, затверджений постановою КМУ від 16.05.2024 №559 (далі – Порядок №559). У Порядку №559 хоч і були зміни, але не такі радикальні. 

 

Що тепер каже Порядок №559?

У п. 2 Порядку №559 зазначено, що військово-обліковий документ оформляється (створюється) та видається (замінюється):

  1. в електронній формі – засобами електронного кабінету призовника, військовозобов'язаного, резервіста та/або Державного вебпорталу електронних публічних послуг у сфері національної безпеки і оборони та/або Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія) (у разі технічної реалізації);
  2. у паперовій формі – на бланку, форма якого затверджується постановою КМУ від 16.05.2024 №559.

Військово-обліковий документ в електронній формі (у тому числі роздрукований) та військово-обліковий документ у паперовій формі мають однакову юридичну силу (п. 9 Порядку №559).

Відповідно до п. 8-1 Порядку №559 QR-код військово-облікового документа містить відомості про військово-обліковий документ в електронній формі, які за допомогою відповідних технічних засобів можна відтворити у формі, придатній для зчитування, зокрема у візуальній. У тому числі згідно з п. 8-2 Порядку №559 військово-обліковий документ в електронній формі може бути роздрукований.

Також у Порядку №559 є чітке визначення, коли військово-обліковий документ в електронній формі вважається недійсним. 

До п. 8 Порядку №559 додали і конкретизували інформацію щодо відомостей, які мають міститися у військово-обліковому документі в електронній формі, а саме: 

  1. інформація про військово-облікову спеціальність має бути зазначена у військово-обліковому документі лише для військовозобов'язаних та резервістів. Адже про призовника такий реквізит заповнити неможливо, позаяк він ще не має військово-облікової спеціальності;
  2. раніше зазначалися лише відомості про військовий облік (вид обліку та ТЦК, в якому особа перебуває на обліку). Тепер відображатимуться відомості про перебування на військовому обліку, найменування ТЦК, у якому громадянин перебуває на обліку або ж знятий (виключений) з військового обліку, та підстава зняття (виключення) з військового обліку.  

 

Зміни в Порядку проведення мобілізації

Але найбільше змін Постановою №1558 було внесено до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, затвердженого постановою КМУ від 16.05.2024 №560 (далі – Порядок №560).

Отже, що змінилося в порядку призову (мобілізації) громадян? 

Більша частина змін стосується ТЦК і документального оформлення призову. 

Наприклад, до змін реєстраційний номер повістки фіксувався лише в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов'язаних та резервістів, а після змін він може реєструватися і в Журналі реєстрації виданих для оповіщення повісток. 

Або ось таке «документальне». Під час заходів оповіщення про призов, на вимогу громадянина, старший групи оповіщення чи представник, уповноважений вручати повістки ТЦК, пред'являє:

  • свій паспорт громадянина України (або посвідчення офіцера, військовий квиток, службове посвідчення), 
  • службове посвідчення особи, уповноваженої вручати повістки, 
  • а також пропонує громадянину пред'явити його паспорт та військово-обліковий документ (у паперовій або електронній формі) разом з документом, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України.

Раніше громадянин у таких випадках на підтримку особи мав пред’явити лише паспорт. Тепер, як бачимо, це може бути будь-який документ, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України. 

Нагадаємо, що згідно зі ст. 13 Закону України від 20.11.2012 №5492-VI «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» документами, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, є:

а) паспорт громадянина України;

б) паспорт громадянина України для виїзду за кордон;

в) дипломатичний паспорт України;

г) службовий паспорт України;

ґ) посвідчення особи моряка;

д) посвідчення члена екіпажу;

е) посвідчення особи на повернення в Україну;

є) тимчасове посвідчення громадянина України;

Не здійснюватиметься фото- і відеофіксація пред'явлення документів у разі, якщо під час перевірки військово-облікового документа буде встановлено, що особа перебуває на військовому обліку у Центральному управлінні або регіональних органах СБУ чи розвідувальних органах (п. 52 Порядку №560).

У Порядку також конкретизували правила призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період. Не можуть бути призвані на військову службу особи, засуджені за вчинення злочинів проти основ національної безпеки України, засуджені за вчинення умисного вбивства двох або більше осіб, або вчиненого з особливою жорстокістю, або поєднаного із зґвалтуванням або сексуальним насильством, або особливо тяжких корупційних кримінальних правопорушень, чи засуджені за вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ст. 152 – 156-1, 258 – 258-6, ч. 4 ст. 286-1, ст. 348 ККУ, а також засуджені службові особи, які згідно з пп. 1 п. 3 примітки до ст. 368 ККУ займали особливо відповідальне становище.

Не можуть бути призвані особи, що вчинили терористичний акт або здійснили порушення правил безпеки дорожнього руху чи експлуатації транспорту (але лише особи, які керували транспортними засобами у стані сп'яніння). Не мобілізуватимуть й осіб, які скоїли кримінальний злочин, посади яких згідно зі ст. 14 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» віднесені до першої та другої категорій посад в органах місцевого самоврядування).

Проте для роботодавців більш цікавими будуть зміни, внесені до п. 58 – 60 Порядку №560, в яких зазначається про оформлення відстрочок.

Зокрема, тепер уточнено: якщо особа оформила відстрочку від призову за допомогою Єдиного державного реєстру, то у разі виявлення даних про відсутність у такої особи законних підстав щодо надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, оформлену автоматично, така відстрочка підлягає автоматичному скасуванню.

Чимало змін відбулося щодо питань оформлення військовозобов’язаними громадянами відстрочок за ст. 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

Наприклад, комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади, інших державних органів для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку. У разі коли комісія надіслала запити до органів державної влади, інших державних органів для отримання інформації, строк розгляду заяви та документів, що підтверджують право військовозобов'язаного на відстрочку, не перевищує 15 календарних днів. 

У разі неотримання відповіді на запит комісія не пізніше ніж на 15-й день з дати реєстрації заяви приймає рішення на підставі поданих заявником документів. Про відсутність відповіді від органу державної влади, іншого державного органу на запит зазначається у протоколі. Тобто тепер комісія сама може прийняти рішення без відповіді державного органу, якщо той вчасно не надав її на запитувану інформацію.

А в Переліку документів, що подаються військовозобов'язаним для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації відповідно до підстав, зазначених у ст. 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», дещо змінили/конкретизували документи, що підтверджують право на відстрочку.

 

УВАГА!

Відтепер не можна буде оформити відстрочку особі, яка є обмежено придатним або тимчасово непридатною без проходження ВЛК!

В п. 63 Постанови №560 зазначається «військовозобов’язані, які звернулися до ТЦК із заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, крім тих, що були раніше визнані обмежено придатними або тимчасово непридатними до військової служби за станом здоров’я на строк від шести до 12 місяців відповідно до висновку військово-лікарської комісії, у разі закінчення строку дії довідки (постанови) військово-лікарської комісії.»;

Нагадаємо 4 травня 2024 року набув чинності Закон №3621-IX, згідно з яким громадяни України, які раніше були визнані «обмежено придатними», протягом 9 місяців з дня набрання чинності цього закону підлягають повторному медичному огляду з метою визначення придатності до військової служби, тобто до 4 лютого.

«Обмежено придатні» мають повторно пройти ВЛК до 4 лютого – роз’яснення Міноборони за посиланням.

 

Зміни у Положенні про ТЦК

Ось ці зміни можна назвати косметичними, адже майже всі вони стосувалися того, що тепер не буде строкової військової служби, натомість буде базова військова служба.

Наприклад, для призовників згадку про процедуру проведення заходів з приписки замінили на «проведення заходів із взяття громадян України на військовий облік призовників, направлення громадян України для проходження базової військової служби, з приписки громадян до призовних дільниць, призову». Ось чому тепер не буде призовних комісій, натомість будуть комісії з питань направлення для проходження базової військової служби.

Також відповідно до цих змін районні ТЦК направлятимуть здобувачів вищої освіти до навчальних військових частин для проходження практичної підготовки базової загальновійськової підготовки відповідно до списків, наданих керівниками закладів вищої освіти, що розташовані на території відповідальності районних ТЦК.

Автор: Галина Казначей

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Трудові відносини»